473
دانشنامه قرآن و حديث 10

۱۰۸۲.تفسير العيّاشىـ به نقل از بُريد بن معاويه عجلى ـ :در خدمت امام باقر عليه السلام بودم كه مردى بر او وارد شد كه با پاى پياده از خراسان آمده بود . او دو پاى خود را كه پوست انداخته بود ، نشان داد و گفت : به خدا سوگند كه مرا چيزى جز محبّت شما اهل بيت ، از خراسان به اين جا نكشاند .
امام باقر عليه السلام فرمود : «به خدا سوگند ، اگر حتّى سنگى ، ما را دوست داشته باشد ، خداوند، او را با ما محشور مى كند . مگر دين ، چيزى جز محبّت است» .

۱۰۸۳.الكافىـ به نقل از يوسف بن ثابت بن ابى سعيده ـ :آنان هنگامى كه بر امام صادق عليه السلام وارد شدند، گفتند : ما شما را فقط به خاطر خويشاوندى با پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و به خاطر حقّى كه خداوند عز و جل برايتان واجب نموده است ، دوست مى داريم . ما شما را براى اين دوست نمى داريم كه از قِبَلتان به دنيايى برسيم ؛ بلكه فقط به خاطر خدا و قيامت و براى اين كه هر يك از ما دينش را درست كرده باشد ، دوست داريم .
امام صادق عليه السلام فرمود : «راست مى گوييد . راست مى گوييد» و سپس فرمود : «هر كه ما را دوست داشته باشد ، در روز قيامت، اين چنين، با ما خواهد بود» و دو انگشتِ اشاره اش را در كنار هم گذاشت .

۱۰۸۴.الكافىـ به نقل از حَكَم بن عُتَيبه ـ :من در خدمت امام باقر عليه السلام بودم و اتاق از جمعيت ، پر بود . ناگاه پيرمردى تكيه زنان بر عصاى خود آمد و جلوى در اتاق ايستاد و گفت : سلام بر تو ـ اى پسر پيامبر خدا ـ و رحمت خدا و بركات او بر تو باد! و ساكت شد .
امام عليه السلام جواب داد : «و بر تو باد سلام و رحمت خدا و بركات او!» .
سپس پيرمرد ، رو به جمعيت داخل اتاق كرد و گفت : سلام بر شماها! و خاموش شد، تا اين كه آن جمعيت ، همگى جواب سلام او را دادند . آن گاه رو به امام باقر عليه السلام كرد و گفت : اى پسر پيامبر خدا! خدا مرا فدايت كند! مرا نزديك خود بنشان ؛ زيرا ـ به خدا سوگند ـ من شما و دوستداران شما را دوست دارم . به خدا سوگند، من شما و دوستداران شما را براى طمع در دنيا دوست ندارم . به خدا سوگند، من از دشمن شما نفرت دارم و از او بيزارم . به خدا سوگند، نفرت و بيزارى من از او، به خاطر اين نيست كه ميان من و او، كينه و عداوتى باشد . به خدا سوگند، من آنچه را شما حلال شماريد ، حلال مى شمارم و آنچه را شما حرام بدانيد ، حرام مى دانم و منتظر امر (حكومتِ) شما هستم . فدايت شوم! آيا با چنين وضعى ، براى من اميد [رستگارى و نجات ]دارى؟
امام باقر عليه السلام فرمود : «جلوتر بيا . جلوتر بيا»، تا اين كه او را پهلوى خود نشاند . سپس فرمود : «اى پير! مردى نزد پدرم على بن الحسين آمد و از او همين سؤال را كرد كه تو از من پرسيدى و پدرم به او فرمود : تو اگر از دنيا بروى ، بر پيامبر خدا و بر على و حسن و حسين و على بن الحسين، وارد خواهى شد و قلبت شاد و دلت خنك و ديدگانت روشن خواهد شد و آن گاه كه نفَست به اين جا [و با دست خود به گلويش اشاره فرمود ]رسد ، كرام الكاتبين با شور و شادى به استقبالت خواهند آمد و اگر زنده بمانى ، شاهد چيزى (قيام قائم و حكومت اهل بيت) خواهى بود كه خداوند ، با آن ، ديدگانت را روشن مى گرداند و با ما در عالى ترين مراتب خواهى بود ».
پيرمرد گفت : چه فرمودى، اى ابو جعفر؟
امام عليه السلام ، سخن خود را برايش تكرار كرد . پيرمرد گفت : اللّه اكبر ، اى ابو جعفر! اگر از دنيا بروم ، بر پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و بر على و حسن و حسين و على بن الحسين عليهم السلام وارد خواهم شد و ديدگانم روشن و قلبم شاد و دلم خنك خواهد گشت و آن گاه كه نفَسم به اين جا رسد ، كرام الكاتبين با شور و شادى به استقبالم خواهند آمد و اگر زنده بمانم ، شاهد چيزى خواهم بود كه خداوند به سبب آن ، چشم مرا روشن مى گرداند و با شما در عالى ترين مراتب خواهم بود؟!
پيرمرد سپس با آواى بلند گريست و هِق هِق كنان اشك ريخت، تا جايى كه به زمين چسبيد . حاضرانِ در خانه نيز با ديدن حال پيرمرد ، بلندبلند گريستند و هق هق كنان اشك ريختند . امام باقر عليه السلام پيش آمد و با انگشت خود ، اشك هاى او را از پلك هايش پاك مى كرد و به زمين مى ريخت .
پيرمرد سپس سرش را بلند كرد و به امام عليه السلام گفت : اى پسر پيامبر خدا! فدايت شوم! دستت را به من بده .
امام عليه السلام دست خود را به او داد . پيرمرد، آن را بوسيد و بر ديده و گونه خود نهاد . سپس پيراهن خود را از روى شكم و سينه اش كنار زد و دست امام عليه السلام را بر شكم و سينه خود نهاد و آن گاه برخاست و خداحافظى كرد و رفت .
امام باقر عليه السلام به پشت سر او نگاه مى كرد . سپس رو به جمعيت نمود و فرمود : «هر كه دوست دارد مردى از اهل بهشت را ببيند ، به اين مرد بنگرد» .
من در عُمرم مجلس اندوهى مانند آن مجلس نديدم .


دانشنامه قرآن و حديث 10
472

۱۰۸۲.تفسير العيّاشي عن بريد بن معاوية العجليّ :كُنتُ عِندَ أبي جَعفَرٍ عليه السلام إذ دَخَلَ عَلَيهِ قادِمٌ مِن خُراسانَ ماشِيا ، فَأَخرَجَ رِجلَيهِ وقَد تَغَلَّفَتا وقالَ : أما وَاللّهِ ، ما جاءَ بي مِن حَيثُ جِئتُ إلّا حُبُّكُم أهلَ البَيتِ .
فَقالَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام : وَاللّهِ ، لَو أحَبَّنا حَجَرٌ حَشَرَهُ اللّهُ مَعَنا ، وهَلِ الدّينُ إلَا الحُبُّ . ۱

۱۰۸۳.الكافي عن يوسف بن ثابت بن أبي سعيدة عن الإمام الصادق عليه السلام أنَّهُم قالوا حينَ دَخَلوا عَلَيهِ :إنَّما أحبَبناكُم لِقَرابَتِكُم مِن رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ولِما أوجَبَ اللّهُ عز و جلمِن حَقِّكُم ، ما أحببَناكُم لِلدُّنيا نُصيبُها مِنكُم إلّا لِوَجهِ اللّهِ وَالدّارِ الآخِرَةِ ، ولِيَصلُحَ لاِمرِىٍ مِنّا دينُهُ .
فَقالَ أبو عَبدِ اللّهِ عليه السلام : صَدَقتُم صَدَقتُم ، ثُمَّ قالَ : مَن أحَبَّنا كانَ مَعَنا ـ أو جاءَ مَعَنا ـ ۲ يَومَ القِيامَةِ هكَذا ـ ثُمَّ جَمَعَ بَينَ السَّبّابَتَينِ ـ . ۳

۱۰۸۴.الكافي عن الحكم بن عتيبة :بَينا أنَا مَعَ أبي جَعفَرٍ عليه السلام وَالبَيتُ غاصٌّ بِأَهلِهِ ، إذ أقبَلَ شَيخٌ يَتَّكِئُ عَلى عَنَزَةٍ ۴ لَهُ حَتّى وَقَفَ عَلى بابِ البَيتِ ، فَقالَ : السَّلامُ عَلَيكَ يَابنَ رَسولِ اللّهِ ورَحمَةُ اللّهِ وبَرَكاتُهُ ، ثُمَّ سَكَتَ ، فَقالَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام : وعَليكَ السَّلامُ ورَحمَةُ اللّهِ وبَرَكاتُهُ .
ثُمَّ أقبَلَ الشَّيخُ بِوَجهِهِ عَلى أهلِ البَيتِ وقالَ : السَّلامُ عَلَيكُم ، ثُمَّ سَكَتَ ، حَتّى أجابَهُ القَومُ جَميعا ورَدّوا عَلَيهِ السَّلامَ ، ثُمَّ أقبَلَ بِوَجهِهِ عَلى أبي جَعفَرٍ عليه السلام ثُمَّ قالَ : يَا بنَ رَسولِ اللّهِ ، أدنِني مِنكَ جَعَلَنِي اللّهُ فِداكَ ، فَوَاللّهِ إنّي لَاُحِبُّكُم واُحِبُّ مَن يُحِبُّكُم ، ووَاللّهِ ما اُحِبُّكُم واُحِبُّ مَن يُحِبُّكُم لِطَمَعٍ في دُنيا ، وَاللّهِ إنّي لَاُبغِضُ عَدُوَّكُم وأبرَأُ مِنهُ ، ووَاللّهِ ما اُبغِضُهُ وأبرَأُ مِنهُ لِوَترٍ ۵ كانَ بَيني وبَينَهُ ، وَاللّهِ إنّي لَاُحِلُّ حَلالَكُم ، واُحَرِّمُ حَرامَكُم ، وأنتَظِرُ أمَرَكُم ، فَهَل تَرجو لي جَعَلَنِي اللّهُ فِداكَ ؟
فَقالَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام : إلَيَّ إلَيَّ ، حَتّى أقعَدَهُ إلى جَنبِهِ ، ثُمَّ قالَ : أيُّهَا الشَّيخُ ، إنَّ أبي عَلِيَّ بنَ الحُسَينِ عليه السلام أتاهُ رَجُلٌ فَسَأَلَهُ عَن مِثلِ الَّذي سَأَلتَني عَنهُ ، فَقالَ لَهُ أبي عليه السلام : إن تَمُت تَرِد عَلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله وعَلى عَلِيٍّ وَالحَسَنِ وَالحُسَينِ وعَلِيِّ بنِ الحُسَينِ ، ويَثلَج قَلبُكَ ، ويَبرُد فُؤادُكَ ، وتَقَرَّ عَينُكَ ، وتُستَقبَل بِالرَّوحِ وَالرَّيحانِ مَعَ الكِرامِ الكاتِبينَ لَو قَد بَلَغَت نَفسُكَ هاهُنا ـ وأهوى بِيَدِهِ إلى حَلقِهِ ـ ، وإن تَعِش تَرَ ما يُقِرُّ اللّهُ به عَينَكَ ، وتَكونُ مَعَنا فِي السَّنامِ الأَعلى .
فَقالَ الشَّيخُ : كَيفَ قُلتَ يا أبا جَعفَرٍ ؟ فَأَعادَ عَلَيهِ الكَلامَ ، فَقالَ الشَّيخُ : اللّهُ أكبَرُ يا أبا جَعفَرٍ ، إن أنَا مُتُّ أرِد عَلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله وعَلى عَلِيٍّ وَالحَسَنِ وَالحُسَينِ وعَلِيِّ بنِ الحُسَينِ عليهم السلام ، وتَقَرَّ عَيني ، ويَثلَج قَلبي ، ويَبرُد فُؤادي ، واُستَقبَل بِالرَّوحِ وَالرَّيحانِ مَعَ الكِرامِ الكاتِبينَ لَو قَد بَلَغَت نَفسي إلى هاهُنا ، وإن أعِش أرَ ما يُقِرُّ اللّهُ بِهِ عَيني فَأَكونَ مَعَكُم فِيالسَّنامِ الأَعلى !
ثُمَّ أقبَلَ الشَّيخُ يَنتَحِبُ ، يَنشِجُ ها ها ها حَتّى لَصِقَ بِالأَرضِ ، وأقبَلَ أهلُ البَيتِ يَنتَحِبونَ ويَنشِجون لِما يَرَونَ مِن حالِ الشَّيخِ ، وأقبَلَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام يَمسَحُ بِإِصبَعِهِ الدُّموعَ مِن حَماليقِ ۶ عَينَيهِ ويَنفُضُها .
ثُمَّ رَفَعَ الشَّيخُ رَأسَهُ ، فَقالَ لِأَبي جَعفَرٍ عليه السلام : يَا بنَ رَسولِ اللّهِ ، ناوِلني يَدَكَ جَعَلَنِي اللّهُ فِداكَ . فَناوَلَهُ يَدَهُ ، فَقَبَّلَها ووَضَعَها عَلى عَينَيهِ وخَدِّهِ ، ثُمَّ حَسَرَ ۷
عَن بَطنِهِ وصَدرِهِ فَوَضَعَ يَدَهُ عَلى بَطنِهِ وصَدرِهِ ، ثُمَّ قامَ فَقالَ : السَّلامُ عَلَيكُم .
وأقبَلَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام يَنظُرُ في قَفاهُ وهُوَ مُدبِرٌ ، ثُمَّ أقبَلَ بِوَجهِهِ عَلَى القَومِ فَقالَ : مَن أحَبَّ أن يَنظُرَ إلى رَجُلٍ مِن أهلِ الجَنَّةِ فَليَنظُر إلى هذا .
فَقالَ الحَكَمُ بنُ عُتَيبَةَ : لَم أرَ مَأتَما قَطُّ يُشبِهُ ذلِكَ الَمجلِسَ . ۸

1.تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۱۶۷ ح ۲۷ ، بحار الأنوار : ج ۲۷ ص ۹۵ ح ۵۷ ، وراجع : دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۷۱ .

2.الشكّ من الراوي .

3.الكافي : ج ۸ ص ۱۰۶ ح ۸۰ ، تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۸۹ ح ۶۱ ، أعلام الدين : ص ۴۴۷ عن صفوان ، تأويل الآيات الظاهرة : ج ۱ ص ۲۰۹ ح ۱۹ كلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج ۲۷ ص ۱۹۰ ح ۴۷ .

4.العَنَزة : عصا في قدر نصف الرمح أو أكثر شيئًا ، في طرفها الأسفل زُجٌّ كزُجِّ الرمح يتوكّأ عليها الشيخ الكبير (لسان العرب : ج ۵ ص ۳۸۴ «عنز») .

5.الوَتْر بالفتح : الذحل وهو الحقد والعداوة (الصحاح : ج ۲ ص ۸۴۲ «وتر») .

6.الحماليق : ما يلي المقلة من لحمها ، وقيل : هو ما في المقلة من نواحيها (لسان العرب : ج ۱۰ ص ۶۹ «حملق») .

7.حَسَر : كشف (المصباح المنير : ص ۱۳۵ «حسر») .

8.الكافي : ج ۸ ص ۷۶ ح ۳۰ ، بحار الأنوار : ج ۴۶ ص ۳۶۱ ح ۳ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 10
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 47634
صفحه از 594
پرینت  ارسال به