217
دانشنامه قرآن و حديث 10

۷۱۰.صحيح البخارىـ به نقل از جابر بن عبد اللّه ـ :در مرّ الظَّهران ۱ با پيامبر صلى الله عليه و آله ميوه هاى رسيده چوج ۲ را مى چيديم . پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «سياهش را بچينيد كه گواراتر است» .
گفته شد : آيا تو گوسفند مى چراندى؟
فرمود : «آرى. پيامبرى هم هست كه گوسفند نچرانده باشد؟!» .

۷۱۱.السنن الكبرى، نسايىـ به نقل از ابن حزن ـ :شترداران و گوسفندداران مى نازيدند . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : «موسى عليه السلام برانگيخته شد، در حالى كه گوسفندچران بود. داوود عليه السلام برانگيخته شد، در حالى كه چوپان گوسفند بود و من نيز در حالى برانگيخته شدم كه براى خانواده ام در اجياد ، گوسفند مى چراندم» .

۷۱۲.امام صادق عليه السلام :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله غنايم را تقسيم كرد و به على عليه السلام قطعه زمينى رسيد . امام عليه السلام در آن، چاهى حفر كرد و از آن ، آبى به قُطر گردن شتر به آسمان جهيد . امام عليه السلام آن را «يَنبع» ناميد . پس مردى آمد و آن را بشارت داد . امام عليه السلام فرمود : «به وارث من بشارت ده كه آن را صدقه اى حتمى و قطعى قرار دادم براى حاجيان بيت اللّه و عابران راه خدا . نه فروخته مى شود و نه بخشيده مى گردد و نه به ارث مى رسد . هر كه آن را بفروشد يا هبه كند ، لعنت خدا ، فرشتگان و همه مردم بر او باد كه خداوند ،نه بازگشت و توبه اش را بپذيرد و نه عوض و فديه اش را!» .

1.روستايى نزديك مكّه .

2.درخت مسواك، كه آن را در بندر عبّاس «چوج» مى نامند و ميوه اش «كَباث» نام دارد.


دانشنامه قرآن و حديث 10
216

۷۱۰.صحيح البخاري عن جابر بن عبد اللّه :كُنّا مَعَ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله بِمَرِّ الظَّهرانِ ۱ نَجنِي الكَباثَ ۲ .
فَقالَ : عَلَيكُم بِالأَسوَدِ مِنهُ فَإِنَّهُ أيطَبُ ۳ ، فَقيلَ : أكُنتَ تَرعَى الغَنَمَ ؟ قالَ : نَعَم ، وهَل مِن نَبِيٍّ إلّا رَعاها ؟ ۴

۷۱۱.السنن الكبرى للنسائي عن ابن حزن :افتخر أهلُ الإِبِلِ والشّاةِ . فَقالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : بُعِثَ موسى عليه السلام وهُوَ راعي غَنَمٍ ، وبُعِثَ داودُ عليه السلام وهُوَ راعي غَنَمٍ ، وبُعِثتُ أنَا أرعى غَنًَما لِأَهلي بِأَهلي ۵ بِأَجيادٍ . ۶

۷۱۲.الإمام الصادق عليه السلام :قَسَّمَ نَبِيُّ اللّهِ صلى الله عليه و آله الفَيءَ ، فَأَصابَ عَلِيّا عليه السلام أرضا ، فَاحتَفَرَ فيها عَينا فَخَرَجَ ماءٌ يَنبُعُ فِي السَّماءِ كَهَيئَةِ عُنُقِ البَعيرِ فَسَمّـاها يَنبُعَ ، فَجاءَ البَشيرُ يُبَشِّرُ فَقالَ عليه السلام : بَشِّرِ الوارِثَ ، هِيَ صَدَقَةٌ بَتَّةً بَتلاً في حَجيجِ بَيتِ اللّهِ وعابِري سَبيلِ اللّهِ ، لا تُباعُ ولا توهَبُ ولا تورَثُ ، فَمَن باعَها أو وَهَبَها فَعَلَيهِ لَعنَةُ اللّهِ وَالمَلائِكَةِ وَالنّاسِ أجمَعينَ ، لا يَقبَلُ اللّهُ مِنهُ صَرفا ولا عَدلاً . ۷

1.الظهران: وادٍ قرب مكّة وعنده قرية يقال لها: «مَرّ» تضاف إلى هذا الوادي، فيقال: مَرّ الظّهران (معجم البلدان : ج ۴ ص ۶۳) .

2.الكَباث : هو النضيج من ثمر الأراك (النهاية : ج ۴ ص ۱۳۹ «كبث») .

3.مقلوب «أطيب»، وهو في معناه .

4.صحيح البخاري : ج ۵ ص ۲۰۷۷ ح ۵۱۳۸ ، صحيح مسلم : ج ۳ ص ۱۶۲۱ ح ۱۶۳ ، السنن الكبرى للنسائي : ج ۴ ص ۱۶۹ ح ۶۷۳۴ ، مسند ابن حنبل : ج ۵ ص ۷۵ ح ۱۴۵۰۴ ، كنز العمّال : ج ۱۲ ص ۳۴۳ ح ۳۵۳۲۶ ؛ قصص الأنبياء للراوندي : ص ۲۸۴ ح ۳۴۹ وفيه «يرعى الكباش» بدل «نجني الكباث» ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۲۲۴ ح ۲۴ .

5.لا توجد كلمة : «بأهلي» في سائر المصادر ، ولعلّها نسخة بدل أو زيادة من النّساخ .

6.السنن الكبرى للنسائي : ج ۶ ص ۳۹۶ ح ۱۱۳۲۴ ، الأدب المفرد : ص ۱۷۵ ح ۵۷۷ عن عبدة بن حزم ، الطبقات الكبرى : ج ۱ ص ۱۲۶ ، مسند الطيالسي : ص ۱۸۵ ح ۱۳۱۱ ، فتح الباري : ج ۴ ص ۴۴۱ ذيل ح ۲۲۶۲ عن أبي هريرة نحوه ، كنز العمّال : ج ۱۱ ص ۴۹۴ ح ۳۲۳۲۶ .

7.الكافي : ج ۷ ص ۵۴ ح ۹ ، تهذيب الأحكام : ج ۹ ص ۱۴۸ ح ۶۰۹ كلاهما عن أيّوب بن عطيّة الحذّاء ، دعائم الإسلام : ج ۲ ص ۳۴۱ ح ۱۲۸۳ ، بحار الأنوار : ج ۴۱ ص ۳۹ ح ۱۸ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 10
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 47769
صفحه از 594
پرینت  ارسال به