339
دانشنامه قرآن و حديث 10

۸۵۲.المحاسنـ به نقل از سلام بن مستنير ـ :از امام باقر عليه السلام در باره اين سخن خداى متعال : «بگو : من به ازاى اين از شما مزدى نمى خواهم ، مگر دوستى با خويشاوندان» پرسيدم .
فرمود : «به خدا سوگند، اين (دوستى) ، فريضه اى است كه خداوند نسبت به اهل بيت محمّد بر عهده بندگان نهاده است» .

۸۵۳.امام باقر عليه السلامـ در باره آيه : «بگو : من به ازاى اين از شما مزدى نمى خواهم ، مگر دوستى با خويشاوندان» ـ :«[مقصود ،] امامان عليهم السلام اند» .

۸۵۴.امام باقر عليه السلامـ در باره آيه : «بگو : هر مزدى كه از شما خواستم ، از آنِ خودتان» ـ :[يعنى : ]اين مزد ـ كه دوستى با خويشاوندان است و من جز آن، چيزى از شما نمى خواهم، در حقيقت براى خود شماست ؛ زيرا شما به واسطه آن، هدايت مى شويد و به خوش بختى مى رسيد و در روز قيامت ، از عذاب خدا رهايى مى يابيد .

۸۵۵.الكافىـ به نقل از فضيل ـ :امام باقر عليه السلام به مردمى كه گرد كعبه طواف مى كردند ، نگاه كرد و فرمود : «در زمان جاهليت [هم] اين گونه طواف مى كردند . در حقيقت ، مردم مأمورند كه گِرد آن طواف كنند و سپس به سوى ما بيايند و مراتب ولايت و دوستى خود را به اطّلاع ما برسانند و يارى و حمايت خود را به ما اعلام كنند» و آن گاه اين آيه : «دل هاى برخى مردم را به سوى آنان گرايش ده» را قرائت نمود .


دانشنامه قرآن و حديث 10
338

۸۵۲.المحاسن عن سلام بن المستنير :سَأَلتُ أبا جَعفَرٍ عليه السلام عَن قَولِ اللّهِ تَعالى : «قُل لَا أَسْئلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِى الْقُرْبَى» ، فَقالَ : هِيَ وَاللّهِ فَريضَةٌ مِنَ اللّهِ عَلَى العِبادِ لُِمحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله في أهلِ بَيتِهِ . ۱

۸۵۳.الإمام الباقر عليه السلامـ في قَولِهِ تَعالى : «قُل لَا أَسْئلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِى الْقُرْبَى» ـ :هُمُ الأَئِمَّةُ عليهم السلام . ۲

۸۵۴.عنه عليه السلامـ في قَولِهِ تَعالى : «قُل مَا سَأَلْتُكُم مِّنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ» ـ :الأَجرُ الَّذي هُوَ المَوَدَّةُ فِيالقُربَى الَّتي لَم أسأَلكُم غَيرَها فَهُوَ لَكُم ، تَهتَدونَ بِها وتَسعَدونَ بِها ، وتَنجونَ مِن عَذابِ اللّهِ يَومَ القِيامَةِ . ۳

۸۵۵.الكافي عن الفضيل عن الإمام الباقر عليه السلام ، قال :نَظَرَ [أبو جَعفَرٍ عليه السلام ] إلَى النّاسِ يَطوفونَ حَولَ الكَعبَةِ فَقالَ : هكَذا كانوا يَطوفونَ فِي الجاهِلِيَّةِ ، إنّما اُمِروا أن يَطوفوا بِها ثُمَّ يَنفِروا إلَينا فَيُعلِمونا وَلايَتَهُم ومَوَدَّتَهُم ويَعرِضوا عَلَينا نُصرَتَهُم . ثُمَّ قَرَأَ هذِهِ الآيَةَ : «فَاجْعَلْ أَفْئدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِى إِلَيْهِمْ» ۴ . ۵

1.المحاسن : ج ۱ ص ۲۴۰ ح ۴۴۱ ، دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۶۸ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۲۳ ص ۲۳۹ ح ۷ .

2.الكافي : ج ۱ ص ۴۱۳ ح ۷ ، المحاسن : ج ۱ ص ۲۴۱ ح ۴۴۳ كلاهما عن عبد اللّه بن عجلان ، بحار الأنوار : ج ۲۳ ص ۲۴۰ ح ۹ ، وراجع : المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۱۸۹ ح ۴۸۰۲ .

3.ينابيع المودّة : ج ۱ ص ۳۱۶ ح ۵ نقلاً عن المناقب ؛ الكافي : ج ۸ ص ۳۷۹ ح ۵۷۴ ، تأويل الآيات الظاهرة : ج ۲ ص ۵۴۷ ح ۱۴ كلاهما عن جابر نحوه ، بحار الأنوار : ج ۲۳ ص ۲۵۳ ح ۳۲ .

4.إبراهيم : ۳۷ .

5.الكافي : ج ۱ ص ۳۹۲ ح ۱ ، تفسير العياشي : ج ۲ ص ۲۳۴ ح ۴۳ بزيادة «فقال : آل محمّد آل محمّد ، ثم قال : إلينا إلينا» في آخره ، بحار الأنوار : ج ۶۸ ص ۸۷ ح ۱۲ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 10
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 47672
صفحه از 594
پرینت  ارسال به