183
دانشنامه قرآن و حديث 10

۶۵۰.تاريخ بغدادـ به نقل از عبد اللّه بن مسعود ـ :ذكر گويانى نبودند ، مگر آن كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله هم همراه آنها بود و نمازگزارانى نبودند ، مگر آن كه پيامبر صلى الله عليه و آله در ميان آنان بيش از همه نماز مى گزارْد .

۶۵۱.المعجم الكبيرـ به نقل از فضالة بن عبيد ـ :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله هر گاه در سفر به سرايى در مى آمد يا به خانه خود وارد مى شد ، نمى نشست ، مگر آن كه دو ركعت نماز مى گزارْد .

۶۵۲.عدّة الداعىـ به نقل از عايشه ـ :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله با ما سخن مى گفت و ما نيز با او سخن مى گفتيم ؛ ولى همين كه هنگام نماز مى رسيد ، ديگر گويى نه او ما را مى شناخت و نه ما او را مى شناختيم . ۱

۶۵۳.سنن النسائىـ به نقل از مطرّف، از پدرش ـ :خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله رسيدم ، در حالى كه مشغول نماز بود و درونش چونان ديگى در جوش بود .

۶۵۴.فلاح السائلـ به نقل از جعفر بن على قمى، در كتاب زهد النبىّ صلى الله عليه و آله ـ :پيامبر صلى الله عليه و آله هر گاه براى نماز بر مى خاست ، گويى جامه اى بود كه در گوشه اى افكنده بودند .

1.در عوالى اللآلى ، در پايان حديث آمده است : از همه چيز بريده بود و تنها به خدا مشغول بود .


دانشنامه قرآن و حديث 10
182

۶۵۰.تاريخ بغداد عن عبد اللّه بن مسعود :كانَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله لا يَكونُ ذاكِرينَ إلّا كانَ مَعَهُم ، ولا مُصَلّينَ ۱ إلّا كانَ أكثَرَهُم صَلاةً . ۲

۶۵۱.المعجم الكبير عن فضالة بن عبيد :كانَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله إذا نَزَلَ مَنزِلاً في سَفَرٍ أو دَخَلَ بَيتَهُ لَم يَجلِس حَتّى يَركَعَ رَكعَتَينِ . ۳

۶۵۲.عدّة الداعي عن عائشة :كانَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله يُحَدِّثُنا ونُحَدِّثُهُ ، فَإِذا حَضَرَتِ الصَّلاةُ فَكَأَنَّهُ لَم يَعرِفنا ولَم نَعرِفهُ . ۴

۶۵۳.سنن النسائي عن مطرّف عن أبيه :أتَيتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه و آله وهُوَ يُصَلّي ولِجَوفِهِ أزيزٌ ۵ كَأَزيزِ المِرجَلِ . ۶

۶۵۴.فلاح السائل عن جعفر بن عليّ القمّيـ في كتابِ زُهدِ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله ـ :إنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه و آله كانَ إذا قامَ إلَى الصَّلاةِ كَأَنَّهُ ثَوبٌ مُلقىً . ۷

1.في حلية الأولياء : «ذاكرون ... مصلّون» وفي كنز العمّال : «في المصلّين ... في الذاكرين» بدل : «ذاكرين ... مصلّين» .

2.تاريخ بغداد : ج ۱۰ ص ۹۴ الرقم ۵۲۱۳ ، حلية الأولياء : ج ۷ ص ۱۱۲ الرقم ۳۹۵ ، تاريخ دمشق : ج ۴ ص ۱۵۳ ، كنز العمّال : ج ۷ ص ۵۶ ح ۱۷۹۳۱ .

3.المعجم الكبير : ج ۱۸ ص ۳۰۰ ح ۷۷۰ ، مسند الشاميّين : ج ۳ ص ۲۴۳ ح ۲۱۷۶ ، حلية الأولياء : ج ۵ ص ۱۴۸ الرقم ۳۱۴ ، سبل الهدى والرشاد : ج ۷ ص ۴۲۳ ، كنز العمّال : ج ۷ ص ۱۰۰ ح ۱۸۱۵۶ .

4.عدّة الداعي : ص ۱۳۹ ، عوالي اللآلي : ج ۱ ص ۳۲۴ ح ۶۱ ، بحار الأنوار : ج ۷۰ ص ۴۰۰ ح ۷۲ ؛ شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۱۰ ص ۲۰۶ عن اُمّ سلمة .

5.أزيزٌ : أي خنين من ا لخوف ، وهو صوت البكاء . وقيل : هو أن يجيش جوفه ويغلي بالبكاء (النهاية : ج ۱ ص ۴۵ «أزز») .

6.سنن النسائي : ج ۳ ص ۱۳ ، مسند ابن حنبل : ج ۵ ص ۵۰۰ ح ۱۶۳۱۷ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۱ ص ۳۹۶ ح ۹۷۱ كلاهما نحوه ؛ الخصال : ص ۲۸۲ ذيل ح ۲۷ ، الاحتجاج : ج ۱ ص ۵۱۹ عن الإمام عليّ عليه السلام وكلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۱۷ ص ۲۵۷ ح ۴ .

7.فلاح السائل : ص ۲۸۹ ح ۱۸۳ ، مستدرك الوسائل : ج ۴ ص ۹۳ ح ۴۲۱۶ نقلاً عن جعفر بن أحمد القمّي في كتاب زهد النبيّ صلى الله عليه و آله ، بحار الأنوار : ج ۸۴ ص ۲۴۸ ح ۳۹ و راجع : المصنّف لعبد الرزّاق : ج ۲ ص ۲۶۵ ح ۳۳۰۳ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 10
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 47800
صفحه از 594
پرینت  ارسال به