111
دانشنامه قرآن و حديث 10

۵۶۰.الأمالى، طوسىـ به نقل از عبد اللّه بن بكير ـ :به امام صادق عليه السلام گفتم : ابو بصير به من گفته كه از شما شنيده است كه فرموده اى : «اگر علم ما فزونى نمى يافت ، هر آينه پايان مى پذيرفت» .
امام عليه السلام فرمود : «آرى» .
من گفتم : چيزى بر شما افزوده مى شود كه نزد پيامبرخدا صلى الله عليه و آله نبوده است؟
فرمود : «خير . اگر چنين (افزايش علم) باشد، [ابتدا] بر پيامبر خدا صلى الله عليه و آله وحى و براى ما باز گفته مى شود» .

۵۶۱.امام صادق عليه السلام :چيزى از درگاه خداوند عز و جل صادر نمى شود ، مگر آن كه نخست از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آغاز شود و سپس به امير مؤمنان عليه السلام برسد و همين طور ، يكى پس از ديگرى، تا آخرينِ ما از نخستينِ ما اعلم نباشد .

۵۶۲.الاختصاصـ به نقل از سليمان ديلمى ـ :به امام صادق عليه السلام گفتم : شنيده ام كه بارها فرموده اى : «اگر به علم ما افزوده نمى شد ، هر آينه پايان مى پذيرفت» .
فرمود : «امّا علم به حلال و حرام را خداوند به كمال براى پيامبرش صلى الله عليه و آله فرو مى فرستد و در حلال و حرام ، بر امام، چيزى افزوده نمى گردد» .
به ايشان گفتم : پس اين افزايش چيست؟
فرمود : «در امور ديگرى جز حلال و حرام است» .
گفتم : چيزى بر شما افزوده مى شود كه بر پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پوشيده مانَد و آن را نداند؟
فرمود : «نه . علم از سوى خداوند مى آيد و جبرئيل آن را به پيامبر خدا مى رساند و مى گويد : اى محمّد! خداوند به تو چنين و چنان دستور مى دهد و مى فرمايد : آن را نزد على ببر و او آن را نزد على مى بَرد و مى فرمايد : آن را به حسن بسپار و به همين ترتيب به يكى پس از ديگرى تحويل داده مى شود تا به ما مى رسد و محال است امام ، چيزى را بداند كه پيامبر و امامِ پيش از او آن را ندانسته باشند» .


دانشنامه قرآن و حديث 10
110

۵۶۰.الأمالي للطوسي عن عبد اللّه بن بكير :قُلتُ لِأَبي عَبدِاللّه عليه السلام : أخبَرَني أبو بَصيرٍ أنَّهُ سَمِعَكَ تَقولُ : «لَولا أنّا نُزادُ لَأَنفَدنا» ! قالَ : نَعَم . قُلتُ : تَزدادونَ شَيئا لَيسَ عِندَ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ؟ فَقالَ : لا ، إذا كانَ ذلِكَ كانَ إلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله وَحيا وإلَينا حَديثا . ۱

۵۶۱.الإمام الصادق عليه السلام :لَيسَ يَخرُجُ شَيءٌ مِن عِندِ اللّه عز و جل حَتّى يُبدَأَ بِرَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، ثُمَّ بِأَميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام ، ثُمَّ بِواحِدٍ بَعدَ واحِدٍ ؛ لِكَي لا يَكونَ آخِرُنا أعلَمَ مِن أوَّلِنا . ۲

۵۶۲.الاختصاص عن سليمان الدّيلمي :سَأَلتُ أبا عَبدِ اللّهِ عليه السلام فَقُلتُ لَهُ : سَمِعتُكَ وأنتَ تَقولُ غَيرَ مَرَّةٍ : «لَولا أنّا نَزدادُ لَأَنفَدنا» ! فَقالَ : أمَّا الحَلالُ وَالحَرامُ فَقَد أنزَلَ اللّهُ عَلى نَبِيِّهِ صلى الله عليه و آله بِكَمالِهِ ، وما يُزادُ الإِمامُ في حَلالٍ ولا حَرامٍ . قُلتُ لَه : فَما هذِهِ الزِّيادَةُ ؟ فَقالَ : في سائِرِ الأَشياءِ سِوَى الحَلالِ وَالحَرامِ . قُلتُ : تَزدادونَ شَيئا يَخفى عَلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ولا يَعلَمُهُ ؟ فَقالَ : لا ، إنَّما يَخرُجُ العِلمُ مِن عِندِ اللّهِ فَيَأتي بِهِ المَلَكُ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله فَيَقولُ : يا مُحَمَّدُ ، رَبُّكَ يَأمُرُكَ بِكَذا وكَذا ، فَيَقولُ : اِنطَلِق بِهِ إلى عَلِيٍّ ، فَيَأتي بِهِ عَلِيّا عليه السلام فَيَقولُ : اِنطَلِق بِهِ إلَى الحَسَنِ ، فَلا يَزالُ هكَذا يَنطَلِقُ بِهِ إلى واحِدٍ بَعدَ واحِدٍ ، حَتّى يَخرُجَ إلَينا ، ومُحالٌ أن يَعلَمَ الإِمامُ شَيئا لَم يَعلَمهُ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله والإِمامُ مِن قَبلِهِ . ۳

1.الأمالي للطوسي : ص ۴۰۹ ح ۹۱۹ ، بحار الأنوار : ج ۲۶ ص ۸۶ ح ۱ .

2.الكافي : ج ۱ ص ۲۵۵ ح ۴ ، الاختصاص : ص ۳۱۳ ، بصائر الدرجات : ص ۳۹۲ ح ۲ ، بحار الأنوار : ج ۲۶ ص ۹۲ ح ۲۰ .

3.الاختصاص : ص ۳۱۳ ، بصائر الدرجات : ص ۳۹۳ ح ۵ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۲۲ ص ۵۵۲ ح ۸ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 10
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 47690
صفحه از 594
پرینت  ارسال به