109
دانشنامه قرآن و حديث 13

۲.امام على عليه السلامـ در دعاى روز جمعه ـ :پاكا تو! وه كه چه بزرگ است مقام تو ، و چه بلند است پايگاه تو ، و چه راستگوست برهان تو !

۳.امام على عليه السلامـ از سخنانى كه چون خواهنده اى از او خواست تا خداى متعال را برايش وصف كند ، آن را بيان فرمود ـ :و از مظاهر قدرت بى كرانه اش ، و نشانه هاى شگفت انگيز حكمتش ، و نيازمندى گوياى مخلوقات به قدرت نگه دارنده اش ، به ما آن نشان داد كه لاجرم ، حجّت خداوندى را تمام مى كند و ما را به شناخت او ، ره نمون مى شود . پس بدايعى كه آثار صُنع او و نشانه هاى حكمتش پديد آورده اند ، آشكار است ، و آنچه آفريده ، حجّت او و دليل و راه نماى به سوى اوست . اگر مخلوقى خاموش [و بى زبان] باشد ، تدبير كردن آن ، خود ، حجّت گوياى اوست و دليل بر آفريننده اش .

۴.امام على عليه السلام :سپاس ، خدايى را كه با آفرينش خود ، براى آفريدگانش آشكار گشته و با حجّت خويش ، در دل هاى آنان ، نمودار است ... . اسرار پنهان ، براى بينشوَرانْ هويدا شده و شاه راه حق ، براى گام زنندگان در آن ، روشن گرديده و قيامت ، پرده از رُخسارش بركشيده شده ، و نشانه هاى آن براى نشانه شناسان ، نمايان شده است .

۵.امام على عليه السلامـ در بيان حجّت آورى خداوند سبحان براى انكار كنندگان دين و كتاب او ـ :خداوند سبحان ، براى آنانْ استدلال كرد ، و حجّت روشن و دليل آشكار آورد و از وجود خودشان ، و از عالم بيرون ، و از آسمان ها و زمين ، با مشاهدات عينى و دلايل برهان ، برايشان اقامه برهان كرد و در قرآن ، برايشان توضيحاتى آورد . همه اينها ، دليلى است بر وجود سازنده اَزَلى و مدبّر فرزانه و آفريننده دانا .

۶.امام زين العابدين عليه السلامـ از دعاى ايشان بعد از نماز عصر ـ :اعتماد به تو را
وسيله اى براى تحقّق بخشيدن وعده ات ... و راه نمايى جستن از برهان نشانه هايت ، قرار داده ام .


دانشنامه قرآن و حديث 13
108

۲.الإمام علي عليه السلامـ في دُعاءِ يَومِ الجُمُعَةِ ـ :سُبحانَكَ ما أعظَمَ شَأنَكَ ، وأَعلى مَكانَكَ ، وأَنطَقَ بِالصِّدقِ بُرهانَكَ . ۱

۳.عنه عليه السلامـ مِن خُطبَةٍ لَهُ خَطَبَها حينَما سَأَ لَهُ سائِلٌ أن يَصِفَ اللّهَ تَعالى ـ :... وأَرانا مِن مَلَكوتِ قُدرَتِهِ ، وعَجائِبِ ما نَطَقَت بِهِ آثارُ حِكمَتِهِ ، وَاعتِرافِ الحاجَةِ مِنَ الخَلقِ إلى أن يُقيمَها بِمِساكِ قُوَّتِهِ ، ما دَلَّنا بِاضطِرارِ قِيامِ الحُجَّةِ لَهُ عَلى مَعرِفَتِهِ ، فَظَهَرَتِ البَدائِعُ الَّتي أحدَثَتها آثارُ صَنعَتِهِ ، وأَعلامُ حِكمَتِهِ ، فَصارَ كُلُّ ما خَلَقَ حُجَّةً لَهُ ودَليلاً عَلَيهِ ؛ وإن كانَ خَلقا صامِتا ، فَحُجَّتُهُ بِالتَّدبيرِ ناطِقَةٌ ، ودَلالَتُهُ عَلَى المُبدِعِ قائِمَةٌ . ۲

۴.عنه عليه السلام :الحَمدُ للّهِِ المُتَجَلّي لِخَلقِهِ بِخَلقِهِ ، وَالظّاهِرِ لِقُلوبِهِم بِحُجَّتِهِ ... ، قَدِ انجابَتِ السَّرائِرُ لِأَهلِ البَصائِرِ ، ووَضَحَت مَحَجَّةُ الحَقِّ لِخابِطِها ۳ ، وأَسفَرَتِ السّاعَةُ عَن وَجهِها ، وظَهَرَتِ العَلامَةُ لِمُتَوَسِّمِها . ۴

۵.عنه عليه السلامـ في بَيانِ احتِجاجِ اللّهِ سُبحانَهُ عَلَى المُلحِدينَ في دينِهِ وكِتابِهِ ـ :... وَاحتَجَّ سُبحانَهُ عَلَيهِم ، وأَوضَحَ الحُجَّةَ وأَبانَ الدَّليلَ ، وأَثبَتَ البُرهانَ عَلَيهِم مِن أنفُسِهِم ، ومِنَ الآفاقِ ومِنَ السَّماواتِ وَالأَرضِ ، بِمُشاهَدَةِ العِيانِ ، ودَلائِلِ البُرهانِ ، وأَوضَحَ البَيانَ في تَنزيلِ القُرآنِ ، كُلُّ ذلِكَ دَليلٌ عَلَى الصّانِعِ القَديمِ ، المُدَبِّرِ الحَكيمِ ، الخالِقِ العَليمِ . ۵

۶.الإمام زين العابدين عليه السلامـ مِن دُعائِهِ بَعدَ العَصرِ ـ :قَدَّمتُ الثِّقَةَ بِكَ وَسيلَةً فِي استِنجازِ مَوعودِكَ ... وَاستِرشادا لِبُرهانِ آياتِكَ . ۶

1.البلد الأمين : ص ۹۴ ، بحار الأنوار : ج ۹۰ ص ۱۴۱ ح ۷ .

2.نهج البلاغة : الخطبة ۹۱ ، التوحيد : ص ۵۲ ح ۱۳ كلاهما عن مسعدة بن صدقة عن الإمام الصادق عليه السلام نحوه ، وفيه من « فظهرت البدائع » ، بحار الأنوار : ج ۵۷ ص ۱۰۷ ح ۹۰ .

3.الخبط : كلّ سير على غير هدىً (لسان العرب : ج ۷ ص ۲۸۲ «خبط») .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۱۰۸ ، أعلام الدين : ص ۶۳ وليس فيه ذيله ، بحار الأنوار : ج ۳۴ ص ۲۴۰ ح ۹۹۹ .

5.بحار الأنوار : ج ۹۳ ص ۳۴ نقلاً عن تفسير النعماني عن إسماعيل بن جابر عن الإمام الصادق عليه السلام .

6.مصباح المتهجّد : ص ۳۹۵ ح ۵۱۹ ، جمال الاُسبوع : ص ۲۸۵ كلاهما عن جابر عن الإمام الباقر عليه السلام ، البلد الأمين : ص ۷۷ من دون إسناد إلى أحدِ أهل البيت عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۹۰ ص ۷۸ ح ۲ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 13
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 83828
صفحه از 576
پرینت  ارسال به