451
دانشنامه قرآن و حديث 13

۱۱۷.امام على عليه السلامـ در يادكرد ويژگى پيامبر صلى الله عليه و آله ـ :او پيشواى پرهيزگاران و [چشم ]بصيرت ره يافتگان است .

۱۱۸.امام على عليه السلامـ در يادكرد از پيامبر صلى الله عليه و آله ـ :طبيبى بود كه با طبابت خود ، ميان مردم مى گرديد . مرهم هايش را درست و آماده كرده و ابزار داغ كردنش را تافته بود و آنها را بر هر جا از دل هاى كور و گوش هاى كَر و زبان هاى گُنگ ، كه نياز بود ، مى گذاشت . با داروى خود ، مواضع غفلت و جايگاه هاى سرگردانى را مى جُست [و درمان مى كرد] .

۱۱۹.امام على عليه السلام :من ، نور وحى و رسالت را مى ديدم و رايحه نبوّت را مى بوييدم . فرياد ( / ناله ) شيطان را در هنگامى كه وحى بر ايشان ، نازل شد ، شنيدم . گفتم : اى پيامبر خدا ! اين ، چه فريادى است؟
فرمود : «اين ، شيطان است كه از پرستيده شدنش ، مأيوس شده است . تو آنچه را من مى شنوم ، مى شنوى و آنچه را من مى بينم ، مى بينى ، جز آن كه تو پيامبر نيستى ؛ بلكه تو دستْ يار [من] هستى و تو در راه خيرى » .

۱۲۰.امام على عليه السلام :من از جانب پروردگارم ، دليلى آشكار و در دينم ، بصيرت و در كارم ، يقين دارم .

۱۲۱.امام على عليه السلامـ از سخنان ايشان كه در آن به كشتارها و فتنه هاى آينده اشاره مى كند ـ :سپس در آن [فتنه] ، عدّه اى چنان تيز [و آب داده] مى شوند كه آهنگر ، سرنيزه ( / تيغه شمشير) را تيز مى كند و ديدگانشان به نور قرآن ، روشنى مى يابد ... . ۱
و روزگارشان ، به درازا مى كِشد تا خوارى را به نهايت مى رسانند و مستوجب دگرگونى [ـِ پيشامدهاى روزگار و زوال نعمت ها] مى شوند ، تا آن كه به پايان روزگار خويش ، نزديك مى شوند . گروهى نيز به آشوب ها روى مى آورند و دست به جنگ افروزى مى زنند و تخمِ جنگ مى افشانند . ۲ [امّا مؤمنانِ بينشوَر] با شكيبايى خود [در ميدان جهاد] بر خدا منّتى نمى نهند ، و جان فشانى هاى خويش در راه حق را بزرگ نمى پندارند تا آن كه چون قضاى الهى به تمام شدن مدّت بلا و آزمايش تعلّق گيرد ، [عقايد و] بينش هاى خود را بر سرِ شمشيران مى نهند [و آن را براى مردمان ، آشكارا تبليغ مى كنند ]و به فرمان اندرزگوىِ خويش مطيع پروردگار خود مى گردند . ۳

1.تا اين جاى حديث ، مربوط به بيان حوادث و فتنه هاى آينده است .

2.اين قسمت از حديث ، به بيان حال و روز مردم در روزگار جاهلى گريز مى زند .

3.اين قسمت از حديث ، به پس از ظهور پيامبر صلى الله عليه و آله و مبارزات و جان فشانى هاى مسلمانان ، اشاره مى فرمايد .


دانشنامه قرآن و حديث 13
450

۱۱۷.الإمام عليّ عليه السلامـ في بَيانِ صِفَةِ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله ـ :فَهُوَ إمامُ مَنِ اتَّقى ، وبَصيرَةُ مَنِ اهتَدى . ۱

۱۱۸.عنه عليه السلامـ في ذِكرِ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله ـ :طَبيبٌ دَوّارٌ بِطِبِّهِ ، قَد أحكَمَ مَراهِمَهُ ۲ وأَحمى مَواسِمَهُ ۳ ، يَضَعُ ذلِكَ حَيثُ الحاجَةُ إلَيهِ ؛ مِن قُلوبٍ عُميٍ ، وآذانٍ صُمٍّ ، وأَلسِنَةٍ بُكمٍ ۴ ، مُتَتَبِّعٌ بِدَوائِهِ مَواضِعَ الغَفلَةِ ، ومَواطِنَ الحَيرَةِ . ۵

۱۱۹.عنه عليه السلام :أرى نُورَ الوَحيِ والرِّسالَةِ، وأَشُمُّ رِيحَ النُّبُوَّةِ ، ولقد سَمِعتُ رَنَّةَ الشَّيطانِ حينَ نَزَلَ الوَحيُ علَيهِ صلى الله عليه و آله ، فقلتُ : يا رسولَ اللّهِ ، ما هذهِ الرَّنَّةُ ؟ فقالَ : هذا الشَّيطانُ قد أيِسَ مِن عِبادَتِهِ ، إنّكَ تَسمَعُ ما أسمَعُ ، وتَرى ما أرى ، إلّا أ نَّكَ لَستَ بِنَبيٍّ ، ولكنَّكَ لَوَزيرٌ ، وإنّكَ لَعَلى خَيرٍ . ۶

۱۲۰.عنه عليه السلام :إنّي لَعَلى بَيِّنَةٍ مِن رَبّي ، وبَصيرَةٍ مِن ديني ، ويَقينٍ مِن أمري . ۷

۱۲۱.عنه عليه السلامـ مِن خُطبَةٍ لَهُ يومي فيها إلَى المَلاحِمِ وَالفِتَنِ ـ :ثُمَّ لَيُشحَذَنَّ فيها [أيِ الفِتنَةِ ]قَومٌ شَحذَ القَينِ ۸ النَّصلَ ، تُجلى بِالتَّنزيلِ أبصارُهُم ... وطالَ الأَمَدُ بِهِم لِيَستَكمِلُوا الخِزيَ ، ويَستَوجِبُوا الغِيَرَ ، حَتّى إذَا اخلَولَقَ ۹ الأَجَلُ ، وَاستَراحَ قَومٌ إلَى الفِتَنِ ، وأَشالوا عَن لَقاحِ حَربِهِم ، لَم يَمُنّوا عَلَى اللّهِ بِالصَّبرِ ، ولَم يَستَعظِموا بَذلَ أنفُسِهِم فِي الحَقِّ ، حَتّى إذا وافَقَ وارِدُ القَضاءِ انقِطاعَ مُدَّةِ البَلاءِ ، حَمَلوا بَصائِرَهُم عَلى أسيافِهِم ، ودانوا لِرَبِّهِم بِأَمرِ واعِظِهِم . ۱۰

1.نهج البلاغة : الخطبة ۹۴ ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۳۷۹ ح ۹۱ .

2.المرهَمُ : شيء يوضع على الجراحات (مجمع البحرين : ج ۲ ص ۷۴۰ «رهم») .

3.مَواسِم : جمع ميسم : اسم الآلة التي يُكوى بها (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۹۳۵ «وسم») .

4.بُكم : جمع أبكم ، هو الذي خُلِقَ أخرس لا يتكلّم (النهاية : ج ۱ ص ۱۵۰ «بكم») .

5.نهج البلاغة : الخطبة ۱۰۸ ، غرر الحكم : ج۴ ص ۲۶۰ ح ۶۰۳۳ وفيه «يتتبع» بدل «متتبع» ، بحار الأنوار : ج ۳۴ ص ۲۴۰ ح ۹۹۹ .

6.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۲ ، بحار الأنوار : ج ۱۴ ص ۴۷۶ ح ۳۷ .

7.غرر الحكم : ج۳ ص ۴۲ ح ۳۷۷۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۶۹ ح ۳۵۵۸ وفيه «في» بدل «من» في الموضعين الأخيرين .

8.القَينِ : الحَدّاد (النهاية : ج ۴ ص ۱۳۵ «قين») .

9.اخلَولَقَ الأَجلُ : إذا تقادم عهده (مجمع البحرين : ج ۱ ص ۵۴۸ «خلق») .

10.نهج البلاغة : الخطبة ۱۵۰ ، بحار الأنوار : ج ۲۹ ص ۶۱۶ ح ۲۹ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 13
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 83783
صفحه از 576
پرینت  ارسال به