145
دانشنامه قرآن و حديث 13

۶۲.امام على عليه السلام :اى مردم! براى خداوند سبحان در زمين ، حجّتى محكم تر از پيامبر ما ، محمّد صلى الله عليه و آله ، و حكمتى رساتر از كتابش ، قرآن بزرگ ، نيست ... .

د ـ حجّت ناميده شدن پيامبران

۶۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در يكى از سخنرانى هاى ايشان ـ :سپاس ، خدايى را كه از آغاز ، يگانه بود ۱ ... . خويش را از آفريدگانش ، در پرده داشت و فرستادگان را سوى ايشان فرستاد تا حجّت رساى او بر آفريدگانش باشند و اين فرستادگان بر آنها ، گواهانى بر ايشان ؛ و پيامبران را در ميان آنان ، نويد دهنده و هشدار دهنده بر انگيخت ، تا آن كه نابود مى شود ، از روى دليلْ نابود شود و آن كه زنده مى ماند ، به جهت دليل روشن داشتن ، زنده بمانَد .

۶۴.امام على عليه السلامـ از سخنان ايشان كه در آن ، از آدميان و دلايل روشن و حجّت هايى كه خداوند به سويشان فرستاده ، ياد مى كند ـ :فرستادگان خود را در ميان آنان بر انگيخت و پيامبرانش را پياپى [و در فاصله هاى معيّن] به سويشان فرستاد تا از آنان بخواهد كه پيمان الهى را كه در سرشت آنان نهاده ، ادا كنند و نعمت فراموش شده او را به يادشان آورند و با رساندن پيام ، حجّت را بر آنانْ تمام كنند .

۶۵.امام على عليه السلام :خداوند ، فرستادگانش را با وحى خويش ـ كه به آنان اختصاص داده ـ ، فرستاد و ايشان را حجّت خود بر آفريدگانش قرار داد تا مردم ، بهانه نياورند كه بيم داده نشده اند .

۶۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند سبحان ، به چهار نفر بر چهار گروه از مردم ، احتجاج مى كند : بر توانگران به سليمان ، بر تهى دستان به عيسى ، بر بردگان به يوسف ، و بر بيماران به
ايّوب ـ كه برترين درود و سلام بر ايشان باد ـ .

1.او بود و جز او ، كسى نبود .


دانشنامه قرآن و حديث 13
144

۶۲.عنه عليه السلام :يا أيُّهَا النّاسُ ! إنَّهُ لَم يَكُن للّهِِ سُبحانَهُ حُجَّةٌ في أرضِهِ أوكَدُ مِن نَبِيِّنا مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله ، ولا حِكمَةٌ أبلَغُ مِن كِتابِهِ القُرآنِ العَظيمِ ... ۱

د ـ تَسمِيَةُ الأَنبِياءِ عليهم السلام بِالحُجَّةِ

۶۳.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ في بَعضِ خُطَبِهِ ـ :الحَمدُ للّهِِ الَّذي كانَ في أوَّلِيَّتِهِ وَحدانِيّا ... استَتَرَ عَن خَلقِهِ ، وبَعَثَ إلَيهِمُ الرُّسُلَ لِتَكونَ لَهُ الحُجَّةُ البالِغَةُ عَلى خَلقِهِ ، ويَكونَ رُسُلُهُ إلَيهِم شُهَداءَ عَلَيهِم ، وَابتَعَثَ فيهِمُ النَّبِيّينَ مُبَشِّرينَ ومُنذِرينَ ، لِيَهلِكَ مَن هَلَكَ عَن بَيِّنَةٍ ، ويَحيى مَن حَيَّ عَن بَيِّنَةٍ . ۲

۶۴.الإمام عليّ عليه السلامـ مِن خُطبَةٍ لَهُ يَذكُرُ فيها بَني آدَمَ وما بَعَثَهُ اللّهُ إلَيهِم مِن بَيِّناتٍ وحُجَجٍ ـ :.. . فَبَعَثَ فيهِم رُسُلَهُ ، وواتَرَ ۳ إلَيهِم أنبِياءَهُ ، لِيَستَأدوهُم ميثاقَ فِطرَتِهِ ، ويُذَكِّروهُم مَنسِيَّ نِعمَتِهِ ، ويَحتَجّوا عَلَيهِم بِالتَّبليغِ . ۴

۶۵.عنه عليه السلام :بَعَثَ اللّهُ رُسُلَهُ بِما خَصَّهُم بِهِ مِن وَحيِهِ ، وجَعَلَهُم حُجَّةً لَهُ عَلى خَلقِهِ ، لِئَلّا تَجِبَ الحُجَّةُ لَهُم بِتَركِ الإِعذارِ إلَيهِم . ۵

۶۶.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ اللّهُ سُبحانَهُ يَحتَجُّ بِأَربَعَةِ أنفُسٍ عَلى أربَعَةِ أجناسٍ مِنَ النّاسِ : عَلَى الأَغنِياءِ بِسُلَيمانَ ، وعَلَى الفُقَراءِ بِعيسى ، وعَلَى العَبيدِ بِيوسُفَ ، وعَلَى المَرضى بِأَيّوبَ عَلَيهِم أفضَلُ الصَّلاةِ وَالسَّلامِ . ۶

1.غررالحكم :ج۶ ص۴۶۸ ح۱۱۰۰۴ ، عيون الحكم والمواعظ :ص۵۵۷ ح۱۰۲۵۳ وليس فيه «القرآن» .

2.التوحيد : ص ۴۴ ح ۴ عن إسحاق بن غالب عن الإمام الصادق عن أبيه عليهماالسلام ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۲۸۸ ح ۱۹ .

3.التواتِرُ : التتابُعُ . وقيل : هو تتابع الأشياء وبينها فجوات وفترات ( لسان العرب : ج ۵ ص ۲۷۵ « وتر » ) .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۱ ، بحار الأنوار : ج ۱۱ ص ۶۰ ح ۷۰ .

5.نهج البلاغة : الخطبة ۱۴۴ ، بحار الأنوار : ج ۲۹ ص ۶۱۲ ح ۲۸ .

6.المواعظ العدديّة : ص ۲۱۲ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 13
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 81951
صفحه از 576
پرینت  ارسال به