283
دانشنامه قرآن و حديث 13

۴ / ۳

شفا يافتن

۱۲۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اگر «بسم اللّه » بگويى ، فرشتگان ، تو را تا بهشتْ محافظت مى كنند و آن ، شفاى هر دردى است .

۱۲۴.امام على عليه السلام :«بسم اللّه » ، شفاى هر دردى و كمك براى هر دارويى است .

۱۲۵.امام على عليه السلامـ در سفارش به كميل ـ :اى كميل! هر گاه خواستى غذا بخورى ، نام خدا را ببر ؛ چرا كه با وجود نام او ، هيچ دردى آسيب نمى رساند و در آن ، شفاى همه بدى ها [و دردها] هست .

۱۲۶.امام مهدى عليه السلامـ در يكى از دعاهايش ـ : «به نام خداوند بخشنده مهربان» . «به نام خدا» ، داروست و «سپاس ، خداى را» ، شفاست .

۱۲۷.المصنّف ، ابن ابى شَيبهـ به نقل از ابو هُرَيره ـ :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ، نزد من كه بيمار بودم ، آمد و فرمود : «آيا تو را با تعويذى ( حِرزى ) كه جبرئيل عليه السلام آن را به من آموخته ، افسون كنم ؟ تو را با نام خدا ، افسون مى كنم . خدا ، تو را از هر دردى كه رنجت مى دهد ، و از گزند دَمَندگان در گِره ها(جادوگران) ، و از گزند هر حسودى ، آن گاه كه حسادت ورزد ، ۱ شفا مى دهد» .

1.يا : از گزند هر شورْچشمى ، آن گاه كه چشم زخم زند .


دانشنامه قرآن و حديث 13
282

۴ / ۳

الشِّفاءُ

۱۲۳.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :لَو قَرَأتَ : «بِسمِ اللّهِ» ؛ تَحفَظُكَ المَلائِكَةُ إلَى الجَنَّةِ ، وهُوَ شِفاءٌ مِن كُلِّ داءٍ . ۱

۱۲۴.الإمام عليّ عليه السلام :«بِسمِ اللّهِ» شِفاءٌ مِن كُلِّ داءٍ ، وعَونٌ لِكُلِّ دَواءٍ . ۲

۱۲۵.عنه عليه السلامـ في وَصِيَّتِهِ لِكُمَيلٍ ـ :يا كُمَيلُ ، إذا أكَلتَ الطَّعامَ فَسَمِّ بِسمِ اللّهِ الَّذي لا يَضُرُّ مَعَ اسمِهِ شَيءٌ ، وهُوَ الشِّفاءُ مِن جَميعِ الأَسواءِ . ۳

۱۲۶.الإمام المهديّ عليه السلامـ في دُعاءٍ لَهُ ـ :بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ ، بِسمِ اللّهِ دَواءٌ ، وَالحَمدُ للّهِِ شِفاءٌ . ۴

۱۲۷.المصنّف لابن أبي شيبة عن أبيهريرة :دَخَلَ عَلَيَّ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله وأَنَا أشتَكي، فَقالَ : ألا أرقيكَ بِرُقيَةٍ ۵ عَلَّمَنيها جِبريلُ عليه السلام : بِسمِ اللّهِ أرقيكَ ، وَاللّهُ يَشفِيكَ مِن كُلِّ إربٍ ۶ يُؤذيكَ ، ومِن شَرِّ النَّفّاثاتِ فِي العُقَدِ ۷ ، ومِن شَرِّ حاسِدٍ إذا حَسَدَ . ۸

1.مستدرك الوسائل : ج ۴ ص ۳۸۹ ح ۴۹۹۵ نقلاً عن القطب الراوندي في لبّ اللباب عن عبد اللّه بن مسعود وراجع : بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۲۵۸ ح ۵۲ .

2.نزهة الناظر : ص ۶۶ ح ۱۲۸ ، إرشاد القلوب : ص ۳۶۶ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۱۰ ص ۶۰ ح ۴ وج ۹۲ ص ۲۵۹ ح ۵۳ ؛ تفسير القرطبي : ج ۱ ص ۱۰۷ .

3.بشارة المصطفى : ص ۲۵ عن كميل ، تحف العقول : ص ۱۷۱ ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۲۶۷ ح ۱ وص ۴۱۲ ح ۳۸ .

4.بحار الأنوار : ج ۵۳ ص ۲۲۶ نقلاً عن البلد الأمين .

5.الرُّقْيَة : العوذة التي يُرقى بها صاحب الآفة كالحُمّى والصَّرَع وغير ذلك من الآفات (النهاية : ج ۲ ص ۲۵۴ «رقى») .

6.الإرْب : الدَّهاء والنُّكر (النهاية : ج ۱ ص ۳۶ «أربَ») .

7.العُقَد: جمع عُقدة؛ وهي ما تعقِدُه الساحرة،وأصله من العزيمة(مفردات ألفاظ القرآن:ص۵۷۷ «عقد»).

8.المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۷ ص ۷۸ ح ۶ وص ۷۹ ح ۱۶ عن أبي سعيد الخدري وج ۵ ص ۴۴۳ ح ۶ عن عبادة بن الصامت وح ۹ عن أبي سعيد الخدري وكلّها نحوه ، كنزالعمّال : ج ۱۰ ص ۱۰۵ ح ۲۸۵۳۴ ؛ مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۲۴۶ ح ۲۵۹۵ ، بحار الأنوار : ج ۹۵ ص ۱۷ ح ۱۶ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 13
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 82189
صفحه از 576
پرینت  ارسال به