111
دانشنامه قرآن و حديث 13

۷.امام زين العابدين عليه السلام :پاكى تو ، اى معبود من ! ... ما را به شناخت خودت ، گرامى داشتى و حجّتت را به ما شناساندى و نعمت هايت بر ما سرشار ساختى و به يكتايى ات ، ره نمونمان گشتى و راه رسيدن به نجات را برايمان ، هموار ساختى و از راهى كه به نابودى مى انجاميد ، هشدارمان دادى ؛ امّا پاداش تو از جانب ما اين بود كه نيكىِ تو را با بدى جبران كرديم ، بدين گونه كه به آنچه تو را ناخشنود مى سازد ، دست يازيديم ، و به آنچه از خشنودى تو دور مى گردانَد ، شتافتيم و به فريب آرزوهايمان ، شاد گشتيم و مرگ را كه [يادش] باز دارنده [از گناه و معصيت] است ـ ، از ياد برديم .

۸.امام صادق عليه السلام :خداوند ، با آنچه به مردم داده (يعنى عقل و فهم) و به ايشان شناسانده (يعنى پيامبران و كتب آسمانى) ، بر آنانْ اقامه حجّت كرده است . ۱

۹.امام صادق عليه السلام :كار خدا ، همه اش شگفت انگيز است ، جز آن كه با شناختى كه از خودش به شما داده ، بر شما اقامه حجّت كرده است .

۱۰.امام صادق عليه السلام :امير مؤمنان عليه السلام فرمود : «خداوند ، فرو فرستاده است : «سپاس ، خداى را كه آسمان ها و زمين را آفريد و تاريكى ها و روشنايى ها را پديد آورد . با اين همه ، كسانى كه كفر ورزيده اند ، براى پروردگار خود ، همتا قرار مى دهند» . در اين آيه ، پاسخى به سه گروه از ايشان است . اين كه فرموده : «سپاس ، خداى را كه آسمان ها و زمين را آفريد» ، پاسخ به دَهْريان است كه مى گويند : عالم ، آغازى ندارد و هميشگى است . سپس فرمود : «و تاريكى ها و روشنايى ها را پديد آورد» . اين پاسخ ، به ثَنَويان است كه مى گويند : روشنايى و تاريكى ، تدبير كننده اُمورند . سپس فرمود : «با اين همه ، كسانى
كه به پروردگارشان كفر ورزيده اند ، براى پروردگار خود ، همتا قرار مى دهند»
. در اين [آيه] ، پاسخى است به مشركان عرب كه مى گفتند : بت هاى ما ، خدايان ما هستند .
سپس خداوند ، «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» را تا آخرش ، نازل فرمود ، و اين ، پاسخى بود به كسانى كه براى خدا ، رقيب يا مانندى قائل بودند .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به يارانش فرمود : بگوييد : «تو را مى پرستيم» ؛ يعنى : يك خدا را مى پرستيم و مانند دَهْريان نمى گوييم كه : جهان ، آغازى ندارد و هميشگى است ، و نه مانند ثَنَويان كه مى گويند : روشنايى و تاريكى ، مدبّر عالم اند ، و نه چون مشركان عرب كه مى گفتند : بت هاى ما ، جزو خدايان هستند . پس چيزى را شريك تو نمى سازيم و غير از تو ، خدايى را نمى خوانيم ، چنان كه اين كافران مى گويند ؛ و نه مانند يهود و نصارا كه مى گويند : تو داراى فرزند هستى ، در حالى كه تو بسى والاتر و برتر از اين سخنانى .
خداوند مى فرمايد : «و گفتند : هرگز به بهشت نمى رود ، مگر كسى كه يهودى يا نصرانى باشد » ، و گروه ديگرى از اين كافران هم سخنانى ديگر گفتند . خداى متعال فرمود : اى محمّد ! «اين ، آرزوهاى ايشان است» كه بى دليل ، در سر مى پرورانند . «بگو : برهان خود را بياوريد» و حجّتتان را براى اين ادّعايتان ، «اگر راست مى گوييد» ، همچنان كه محمّد ، برهان هاى خود را كه شنيديد ، آورده است » .

1.يا : خداوند ، به مقدار عمل وفهمى كه به مردم داده و مطابق خير و شرّى كه به آنها شناسانده است ، از آنان ، بازخواست مى كند و بيش از اين ، از آنها مسئوليتى نمى خواهد .


دانشنامه قرآن و حديث 13
110

۷.عنه عليه السلام :سُبحانَكَ يا إلهي ... أكرَمتَنا بِمَعرِفَتِكَ ، وأَظهَرتَ عَلَينا حُجَّتَكَ ، وأَسبَغتَ ۱ عَلَينا نِعمَتَكَ ، وهَدَيتَنا إلى تَوحيدِكَ ، وسَهَّلتَ لَنَا المَسلَكَ إلَى النَّجاةِ ، وحَذَّرتَنا سَبيلَ المَهلَكَةِ ، فَكانَ جَزاؤُكَ مِنّا أن كافَأناكَ عَلَى الإِحسانِ بِالإِساءَةِ ، اجتِراءً مِنّا عَلى ما أسخَطَ ، ومُسارَعَةً إلى ما باعَدَ مِن رِضاكَ ، وَاغتِباطا بِغُرورِ آمالِنا ، وإعراضا عَلى زَواجِرِ آجالِنا . ۲

۸.الإمام الصادق عليه السلام :إنَّ اللّهَ احتَجَّ عَلَى النّاسِ بِما آتاهُم وعَرَّفَهُم . ۳

۹.عنه عليه السلام :إنَّ أمرَ اللّهِ كُلَّهُ عَجيبٌ ، إلّا أنَّهُ قَدِ احتَجَّ عَلَيكُم بِما قَد عَرَّفَكُم مِن نَفسِهِ . ۴

۱۰.عنه عليه السلام :قالَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام : أنزَلَ اللّهُ « الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ » ۵ . فَكانَ في هذِهِ الآيَةِ رَدٌّ عَلى ثَلاثَةِ أصنافٍ مِنهُم ، لَمّا قالَ : « الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ » فَكانَ رَدّا عَلَى الدَّهرِيَّةِ ۶ الَّذينَ قالوا : إنَّ الأَشياءَ لا بَدءَ لَها وهِيَ دائِمَةٌ ، ثُمَّ قالَ : « وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ » ، فَكانَ رَدّا عَلَى الثَّنَوِيَّةِ ۷ الَّذينَ قالوا : إنَّ النّورَ وَالظُّلمَةَ هُمَا المُدَبِّرانِ ، ثُمَّ قالَ : « ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ » فَكانَ رَدّا عَلى مُشرِكِي العَرَبِ الَّذينَ قالوا : إنَّ أوثانَنا آلِهَةٌ .
ثُمَّ أنزَلَ اللّهُ : « قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ » إلى آخِرِها ، فَكانَ رَدّا عَلى مَنِ ادَّعى مِن دونِ اللّهِ ضِدّا أو نِدّا .
قالَ : فَقالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله لِأَصحابِهِ : قولوا : « إِيَّاكَ نَعْبُدُ » أي : نَعبُدُ واحِدا لا نَقولُ كَما قالَتِ الدَّهرِيَّةُ : إنَّ الأَشياءَ لا بَدءَ لَها وهِيَ دائِمَةٌ ، ولا كَما قالَتِ الثَّنَوِيَّةُ الَّذينَ قالوا : إنَّ النّورَ وَالظُّلمَةَ هُمَا المُدَبِّرانِ ، ولا كَما قالَ مُشرِكُو العَرَبِ : إنَّ أوثانَنا آلِهَةٌ ، فُلا نشرِكُ بِكَ شَيئا ، ولا نَدعو مِن دونِكَ إلها كَما يَقولُ هؤُلاءِ الكُفّارُ ، ولا نَقولُ كَما قالَتِ اليَهودُ وَالنَّصارى : إنَّ لَكَ وَلَدا تَعالَيتَ عَن ذلِكَ عُلُوّا كَبيرا .
قالَ : فَذلِكَ قَولُهُ : « وَ قَالُواْ لَن يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَن كَانَ هُودًا أَوْ نَصَارَى » ۸ وقالَت طائِفَةٌ غَيرُهُم مِن هؤُلاءِ الكُفّارِ ما قالوا ، قالَ اللّهُ تَعالى : يا مُحَمَّدُ : « تِلْكَ أَمَانِيُّهُمْ » الَّتي يَتَمَنَّونَها بِلا حُجَّةٍ : « قُلْ هَاتُواْ بُرْهَانَكُمْ » وحُجَّتَكُم عَلى دَعواكُم « إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ » كَما أتى مُحَمَّدٌ بِبَراهينِهِ الَّتي سَمِعتُموها . ۹

1.إسباغُ النعمةِ : توسعتها ( مجمع البحرين : ج ۲ ص ۸۱۰ « سبغ » ) .

2.بحار الأنوار : ج ۹۴ ص ۱۲۴ نقلاً عن الكتاب العتيق الغروي .

3.الكافي : ج ۱ ص ۱۶۲ ح ۱ ، التوحيد : ص ۴۱۰ ح ۲ كلاهما عن ابن الطيّار ، المحاسن : ج ۱ ص ۳۶۹ ح ۸۰۳ عن النضر بن قرواش ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۱۹۶ ح ۸ .

4.الكافي : ج ۱ ص ۸۶ ح ۳ عن إبراهيم بن عمر .

5.الأنعام : ۱ .

6.الدهريّةُ : قوم يقولون : لا ربّ ولا جَنَّة ولا نار ، ويقولون : ما يُهلِكُنا إلّا الدهر ( مجمع البحرين : ج ۱ ص ۶۱۶ « دهر » ) .

7.الثَنويّةُ : هم فرقة من المجوس يُثبتون مبدَأين : مبدأ للخير ومبدأ للشَرِّ ، وهما النور والظُلمة ( مجمع البحرين : ج ۱ ص ۲۵۷ « ثنى » ) .

8.البقرة : ۱۱۱ .

9.الإحتجاج : ج ۱ ص ۴۵ ح ۲۱ ، التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام : ص ۵۴۲ ح ۳۲۴ ، بحار الأنوار : ج ۹ ص ۲۶۶ ح ۱ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 13
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 83772
صفحه از 576
پرینت  ارسال به