127
دانشنامه قرآن و حديث 10

۵۷۳.صفات الشيعةـ به نقل از محمّد بن حنيفه ـ :هنگامى كه امير مؤمنان عليه السلام پس از جنگ با اهل جمل به بصره آمد ، احنف بن قيس، ايشان را دعوت كرد و خوراكى براى ايشان فراهم آورد . امام عليه السلام كسى را در پى احنف و اصحابش فرستاد . احنف، حاضر شد . امام عليه السلام به او فرمود : «اى احنف! اصحاب مرا هم فرا بخوان» . پس جماعتى فروتن به مجلس آمدند كه چونان مشك خشكيده بودند . احنف بن قيس گفت : اى امير مؤمنان! اين چه وضعيتى است كه اينها دارند ؟ آيا اين وضع، از كمى خوراك است، يا هراس از جنگ؟
امام عليه السلام فرمود : «چنين نيست ، اى احنف! خداوند سبحان، دوست دارد مردمى را كه در دنيا عبادت او را چنان در پيش مى گيرند كه گويى پيش از ديدن روز رستاخيز ، آن را به غايت، نزديك مى شمارند و خود را براى آن به سختى مى افكنند» .

۵۷۴.امام صادق عليه السلام :شيعيان ما را در سه هنگام بيازماييد : هنگام نماز كه چگونه آن را پاس مى دارند و در اسرار كه چگونه آن را در نزد دشمنان ما پنهان مى دارند و در دارايى هاشان كه چگونه برادرانشان را در آن سهيم مى كنند .

۵۷۵.امام صادق عليه السلام :شيعه جعفرى، كسى است كه شكم و شهوت خويش را نگاه دارد و
سختكوش باشد و براى آفريدگارش كار كند و پاداشِ او را اميد بَرد و از كيفر او بهراسد . هر گاه چنين كسانى را ديدى ، [بدان كه] ايشان شيعيان جعفرى اند .


دانشنامه قرآن و حديث 10
126

۵۷۳.صفات الشيعة عن محمّد بن الحنفيّة :لَمّا قَدِمَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام البَصرَةَ بَعدَ قِتالِ أهلِ الجَمَلِ ، دَعاهُ الأَحنَفُ بنُ قَيسٍ وَاتَّخَذَ لَهُ طَعاما ، فَبَعَثَ إلَيهِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِ وإلى أصحابِهِ ، فَأَقبَلَ ثُمَّ قالَ : يا أحنَفُ ، اُدعُ لي أصحابي ، فَدَخَلَ عَلَيهِ قَومٌ مُتَخَشِّعونَ كَأَنَّهُم شِنانٌ بَوالي .
فَقالَ الأحنَفُ بنُ قَيسٍ : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، ما هذَا الَّذي نَزَلَ بِهِم ؟ أمِن قِلَّةِ الطَّعامِ ، أو مِن هَولِ الحَربِ ؟!
فَقالَ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِ : لا يا أحنَفُ ، إنَّ اللّهَ سُبحانَهُ أحَبَّ أقواما تَنَسَّكوا لَهُ في دارِ الدُّنيا تَنَسُّكَ مَن هَجَمَ عَلى ما عَلِمَ مِن قُربِهِم مِن يَومِ القِيامَةِ مِن قَبلِ أن يُشاهِدوها ، فَحَمَلوا أنفُسَهُم عَلى مَجهودِها . ۱

۵۷۴.الإمام الصادق عليه السلام :اِمتَحِنوا شـيعَتَنا عِندَ ثَـلاثٍ : عِندَ مَواقيتِ الصَّـلاةِ كَيفَ مُحافَظَتُهُم عَلَيها ، وعِندَ أسرارِهِم كَيفَ حِفظُهُم لَها عِندَ ۲ عَدُوِّنا ، وإلى أموالِهِم كَيفَ مُواساتُهُم لِاءِخوانِهِم فيها . ۳

۵۷۵.عنه عليه السلام :إنَّما شيعَةُ جَعفَرٍ مَن عَفَّ بَطنُهُ وفَرجُهُ ، وَاشتَدَّ جِهادُهُ ، وعَمِلَ لِخالِقِهِ ، ورَجا ثَوابَهُ ، وخَافَ عِقابَهُ . فَإِذا رَأَيتَ اُولئِكَ فَاُولئِكَ شيعَةُ جَعفَرٍ . ۴

1.صفات الشيعة : ص ۱۱۸ ح ۶۳ ، بحار الأنوار : ج ۷ ص ۲۱۹ ح ۱۳۲ .

2.في سائر المصادر : «عن» بدل «عند» .

3.الخصال : ص ۱۰۳ ح ۶۲ عن الليثيّ ، قرب الإسناد : ص ۷۸ ح ۲۵۳ عن مسعدة بن صدقة ، مشكاة الأنوار : ص ۱۵۰ ح ۳۶۱ ، أعلام الدين : ص ۱۳۰ ، روضة الواعظين : ص ۳۲۱ ، بحار الأنوار : ج ۸۳ ص ۲۲ ح ۴۰ .

4.صفات الشيعة : ص ۸۹ ح ۲۱ ، الخصال : ص ۲۹۶ ح ۶۳ ، الكافي : ج ۲ ص ۲۳۳ ح ۹ كلّها عن المفضّل بن عمر ، مشكاة الأنوار : ص ۱۱۹ ح ۲۷۷ وفيهما «إنّما شيعة عليّ» بدل «إنّما شيعة جعفر» ، بحار الأنوار : ج ۶۸ ص ۱۸۷ ح ۴۲ ، وراجع : تحف العقول : ص ۵۱۵ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 10
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 47812
صفحه از 594
پرینت  ارسال به