153
دانشنامه قرآن و حديث 10

۶۱۰.الجملـ به نقل از معاذ بن عبد اللّه تميمى ـ :به خدا سوگند ، اصحاب على عليه السلام را ديدم كه [در جنگ جمل] به شتر، رسيده بودند و كسى فرياد زد : شتر را پِى كنيد و آنها شتر را پِى كردند و آن بر زمين افتاد و على عليه السلام ندا در داد : «هر كه سلاح بر زمين افكند ، در امان خواهد بود و هر كه به خانه خود برود ، در امان خواهد بود» . به خدا سوگند! با گذشت تر از على نديده ام .

۶۱۱.أنساب الأشراف :هنگامى كه على عليه السلام [بر اصحاب جمل] چيرگى يافت ، برخاست و چنين خطبه خواند : «اى اهل بصره! از شما در گذشتم؛ ليكن از فتنه كناره بگيريد، كه شما ، نخستين مردمانى هستيد كه بيعت شكستيد و اجتماع امّت را پراكنديد» .

۶۱۲.الإرشادـ در بيان سخنان امام على عليه السلام در بصره ، هنگام چيرگى بر آنان ـ :پس از سپاس و ستايش خداوند، فرمود : «امّا بعد ، همانا خداوند ، رحمتى گسترده و آمرزشى پيوسته و گذشتى فراوان و كيفرى دردناك دارد و حُكم كرده است كه رحمت و آمرزش و گذشتش براى اهل اطاعت از خَلق او باشد ـ و ره يافتگان، در پرتو رحمت او ره يافته اند ـ و حُكم كرده است كه انتقام و هيبت و كيفرش بر اهل سركشى از خَلق او باشد و ديگر پس از هدايت و دلايل آشكار ، گم راهان، گم راه نمى شوند. اى اهل بصره! اينك ، گمان شما چيست كه بيعت مرا شكستيد و دشمنم را يارى رسانديد؟» .
مردى برخاست و گفت : گمان خير داريم و تو را مى بينيم كه چيرگى و توانايى يافته اى . اگر ما را به كيفر رسانى ، آن ، مقتضاى جُرم ما خواهد بود و اگر در گذرى ، پس در نزد خدا، گذشت، محبوب تر است .
على عليه السلام فرمود : «از شما در گذشتم ؛ ليكن از فتنه بر كنار باشيد كه شما نخستين مردمانى هستيد كه بيعت شكستيد و اجتماع امّت را پراكنديد» . آن گاه امام عليه السلام در برابر مردم نشست و آنها با او بيعت كردند .


دانشنامه قرآن و حديث 10
152

۶۱۰.الجمل عن معاذ بن عبد اللّه التميميّ :وَاللّهِ ، لَقَد رَأَيتُ أصحابَ عَلِيٍّ عليه السلام وقَد وَصَلوا إلَى الجَمَلِ ، وصاحَ مِنهُم صائِحٌ : اِعقِروهُ ، فَعَقَروهُ فَوَقَعَ ، فَنادى عَلِيٌّ عليه السلام : مَن طَرَحَ السِّلاحَ فَهُوَ آمِنٌ ، ومَن دَخَلَ بَيتَهُ فَهُوَ آمِنٌ ، فَوَاللّهِ ما رَأَيتُ أكرَمَ عَفوا مِنهُ . ۱

۶۱۱.أنساب الأشراف :قامَ عَلِيٌّ عليه السلام حينَ ظَهَرَ وظَفِرَ خَطيبا فَقالَ : يا أهلَ البَصرَةِ ، قَد عَفَوتُ عَنكُم ، فَإِيّاكُم وَالفِتنَةَ ، فَإِنَّكُم أوَّلُ الرَّعِيَّةِ نَكَثَ البَيعَةَ وشَقَّ عَصَا الاُمَّةِ . ۲

۶۱۲.الإمام عليّ عليه السلامـ مِن كَلامِهِ بِالبَصرَةِ حينَ ظَهَرَ عَلَى القَومِ ، بَعدَ حَمدِ اللّهِ وَالثَّناءِ عَلَيهِ ـ :أمّا بَعدُ ، فَإِنَّ اللّهَ ذو رَحمَةٍ واسِعَةٍ ، ومَغفِرَةٍ دائِمَةٍ ، وعَفوٍ جَمٍّ ، وعِقابٍ أليمٍ ، قَضى أنَّ رَحمَتَهُ ومَغفِرَتَهُ وعَفوَهُ لِأَهلِ طاعَتِهِ مِن خَلقِهِ ، وبِرَحمَتِهِ اهتَدَى المُهتَدونَ ، وقَضى أنَّ نَقمَتَهُ وسَطَواتِهِ وعِقابَهُ عَلى أهلِ مَعصِيَتِهِ مِن خَلقِهِ ، وبَعدَ الهُدى وَالبَيِّناتِ ما ضَلَّ الضّالّونَ .
فَما ظَنُّكُم ـ يا أهلَ البَصرَةِ ـ وقَد نَكَثتُم بَيعَتي وظاهَرتُم عَلَيَّ عَدُوّي؟ فَقامَ إلَيهِ رَجُلٌ فَقالَ : نَظُنُّ خَيرا ، ونَراكَ قَد ظَفِرتَ وقَدَرتَ ، فَإِن عَاقَبتَ فَقَدِ اجتَرَمنا ذلِكَ ، وإن عَفَوتَ فَالعَفوُ أحَبُّ إلَى اللّهِ .
فَقالَ : قَد عَفَوتُ عَنكُم ، فَإِيّاكُم وَالفِتنَةَ ، فَإِنَّكُم أوَّلُ الرَّعِيَّةِ نَكَثَ البَيعَةَ وشَقَّ عَصا هذِهِ الاُمَّةِ .
ثُمَّ جَلَسَ لِلنّاسِ فَبايَعوهُ . ۳

1.الجمل : ص ۳۶۵ ، الأمالي للمفيد : ص ۵۹ ح ۳ عن حذيفة بن اليمان ، تاريخ اليعقوبي : ج ۲ ص ۱۸۳ كلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۱۰ ص ۳۸۷ ح ۱ نقلاً عن تحف العقول نحوه ؛ الأخبار الطوال : ص ۱۵۱ نحوه وراجع : السنن الكبرى : ج ۸ ص ۳۱۴ ح ۱۶۷۴۸ والمصنّف لابن أبي شيبة : ج ۸ ص ۷۱۰ ح ۲۲ .

2.أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۵۸ .

3.الإرشاد : ج ۱ ص ۲۵۷ ، الجمل : ص ۴۰۷ عن الحارث بن سريع نحوه ، بحار الأنوار : ج ۳۲ ص ۲۳۰ ح ۱۸۲ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 10
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 47715
صفحه از 594
پرینت  ارسال به