125
دانشنامه قرآن و حديث 10

۵۷۱.امام على عليه السلام :شيعيان ما خداشناس اند و به امر خداوند، عمل مى كنند . آنها اهل فضيلت اند وسخن به درستى مى گويند . خوراكشان اندك است و پوشاكشان ميانه رَوى و رفتارشان به فروتنى است... . آنها را بيمار مى انگارى و مى پندارى كه ديوانه اند ، در حالى كه چنين نيست و عظمت خدايشان آنها را به بيمارى افكنده و شدّت هيبت پروردگار ، دل هاى آنها را بى پروا و عقل هايشان را پريشان كرده است و هر گاه از اينها فارغ آيند ، با انجام اعمال نيكو ، به درگاه الهى مى شتابند . آنها نه به [عملِ ]كم، راضى اند و نه اعمال زياد را فراوان مى شمارند .

۵۷۲.الأمالى، طوسىـ به نقل از نوف بن عبد اللّه بكالى ـ :امام على عليه السلام به من فرمود : «اى نوف! ما از سرشتى پاك، آفريده شده ايم و شيعيان ما، از سرشت ما آفريده شده اند . پس هر گاه روز رستاخيز فرا رسد ، آنها به ما مى پيوندند» .
گفتم : اى امير مؤمنان! شيعه خودت را براى من توصيف كن .
امام عليه السلام از اين كه من نام شيعه او را آوردم ، گريست و سپس فرمود : «اى نوف! به خدا سوگند ، شيعه من شكيبا و به خدا و دين، آگاه اند و به طاعت و امر او مشغول اند و در پرتو محبّت او، ره مى يابند . فرسودگان عبادت و ملازمان زهدند و به خاطر شب زنده دارى، چهره هايى نزار دارند . چشمانشان از گريه فرو رفته و لب هايشان از ذكر، به خشكى گراييده است . شكم هايشان از گرسنگى تو رفته و رنگ خدايى در چهره شان هويدا و پارسايى در سيماى آنها پيداست . چراغ هاى هر تاريكى و گُل هر قبيله و گروهى هستند . نه مسلمانان پيشين را مى ستايند و نه در پى پسينيان به راه مى افتند . شرّ آنها پنهان است و دل هاشان غمگين و دامنشان پاك و نيازهايشان اندك و جانشان از دست آنها در زحمت و مردم از آنها در آسايش اند . آنها با ذكاوت و خردمند و پاك و شريف اند و هنگام رهايى دادن دينشان بسيار زيرك اند . اگر در جايى حاضر شوند ، شناخته نمى شوند و اگر حضور نداشته باشند ، از غيبتشان پرسش نمى شود . اينها پاك ترين شيعيان من و ارجمندترين برادران من اند . آه كه چه قدر مشتاقم آنها را ببينم!» .


دانشنامه قرآن و حديث 10
124

۵۷۱.عنه عليه السلام :شيعَتُنا هُمُ العارِفونَ بِاللّهِ ، العامِلونَ بِأَمرِ اللّهِ ، أهلُ الفَضائِلِ ، وَالنّاطِقونَ بِالصَّوابِ ، مَأكولُهُمُ القوتُ ، ومَلبَسُهُمُ الاِقتِصادُ ، ومَشيُهُمُ التَّواضُعُ ... تَحسَبُهُم مَرضى وقَد خولِطوا وما هُم بِذلِكَ ، بَل خامَرَهُم مِن عَظَمَةِ رَبِّهِم وشِدَّةِ سُلطانِهِ ما طاشَت لَهُ قُلوبُهُم وذَهَلَت مِنهُ عُقولُهُم ، فَإِذَا استَقاموا مِن ذلِكَ بادَروا إلَى اللّهِ بِالأَعمالِ الزّاكِيَةِ ، لا يَرضَونَ لَهُ بِالقَليلِ ، ولا يَستَكثِرونَ الجَزيلَ . ۱

۵۷۲.الأمالي للطوسي عن نوف بن عبداللّه البكالي :قال لي عَلِيٌّ عليه السلام : يا نَوفُ ، خُلِقنا مِن طينَةٍ طَيِّبَةٍ ، وخُلِقَ شيعَتُنا مِن طينَتِنا ، فَإِذا كانَ يَومُ القِيامَةِ اُلحِقوا بِنا .
فَقُلتُ : صِف لي شيعَتَكَ يا أميرَالمُؤمِنينَ . فَبَكى لِذِكري شيعَتَهُ ، ثُمَّ قالَ :
يا نَوفُ ، شيعَتي وَاللّهِ الحُلَماءُ العُلَماءُ بِاللّهِ ودينِهِ ، العامِلونَ بِطاعَتِهِ وأمرِهِ ، المُهتَدونَ بِحُبِّهِ ، أنضاءُ عِبادَةٍ ، أحلاسُ زَهادَةٍ ۲ ، صُفرُ الوُجوهِ مِنَ التَّهَجُّدِ ، عُمشُ العُيونِ مِنَ البُكاءِ ، ذُبُلُ الشِّفاهِ مِنَ الذِّكرِ ، خُمصُ البُطونِ مِنَ الطَّوى ، تُعرَفُ الرَّبّانِيَّةُ في وُجوهِهِم ، وَالرَّهبانِيَّةُ في سَمتِهِم .
مَصابيحُ كُلِّ ظُلمَةٍ ، ورَيحانُ كُلِّ قَبيلٍ ۳ ، لا يَثنونَ مِنَ المُسلِمينَ سَلَفا ، ولا يَقفونَ لَهُم خَلَفا .
شُرورُهُم مَكنونَةٌ ، وقُلوبُهُم مَحزونَةٌ ، وأنفُسُهُم عَفيفَةٌ ، وحَوائِجُهُم خَفيفَةٌ ، أنفُسُهُم مِنهُم في عَناءٍ ، وَالنّاسُ مِنهُم في راحَةٍ ، فَهُمُ الكاسَةُ الأَلِبّاءُ ، وَالخالِصَةُ النُّجَباءُ ، وهُمُ الرَّوّاغونَ فِرارا بِدينِهِم . إن شَهِدوا لَم يُعرَفوا ، وإن غابوا لَم يُفتَقَدوا .
اُولئِكَ شيعَتِيَ الأَطيَبونَ ، وإخوانِيَ الأَكرَمونَ ، ألا هاهِ شَوقا إلَيهِم ! ۴

1.مطالب السؤول : ج ۱ ص ۲۲۷ عن نوف البكاليّ ، الصواعق المحرقة : ص ۱۵۴ ؛ بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۲۹ ح ۹۶ .

2.قال المجلسي قدس سره : «أحلاسُ زَهاده» : أي ملازمون للزهد ، أو ملازمون للبيوت لزهدهم (بحار الأنوار : ج ۶۸ ص ۱۷۷) .

3.قال المجلسي قدس سره : «رَيحان كلّ قَبيلٍ» : أي الشيعة عزيز كريم بين كلّ قبيلة بمنزلة الريحان (بحار الأنوار : ج ۶۸ ص ۱۷۷) .

4.الأمالي للطوسي : ص ۵۷۶ ح ۱۱۸۹ ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۷۰ ، أعلام الدين : ص ۱۴۴ و ۲۰۹ ، إرشاد القلوب : ص ۱۴۴ كلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج ۶۸ ص ۱۷۷ ح ۳۴ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 10
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 47810
صفحه از 594
پرینت  ارسال به