357
دانشنامه قرآن و حديث 11

۱۰۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس از همسايه خود ، وسيله اى را كه به آن نياز دارد ، مضايقه كند ، خداوند روز قيامت ، فضل و لطف خويش را از او مضايقه مى نمايد و وى را به خودش وا مى گذارد، و كسى كه خداوند عز و جل او را به خود وا گذارد ، تباه مى شود و خداى عز و جل ، هيچ عذرى را از وى نمى پذيرد.

۱۱۰.تفسير ابن كثيرـ به نقل از على بن فلان نميرى ـ :از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شنيدم كه مى فرمايد: «مسلمان ، برادر مسلمان است: هر گاه به او برخورَد ، سلامش مى كند ، و او نيز پاسخ سلامش را بهتر از آن مى دهد و ماعون را از وى ، دريغ نكند» .
گفتم : اى پيامبر خدا ! ماعون چيست؟
فرمود: «سنگ و آهن و مانند اينها» .

۱۱۱.شُعب الإيمانـ به نقل از حارث بن شُرَيح ـ :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: «مسلمان ، برادر مسلمان است: هر گاه به او بر خورَد ، سلامش را همان گونه كه به وى سلام كرده است يا بهتر از آن ، جواب مى دهد و هر گاه از وى مشورت خواست ، راه نمايى اش مى كند و هر گاه از او در برابر دشمنان يارى طلبيد، يارى اش مى دهد و هر گاه از او راه نمايى خواست ، راه را به او نشان مى دهد، و هر گاه براى مقابله با دشمن ، شمشيرش را عاريه خواست ، آن را به او عاريه مى دهد، و اگر براى مقابله با مسلمان ، شمشيرش را عاريه خواست ، به او عاريه نمى دهد و هر گاه رَدايى را عاريه خواست ، به او عاريه مى دهد و ماعون را از وى ، دريغ نمى ورزد» .
گفتند : اى پيامبر خدا ! ماعون چيست؟
فرمود: «ماعون، سنگ و آب و آهن است» .
گفتند : كدام آهن؟
فرمود: «ديگ مسى و تيشه آهنى كه با آن ، كار مى كنند» .
گفتند : سنگ چيست؟
فرمود: «ديگ سنگى».


دانشنامه قرآن و حديث 11
356

۱۰۹.عنه صلى الله عليه و آله :مَن مَنَعَ الماعونَ مِن جارِهِ إذَا احتاجَ إلَيهِ ، مَنَعَهُ اللّهُ فَضلَهُ يَومَ القِيامَةِ ووَكَلَهُ إلى نَفسِهِ ، ومَن وَكَلَهُ اللّهُ عز و جل إلى نَفسِهِ هَلَكَ ولا يَقبَلُ اللّهُ عز و جللَهُ عُذرا . ۱

۱۱۰.تفسير ابن كثير عن عليّ بن فلان النميري :سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَقولُ : المُسلِمُ أخُو المُسلِمِ إذا لَقِيَهُ حَيّاهُ بِالسَّلامِ ويَرُدُّ عَلَيهِ ما هُوَ خَيرٌ مِنهُ ، لا يَمنَعُ الماعونَ قُلتُ : يا رَسولَ اللّهِ ، مَا الماعونُ ؟ قالَ : الحَجَرُ وَالحَديدُ وأشباهُ ذلِكَ . ۲

۱۱۱.شعب الإيمان عن الحارث بن شريح :قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : إنَّ المُسلِمَ أخُو المُسلِمِ ، إذا لَقِيَهُ رَدَّ عَلَيهِ مِنَ السَّلامِ بِمِثلِ ما حَيّاهُ بِهِ أو أحسَنَ مِن ذلِكَ ، وإذَا استَأمَرَهُ نَصَحَ لَهُ ، وإذَا استَنصَرَهُ عَلَى الأَعداءِ نَصَرَهُ ، وإذَا استَنعَتَهُ قَصدَ السَّبيلِ يَسَّرَهُ ونَعَتَ لَهُ ، وإذَا استَعارَهُ الحَدَّ ۳ عَلَى العَدُوِّ أعارَهُ ، وإذَا استَعارَهُ الحَدَّ [عَلَى المُسلِمِ] ۴ لَم يُعِرهُ ، وإذَا استَعارَهُ الجُبَّةَ أعارَهُ ، لا يَمنَعُهُ الماعونَ .
قالوا : يا رَسولَ اللّهِ ومَا الماعونُ ؟
قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : الماعونُ فِي الحَجَرِ وَالماءِ وَالحَديدِ .
قالوا : وأيُّ الحَديدِ ؟
قالَ : قِدرُ النُّحّاسِ وحَديدُ الفَأسِ الَّذي تَمتَهِنونَ بِهِ .
قالوا : فَما هذَا الحَجَرُ ؟
قالَ : القِدرُ مِنَ الحِجارَةِ . ۵

1.ثواب الأعمال : ص ۳۳۴ ح ۱ عن أبي هريرة وابن عبّاس ، أعلام الدين : ص ۴۱۴ ، بحار الأنوار : ج ۷۶ ص ۳۶۳ ح ۳۰ .

2.تفسير ابن كثير : ج ۸ ص ۵۱۸ ، اُسد الغابة : ج ۴ ص ۱۹۹ الرقم ۳۷۹۵ بزيادة «والماء» بعد «والحديد» ، الدرّ المنثور : ج ۸ ص ۶۴۴ نقلاً عن ابن قانع عن الإمام عليّ عليه السلام عنه صلى الله عليه و آله .

3.في المصدر : «أحد» وكذا الذي بعده ، والتصويب في الموضعين من كنز العمّال .

4.ما بين المعقوفين سقط من المصدر وأثبتناه من كنز العمّال .

5.شعب الإيمان : ج ۶ ص ۱۱۶ ح ۷۶۵۴ ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۱۵۱ ح ۷۵۴ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 11
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 100718
صفحه از 586
پرینت  ارسال به