417
دانشنامه قرآن و حديث 13

۶۹.امام باقر عليه السلام :سه چيز ، از سخت ترين كارها براى بندگان است : انصاف داشتن مؤمن در باره خود ، همدردى و كمك مالى انسان به برادرش ، و به ياد خدا بودن در همه حال . اين ، بدان معناست كه آدمى ، هنگام رو به رو شدن با گناه و آهنگ آن كردن ، خدا را ياد مى كند ، و ياد خدا ، مانع ميان او و آن گناه مى شود . اين است معناى سخن خداوند عز و جل كه مى فرمايد : «در حقيقت ، كسانى كه [از خدا] پروا دارند ، چون وسوسه اى از جانب شيطان بديشان رسد ، بى درنگ [خدا را] به ياد مى آورند و آن گاه ، بينا مى شوند» .

۷۰.الكافىـ به نقل از ابو بصير ـ :از امام صادق عليه السلام در باره اين سخن خداوند عز و جل كه : «چون وسوسه اى از جانب شيطان بديشان رسد ، بى درنگ [خدا را] به ياد مى آورند و آن گاه ، بينا مى شوند» ، پرسيدم . فرمود : «[معنايش اين است كه] آن بنده ، آهنگِ گناه مى كند . سپس [خدا را] يادآور مى شود و دستْ نگه مى دارد . اين است معناى سخن او كه : «بى درنگ ، [خدا را] به ياد مى آورند و آن گاه ، بينا مى شوند» .

۷۱.امام على عليه السلام :خداوند پاك و بلندمرتبه ، ياد [خود] را صيقل دهنده دل ها قرار داده است . گوش هاى سنگين شده دل ها ، با ياد خدا ، شنوا مى شوند و چشم هاى [كور و ]تار شده دل ها به وسيله آن ، بينا مى گردند .

۷۲.امام على عليه السلام :هر كه خدا را ياد كند ، بصيرت مى يابد .

۷۳.امام على عليه السلام :ياد خدا ، روشنى بخش ديدگان و آرام بخش دل هاست .


دانشنامه قرآن و حديث 13
416

۶۹.عنه عليه السلام :ثَلاثٌ مِن أشَدِّ ما عَمِلَ العِبادُ : إنصافُ المُؤمِنِ مِن نَفسِهِ ، ومُواساةُ المَرءِ أخاهُ ، وذِكرُ اللّهِ عَلى كُلِّ حالٍ ، وهُوَ أن يَذكُرَ اللّهَ عز و جل عِندَ المَعصِيَةِ يَهُمُّ بِها ، فَيَحولُ ذِكرُ اللّهِ بَينَهُ وبَينَ تِلكَ المَعصِيَةِ ، وهُوَ قَولُ اللّهِ عز و جل : « إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْاْ إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ » . ۱

۷۰.الكافي عن أبي بصير عن الإمام الصادق عليه السلام ، قال :سَأَلتُهُ عليه السلام عَن قَولِ اللّهِ عز و جل : «إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ » قالَ : هُوَ العَبدُ يَهُمُّ بِالذَّنبِ ثُمَّ يَتَذَكَّرُ فَيُمسِكُ ، فَذلِكَ قَولُهُ : «تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ » . ۲

۷۱.الإمام عليّ عليه السلام :إنَّ اللّهَ سُبحانَهُ وتَعالى جَعَلَ الذِّكرَ جِلاءً لِلقُلوبِ ، تَسمَعُ بِهِ بَعدَ الوَقرَةِ ۳ ، وتُبصِرُ بِهِ بَعدَ العَشوَةِ ۴ . ۵

۷۲.عنه عليه السلام :مَن ذَكَرَ اللّهَ استَبصَرَ . ۶

۷۳.عنه عليه السلام :ذِكرُ اللّهِ يُنيرُ البَصائِرَ ، ويونِسُ الضَّمائِرَ . ۷

1.الخصال : ص ۱۳۱ ح ۱۳۸ ، معاني الأخبار : ص ۱۹۲ ح ۲ ، جامع الأحاديث : ص ۱۸۹ كلاهما نحوه وكلها عن أبي بصير ، بحار الأنوار : ج ۶۹ ص ۳۷۹ ح ۳۶ .

2.الكافي : ج ۲ ص ۴۳۴ ح ۷ ، تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۴۳ ح ۱۲۸ عن زيد بن أبي اُسامة و ص ۴۴ ح ۱۲۹ عن عليّ بن أبي حمزة وكلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۶ ص ۴۰ ح ۷۲ .

3.الوَقرَة : هي المرّة من الوَقر ؛ ثِقَلُ السمع (لسان العرب : ج ۵ ص ۲۸۹ «وقر») .

4.العَشوَة : الأمر الملتبس ، وأن يركب أمراً بجهل لا يعرف وجهه ، مأخوذ من عَشوة الليل ، وهي ظُلمته (النهاية : ج ۳ ص ۲۴۲ «عشا») .

5.نهج البلاغة : الخطبة ۲۲۲ ، إرشاد القلوب : ص ۵۹ وفيه : «الغشوة» بدل «العشوة» ، غرر الحكم : ج۲ ص۵۵۸ ح ۳۵۷۳ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۶۹ ص ۳۲۵ ح ۳۹ .

6.غرر الحكم : ج۵ ص ۱۶۶ ح ۷۸۰۰ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۲۹ ح ۷۲۹۷ .

7.غرر الحكم : ج۴ ص ۲۹ ح ۵۱۶۷ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۵۵ ح ۴۷۲۰ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 13
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 83123
صفحه از 576
پرینت  ارسال به