31
دانشنامه قرآن و حديث 10

۴ / ۱ ـ ۶

راسخان در دانش

۴۲۸.امام على عليه السلام :كجايند كسانى كه گمان كرده اند كه راسخان در دانش، آنهايند، نه ما؟ آنان دروغ مى گويند و به حقّ ما تجاوز مى كنند . خداوند ، ما را بالا برده و آنها را پست كرده است و به ما بخشيده و آنها را محروم ساخته است و ما را داخل كرده و آنها را بيرون برده است . در پرتو وجود ماست كه هدايت ، اعطا مى شود و پرده از نابينايى برگرفته مى شود .

۴۲۹.امام على عليه السلام :خداوند ، فرمانبرى از واليان امر خود را كه به دين او مى پردازند، واجب ساخته است ، چنان كه فرمانبرى از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله را بر آنها واجب كرده است . خداوند مى فرمايد : «خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولو الأمرتان را اطاعت كنيد» . سپس خداوند، جايگاه واليان امرش را كه به تأويل كتابش علم و آگاهى دارند ، روشن كرده و مى فرمايد : «و اگر آن را به پيامبر و اولو الأمر خود ارجاع دهند ، قطعا از ميان آنان، كسانى اند كه [حقيقت] آن را در مى يابند» .
همه مردم ، جز ايشان از شناخت كتاب او ناتوان اند ؛ زيرا آنان راسخان در دانش اند و در تأويل قرآن ، [از خطا] ايمن قرار داده شده اند . خداوند مى فرمايد : «و تأويل آن را هيچ كس نمى داند ، مگر خدا و راسخان در دانش» .

۴۳۰.تفسير العيّاشىـ به نقل از بريد بن معاويه ـ :از امام باقر عليه السلام مفهوم اين سخن خداوند را كه : «و تأويل آن را هيچ كس نمى داند ، مگر خدا و راسخان در دانش» جويا شدم .
فرمود : «يعنى : تأويل همه قرآن را [نمى داند] ، مگر خدا و راسخان در دانش . پس پيامبر خدا، بالاترينِ راسخان است كه خداوند متعال ، هر تنزيل و تأويلى را كه بر او نازل كرده ، بدو آموخته است و خداوند ، چيزى بر او نازل نفرموده كه تأويل آن را بدو نياموخته باشد و جانشينانِ پس از او، همه آن را مى دانند . آنهايى كه نمى دانند ، گفتند : اينك كه تأويل آن را نمى دانيم ، چه بگوييم؟ خداوند به آنها پاسخ داد : «[راسخان در علم] مى گويند : ما به آن ايمان آورديم . همه آن، از جانب پروردگار ماست» . قرآن ، خاص دارد و عامّى و ناسخ و منسوخى و محكم و متشابهى و راسخان در دانش ، آن را مى دانند» .


دانشنامه قرآن و حديث 10
30

۴ / ۱ ـ ۶

الرّاسِخونَ فِي العِلمِ

۴۲۸.الإمام عليّ عليه السلام :أينَ الَّذينَ زَعَموا أنَّهُمُ الرّاسِخونَ فِي العِلمِ دونَنا ، كَذِبا وبَغيا عَلَينا أن رَفَعَنَا اللّهُ ووَضَعَهُم ، وأعطانا وحَرَمَهُم ، وأدخَلَنا وأَخرَجَهُم ؟! بِنا يُستَعطَى الهُدى ، ويُستَجلَى العَمى . ۱

۴۲۹.عنه عليه السلام :فُرِضَ عَلَى الاُمَّةِ طاعَةُ وُلاةِ أمرِهِ القُوّامِ بِدينِهِ ، كَما فُرِضَ عَلَيهِم طاعَةُ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله فَقالَ : «أَطِيعُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِى الْأَمْرِ مِنكُمْ» ۲ . ثُمَّ بَيَّنَ مَحَلَّ وُلاةِ أمرِهِ مِن أهلِ العِلمِ بِتَأويلِ كِتابِهِ ، فَقالَ عز و جل : «وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُوْلِى الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنبِطُونَهُ مِنْهُمْ» ۳ . وعَجَزَ كُلُّ أحَدٍ مِنَ النّاسِ عَن مَعرِفَةِ تَأويلِ كِتابِهِ غَيرَهُم ، لِأَنَّهُم هُمُ الرّاسِخونَ فِي العِلمِ ، المَأمونونَ عَلى تَأويلِ التَّنزيلِ ، قالَ اللّهُ تَعالى : «وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِى الْعِلْمِ» ۴ . ۵

۴۳۰.تفسير العياشي عن بريد بن معاوية :قُلتُ لِأَبي جَعفَرٍ عليه السلام : قَولُ اللّهِ : «وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِى الْعِلْمِ» قالَ : يَعني تَأويلَ القُرآنِ كُلَّهُ إلَا اللّهُ وَالرّاسِخونَ فِي العِلمِ ، فَرَسولُ اللّهِ أفضَلُ الرّاسِخينَ ، قَد عَلَّمَهُ اللّهُ جَميعَ ما أنزَلَ عَلَيهِ مِنَ التَّنزيلِ وَالتَّأويلِ ، وما كانَ اللّهُ مُنزِلاً عَلَيهِ شَيئا لَم يُعَلِّمهُ تَأويلَهُ ، وأوصِياؤُهُ مِن بَعدِهِ يَعلَمونَهُ كُلَّهُ ، فَقالَ الَّذينَ لا يَعلَمونَ : ما نَقولُ إذا لَم نَعلَم تَأويلَهُ ؟ فَأَجابَهُمُ اللّهُ : «يَقُولُونَ ءَامَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا» . وَالقُرآنُ لَهُ خاصٌّ وعامٌّ ، وناسِخٌ ومَنسوخٌ ، ومُحكَمٌ ومُتَشابِهٌ ، فَالرّاسِخونَ فِي العِلمِ يَعلَمونَهُ . ۶

1.نهج البلاغة : الخطبة ۱۴۴ ، غرر الحكم : ج ۲ ص ۳۶۵ ح ۲۸۲۶ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۳۰ ح ۲۹۴۸ ، المناقب لابن شهرآشوب : ج ۱ ص ۲۸۵ كلّها بزيادة «وحسدا لنا» بعد «وبغيا علينا» ، بحار الأنوار : ج ۲۳ ص ۲۰۵ ح ۵۳ .

2.النساء : ۵۹ .

3.النساء : ۸۳ .

4.آل عمران : ۷ .

5.بحار الأنوار : ج ۶۹ ص ۷۹ ح ۲۹ و ج ۹۳ ص ۵۵ كلاهما نقلاً عن تفسير النعماني .

6.تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۱۶۴ ح ۶ ، الكافي : ج ۱ ص ۲۱۳ ح ۲ ، تأويل الآيات الظاهرة : ج ۱ ص ۱۰۰ ح ۳ وليس فيه ذيله من «فقال الذين» ، بصائر الدرجات : ص ۲۰۴ ح ۸ كلّها عن بريد العجلي عن أحدهما عليهماالسلام ، تفسير القمّي : ج ۱ ص ۹۶ كلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج ۲۳ ص ۱۹۹ ح ۳۳ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 10
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 47291
صفحه از 594
پرینت  ارسال به