391
دانشنامه قرآن و حديث 13

۱۳.امام جواد عليه السلام :همچنين او (خداوند) را بينا ناميده ايم؛ چون هر آنچه از رنگ و جسم و جز آن كه با چشم ها ديده مى شود ، بر او پوشيده نيست و او را بينا به معناى نگريستن با نگاه چشم ، وصف نمى كنيم .

۲ / ۲

ارزش بصيرت

قرآن

«به راستى ، بصيرت هايى از جانب پروردگارتان براى شما آمده است . پس هر كه ديد ، به سود خود اوست و هر كه كور بود ، به زيان خود اوست ، و من بر شما نگهبان نيستم» . ۱

حديث

۱۴.امام على عليه السلام :اين آيه : «پس هر كه ديد ، به سود خود اوست و هر كه كور بود ، به زيان خود اوست» ، ديدن چشم ها و ديدن دل ها هر دو را در بر مى گيرد .

۱۵.امام على عليه السلامـ در پاسخ پرسشِ زيد بن صوحان عبدى ، در باره زيرك ترينِ
مردمان ـ :
كسى كه راهش را از كژراهه ، باز شناسد و به راه گرايد .

1.علّامه طباطبايى قدس سره مى گويد: شايد خداوند با جمله «به راستى بصيرت هايى براى شما آمده است» ، به دلايل و براهين روشنى كه در آيات پيشين بر يگانگى خويش و نداشتن شريك اقامه كرده ، اشاره دارد . پس ، معناى آيه ، اين است كه اين حجّت ها ، بصيرت هايى هستند كه از جانب خدا به وسيله وحى براى ما آمده اند و خطاب ، از جانب پيامبر صلى الله عليه و آله است .


دانشنامه قرآن و حديث 13
390

۱۳.الإمام الجواد عليه السلام :كَذلِكَ سَمَّيناه بَصيرا ؛ لِأَنَّهُ لا يَخفى عَلَيهِ ما يُدرَكُ بِالأَبصارِ ، مِن لَونٍ أَو شَخصٍ أَو غَيرِ ذلِكَ ، ولَم نَصِفهُ بِبَصَرِ لَحظَةِ العَينِ . ۱

۲ / ۲

قيمَةُ البَصيرَةِ

الكتاب

«قَدْ جَاءَكُم بَصَائِرُ مِن رَّبِّكُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ عَمِىَ فَعَلَيْهَا وَمَا أَنَا عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ » . ۲

الحديث

۱۴.الإمام عليّ عليه السلام : « فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ عَمِىَ فَعَلَيْهَا » هذِهِ الآيَةُ جامِعَةٌ لِاءِبصارِ العُيونِ وإبصارِ القُلوبِ . ۳

۱۵.عنه عليه السلامـ لَمّا سَأَ لَهُ زَيدُ بنُ صوحانَ العَبدِيُّ عَن أكيَسِ ۴ النّاسِ ـ :مَن أبصَرَ رُشدَهُ مِن غَيِّهِ ، فَمالَ إلى رُشدِهِ . ۵

1.الكافي : ج ۱ ص ۱۱۷ ح ۷ ، التوحيد : ص ۱۹۴ ح ۷ وفيه «بنظر لحظ» بدل «ببصر لحظة» ، الاحتجاج : ج ۲ ص۴۶۸ ح ۳۲۱ وفيه «طرفة العين» بدل «لحظة العين» وكلّها عن أبي هاشم الجعفري ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۵۴ ح ۱ .

2.الأنعام : ۱۰۴ . قال العلامة الطباطبائي قدس سره : كأنّه تعالى يشير بقوله : «قَدْ جَاءَكُم بَصَائِرُ» إلى ما ذكره في الآيات السابقة من الحجج الباهرة على وحدانيّته وانتفاء الشريك عنه ، والمعنى أنّ هذه الحجج بصائر قد جاءتكم من جانب اللّه بالوحي إليّ ، والخطاب من قبل النبي صلى الله عليه و آله (الميزان في تفسير القرآن : ج ۷ ص ۳۰۲) .

3.بحار الأنوار : ج ۶۹ ص ۷۶ ح ۲۹ و ج ۹۳ ص ۵۱ كلاهما نقلاً عن تفسير النعماني عن إسماعيل بن جابر عن الإمام الصادق عليه السلام .

4.الكيِّسُ : العاقِلُ (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۶۰۹ «كيس») .

5.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۳۸۳ ح ۵۸۳۳ ، معاني الأخبار : ص ۱۹۹ ح ۴ كلاهما عن عبد اللّه بن بكر المرادي عن الإمام الكاظم عن آبائه عليهم السلام ، الأمالي للصدوق : ص ۴۷۸ ح ۶۴۴ ، الأمالي للطوسي : ص ۴۳۶ ح ۹۷۴ كلاهما عن عبد اللّه بن بكر [بكران] المرادي عن الإمام الكاظم عن أبيه عن جدّه عن الإمام زين العابدين عنه عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۷۰ ص ۱۰۶ ح ۱ ؛ دستور معالم الحكم : ص ۸۴ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 13
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 82167
صفحه از 576
پرینت  ارسال به