181
دانشنامه قرآن و حديث 13

۱۲۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند ـ تبارك و تعالى ـ فرمود : «اى پسر آدم ! ... تو با بدگمانى ات به من ، از رحمتم نوميد گشتى . پس مرا سپاس كه با روشنگرى ، مرا بر تو حجّت است ، و در برابر نافرمانى ات ، مرا بر تو راه [مؤاخذه و مجازات ]باشد .

۱۲۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در دعاى «جوشن كبير» ـ :بار خدايا ! من به نام تو ، از تو درخواست مى كنم ... اى خداوندگار تقدّس و پاكى ! اى خداوندگار حكمت و روشنگرى ! اى خداوندگار مهر و خشنودى ! اى خداوندگار حجّت و برهان !

۱۲۵.امام على عليه السلام :سپاس ، خداى را كه نمى ميرد و شگفتى هايش پايان نمى گيرد ؛ ... خدايى كه آفريدگانش را براى پرستشش آفريد و با آنچه در ايشان قرار داد ، بر طاعت خويش ، توانايشان ساخت و با حجّت ها ، راه بهانه را بر آنان بست . پس هر كه هلاك [و دوزخى] شود ، با وجود دلايل و براهين آشكار ، هلاك گشته است و آن كه نجات يابد ، به لطف او نجات يافته است و خدا را از آغاز تا پايان ، همه ، لطف و فضل است .

۱۲۶.امام على عليه السلام :نگهداشتِ نيك بختان ، مرهون ايمان است و محروم ماندن شوربختان از يارى خداوند ، بر اثر نافرمانى خودِ ايشان است ، پس از آن كه با روشنگرى ، حجّت بر آنان تمام شد ؛ زيرا چراغْ خانه حق و راه راست ، برايشان روشن گشته است .

۱۲۷.امام على عليه السلام :همانا خداوند ، آشكارا به شما هشدار داده و حجّت را بر شما تمام كرده و كارهايى را كه براى او خوشايند و ناخوشايند است ، برايتان بيان كرده است تا به آن دسته [از كارها] عمل كنيد و از اين دسته ، دورى نماييد .

۱۲۸.امام على عليه السلام :شما را به پروا كردن از آن خدايى سفارش مى كنم كه با هشدارهايش جاى عذرى باقى نگذاشته و با نشان دادن راه ، حجّت را تمام كرده است و از دشمنى كه پنهانى در سينه ها رخنه مى كند ، بر حذر داشته است .

۱۲۹.امام على عليه السلام :خداوند سبحان ، ... جاى بهانه اى براى شما نگذاشت و حجّت را بر
شما تمام كرد و پيشاپيش ، شما را [از عذاب الهى] بيم داد و از عذابى سخت كه پيش رو داريد ، هشدارتان داد . پس باقى مانده عمر خود را در يابيد [و براى آخرت خويش ، كارى بكنيد] .


دانشنامه قرآن و حديث 13
180

۱۲۳.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :قالَ اللّهُ تَبارَكَ وتَعالى : يَابنَ آدَمَ ... بِسوءِ ظَنِّكَ بي قَنَطتَ ۱ مِن رَحمَتي ، فَلِيَ الحَمدُ وَالحُجَّةُ عَلَيكَ بِالبَيانِ ، ولِيَ السَّبيلُ عَلَيكَ بِالعِصيانِ . ۲

۱۲۴.عنه صلى الله عليه و آلهـ في دُعاءِ الجَوشَنِ الكَبيرِ ـ :اللّهُمَّ إنّي أسأَ لُكَ بِاسمِكَ ... يا ذَا القُدسِ وَالسُّبحانِ ، يا ذَا الحِكمَةِ وَالبَيانِ ، يا ذَا الرَّحمَةِ وَالرِّضوانِ ، يا ذَا الحُجَّةِ وَالبُرهانِ . ۳

۱۲۵.الإمام عليّ عليه السلام :الحَمدُ للّهِِ الَّذي لا يَموتُ ولا تَنقَضي عَجائِبُهُ ... الَّذي خَلَقَ خَلقَهُ لِعِبادَتِهِ ، وأَقدَرَهُم عَلى طاعَتِهِ بِما جَعَلَ فيهِم ، وقَطَعَ عُذرَهُم بِالحُجَجِ ، فَعَن بَيِّنَةٍ هَلَكَ مَن هَلَكَ ، وبِمَنِّهِ نَجا مَن نَجا ، وللّهِِ الفَضلُ مُبدِئا ومُعيدا . ۴

۱۲۶.عنه عليه السلام :مُعتَصَمُ السُّعَداءِ بِالإِيمانِ ، وخِذلانُ الأَشقِياءِ بِالعِصيانِ ، مِن بَعدِ إيجابِ الحُجَّةِ عَلَيهِم بِالبَيانِ ، إذا وَضَحَ لَهُم مَنارُ الحَقِّ وسَبيلُ الهُدى . ۵

۱۲۷.عنه عليه السلام :إنَّ اللّهَ قَد أعذَرَ إلَيكُم بِالجَلِيَّةِ ، وَاتَّخَذَ عَلَيكُمُ الحُجَّةَ ، وبَيَّنَ لَكُم مَحابَّهُ مِنَ الأَعمالِ ، ومَكارِهَهُ مِنها ، لِتَتَّبِعوا هذِهِ وتَجتَنِبوا هذِهِ . ۶

۱۲۸.عنه عليه السلام :أوصيكُم بِتَقوَى اللّهِ الَّذي أعذَرَ بِما أنذَرَ ، وَاحتَجَّ بِما نَهَجَ ، وحَذَّرَكُم عَدُوّا نَفَذَ فِي الصُّدورِ خَفِيّا . ۷

۱۲۹.عنه عليه السلام :فَإِنَّ اللّهَ سُبحانَهُ ... ألقى إلَيكُم المَعذِرَةَ ، وَاتَّخَذَ عَلَيكُمُ الحُجَّةَ ، وقَدَّمَ إلَيكُم بِالوَعيدِ ، وأَنذَرَكُم بَينَ يَدَي عَذابٍ شَديدٍ ، فَاستَدرِكوا بَقِيَّةَ أيّامِكُم . ۸

1.القُنوطُ : اليأس من الخير ( مفردات ألفاظ القرآن : ص ۶۸۵ « قنط » ) .

2.التوحيد : ص ۳۴۰ ح ۱۰ عن عبد اللّه بن عمر ، تفسير القمّي : ج ۲ ص ۲۱۰ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۴۹ ح ۷۹ .

3.البلد الأمين : ص ۴۰۳ ، بحار الأنوار : ج ۹۴ ص ۳۸۶ .

4.الكافي : ج ۱ ص ۱۴۱ ح ۷ عن الحارث الأعور ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۲۶۵ ح ۱۴ نقلاً عن التوحيد .

5.دستور معالم الحكم : ص ۹۴ ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۱۸۸ ح ۴۴۲۱۶ .

6.نهج البلاغة : الخطبة ۱۷۶ ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۱۸۰ ح ۱ .

7.نهج البلاغة : الخطبة ۸۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۰۷ ح ۹۲۹۵ وفيه : « اتّقوا اللّه » بدل « اُوصيكم بتقوى اللّه » .

8.نهج البلاغة : الخطبة ۸۶ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 13
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 82310
صفحه از 576
پرینت  ارسال به