167
دانشنامه قرآن و حديث 13

۳ / ۱۰

آنچه مانع نافرمانى مى شود

قرآن

«و در حقيقت ، [ آن زن ، ] آهنگِ وى كرد و [ يوسف نيز ] اگر برهان پروردگارش را نديده بود ، آهنگِ او مى كرد . چنين [ كرديم ]تا بدى و زشتكارى را از او باز گردانيم ؛ چرا كه او از بندگانِ با اخلاص ما بود» .

حديث

۱۰۳.امام على عليه السلامـ در باره اين سخن خداوند متعال : «و در حقيقت ، [ آن زن ، ] آهنگِ وى كرد» ـ :يعنى هوسِ او (يوسف عليه السلام ) كرد . پس به سوى بتى آراسته به دُر و ياقوت ـ كه در گوشه اتاق بود ـ ، رفت و آن را با پارچه اى سفيد پوشاند . يوسف عليه السلام گفت : «چه مى كنى؟!» .
آن زن گفت : از خدايم خجالت مى كشم كه مرا با اين وضع بد ببيند .
يوسف عليه السلام گفت : «تو از بتى كه نمى خورد و نمى آشامد ، شرم مى كنى . من ، از خداى خود كه بر كردار هر كس آگاه [و ناظر] است ، شرم نكنم؟» .
سپس گفت : «هرگز به مراد خود از من ، نخواهى رسيد» . اين بود آن برهان [كه يوسف عليه السلام ديد] .

۱۰۴.امام زين العابدين عليه السلامـ در باره سخن خداوند عز و جل : «اگر برهان پروردگارش را نديده بود» ـ :همسر عزيز [مصر] به سوى بت رفت و پارچه اى بر آن افكند .
يوسف عليه السلام به او گفت : «اين ، چه كارى است؟» .
زن گفت : از اين كه بت ، ما را ببيند ، شرم دارم .
يوسف عليه السلام به او گفت : «آيا تو از چيزى كه نه مى شنود و نه مى بيند و نه مى فهمد و نه مى خورد و نه مى آشامد ، شرم مى كنى و من ، از كسى كه انسان را آفريد و به او علم آموخت ، شرم نكنم؟!» .
اين است معناى سخن خداوند متعال كه : «اگر برهان پروردگارش را نديده بود» .


دانشنامه قرآن و حديث 13
166

۳ / ۱۰

ما يَمنَعُ العِصيانَ

الكتاب

« وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَن رَّءَا بُرْهَانَ رَبِّهِ كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ » . ۱

الحديث

۱۰۳.الإمام عليّ عليه السلامـ في قَولِهِ تَعالى : « وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ » ـ :طَمِعَت فيهِ ، فَقامَت إلى صَنَمٍ مُكَلَّلٍ بِالدُّرِّ وَالياقوتِ ، في ناحِيَةِ البَيتِ ، فَسَتَرَتهُ بِثَوبٍ أبيَضَ بَينَها وبَينَهُ .
فَقالَ : أيُّ شَيءٍ تَصنَعينَ ؟ ! فَقالَت : أستَحي أنَا مِن إلهي أن يَرانِيَ عَلى هذِهِ السَّوءَةِ .
فَقالَ يوسُفُ عليه السلام : تَستَحيينَ مِن صَنَمٍ لا يَأكُلُ ولا يَشرَبُ ، ولا أستَحي أنَا مِن إلهِيَ الَّذي هُوَ قائِمٌ عَلى كُلِّ نَفسٍ بِما كَسَبَت ؟
ثُمَّ قالَ : لا تَنالينَها مِنّي أبَدا . وهُوَ البُرهانُ ۲ . ۳

۱۰۴.الإمام زين العابدين عليه السلامـ في قَولِ اللّهِ عز و جل : « لَوْلَا أَن رَّءَا بُرْهَانَ رَبِّهِ » ـ :قامَتِ امرَأَةُ العَزيزِ إلَى الصَّنَمِ فَأَلقَت عَلَيهِ ثَوبا .
فَقالَ لَها يوسُفُ : ما هذا ؟ قالَت : أستَحيي مِنَ الصَّنَمِ أن يَرانا .
فَقالَ لَها يوسُفُ : أتَستَحيينَ مِمَّن لا يَسمَعُ ولا يُبصِرُ ، ولا يَفقَهُ ولا يَأكُلُ ولا يَشرَبُ ، ولا أستَحيي أنَا مِمَّن خَلَقَ الإِنسانَ وعَلَّمَهُ !
فَذلِكَ قَولُهُ تَعالى : « لَوْلَا أَن رَّءَا بُرْهَانَ رَبِّهِ » . ۴

1.يوسف : ۲۴ .

2.أي البرهان الذي رآه ، وأخبر عنه سبحانه وتعالى بقوله: «لَوْلَا أَن رَّءَا بُرْهَانَ رَبِّهِ» .

3.كنز العمال : ج ۲ ص ۴۴۰ ح ۴۴۴۲ نقلاً عن مسند عليّ عليه السلام .

4.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۴۵ ح ۱۶۲ ، صحيفة الإمام الرضا عليه السلام : ص ۲۵۷ ح ۱۸۶ نحوه وكلاهما عن أحمد بن عامر الطائي عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۱۲ ص ۲۶۶ ح ۳۵ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 13
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 82197
صفحه از 576
پرینت  ارسال به