105
دانشنامه قرآن و حديث 10

۵۴۹.الاختصاصـ به نقل از بُرَيد عجلى ـ :از امام باقر عليه السلام در باره «رسول» و «نبى» و «محدَّث» پرسش كردم . فرمود : «رسول ، كسى است كه فرشتگان نزد او مى آيند و او آنها را مى بيند و آنها پيام خداى متعال را به او ابلاغ مى كنند و نبى، كسى است كه در خواب مى بيند و هر آنچه در خواب ديده ، در بيدارى براى او محقّق مى شود و محدَّث، كسى است كه سخن فرشتگان را مى شنود و در گوشَش نجوا و به دلش الهام مى شود» .

۵۵۰.الاختصاصـ به نقل از حارث بن مغيره ـ :به امام صادق عليه السلام گفتم : علم عالِم شما چگونه است؟ آيا جمله اى است كه در قلبش افكنده مى شود يا در گوشش الهام مى شود؟
فرمود : «وحيى است همچون وحى مادر موسى» .

۵۵۱.امام كاظم عليه السلام :دانش ما به سه گونه : گذشته ، آينده و پديد شونده است . گذشته ، كه تفسير شده است و آينده ، كه در «جامعه» و «مصحف» نوشته شده است و پديد شونده ، كه از راه الهام به دل و تأثيرِ در گوش است و اين، بهترين دانش ماست و پس از پيامبر ما، ديگر پيامبرى نيست .

۵۵۲.الكافىـ به نقل از مفضّل بن عمر ـ :به امام كاظم عليه السلام گفتم : به ما گفته اند كه امام صادق عليه السلام فرموده : «علم ما ، يا به گذشته است ، يا نوشته شده است و يا به الهام به دل و يا نجواى در گوش است» .
فرمود : «گذشته ، همان علم آشكار شده ماست و نوشته شده ، آن است كه مى آيد و الهام ، كه به دل مى نشيند و نجواى در گوش ، كه دستور فرشتگان است» .


دانشنامه قرآن و حديث 10
104

۵۴۹.الاختصاص عن بريد العجليّ :سَأَلتُ أبا جَعفَرٍ عليه السلام عَنِ الرَّسولِ وَالنَّبِيِّ وَالمُحَدَّثِ ، فَقالَ : الرَّسولُ : الَّذي تَأتيهِ المَلائِكَةُ ويُعايِنُهُم وتُبَلِّغُهُ عَنِ اللّهِ تَعالى . وَالنَّبِيُّ : الَّذي يَرى في مَنامِهِ ، فَما رَأى فَهُوَ كَما رَأى . وَالمُحَدَّثُ : الَّذي يَسمَعُ الكَلامَ ـ كَلامَ المَلائِكَةِ ـ ويُنقَرُ في اُذُنَيهِ ، ويُنكَتُ في قَلبِهِ . ۱

۵۵۰.الاختصاص عن الحارث بن المغيرة :قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام : ما عِلمُ عالِمِكُم ، أجُملَةٌ يُقذَفُ في قَلبِهِ أو يُنكَتُ في اُذُنِهِ ؟ فَقالَ : وَحيٌ كَوَحيِ اُمِّ موسى . ۲

۵۵۱.الإمام الكاظم عليه السلام :مَبلَغُ عِلمِنا عَلى ثَلاثَةِ وُجوهٍ : ماضٍ وغابرٍ وحادِثٍ ، فَأَمَّا الماضي فَمُفَسَّرٌ ، وأمَّا الغابِرُ فَمَزبورٌ ، وأمَّا الحادِثُ فَقَذفٌ فِي القُلوبِ ، ونَقرٌ فِي الأَسماعِ ، وهُوَ أفضَلُ عِلمِنا ، ولا نَبِيَّ بَعدَ نَبِيِّنا . ۳

۵۵۲.الكافي عن المفضّل بن عمر :قُلتُ لِأَبِي الحَسَنِ عليه السلام : رُوّينا عَن أبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام أنَّهُ قالَ : إنَّ عِلمَنا غابِرٌ ومَزبورٌ ونَكتٌ فِي القُلوبِ ونَقرٌ فِي الأَسماعِ .
فَقالَ : أمَّا الغابِرُ فَما تَقَدَّمَ مِن عِلمِنا ، وأمَّا المَزبورُ فَما يَأتينا ، وأمَّا النَّكتُ فِي القُلوبِ فَإِلهامٌ ، وأمَّا النَّقرُ فِي الأَسماعِ فَأَمرُ المَلَكِ . ۴

1.الاختصاص : ص ۳۲۸ ، الكافي : ج ۱ ص ۱۷۶ ح ۳ عن الأحول ، مختصر بصائر الدرجات : ص ۱۱۴ ، الخرائج والجرائح : ج ۲ ص ۸۳۲ ذيل ح ۴۷ كلّها نحوه ، بصائر الدرجات : ص ۳۶۸ ح ۱ عن بريد العجليّ عن الإمام الصادق عليه السلام ، بحار الأنوار : ج ۲۶ ص ۷۴ ح ۲۵ .

2.الاختصاص : ص ۲۸۶ ، بصائر الدرجات : ص ۳۱۷ ح ۱۰ ، بحار الأنوار : ج ۲۶ ص ۵۸ ح ۱۲۸ .

3.الكافي : ج ۱ ص ۲۶۴ ح ۱ عن عليّ السائيّ ، و ج ۸ ص ۱۲۵ ح ۹۵ عن عليّ بن سويد ، بصائر الدرجات : ص ۳۱۹ ح ۳ عن عليّ السائيّ ، و ص ۳۱۸ ح ۱ عن عليّ السائيّ عن الإمام الصادق عليه السلام ، دلائل الإمامة : ص ۵۲۴ ح ۴۹۵ عن عليّ بن محمّد السمريّ عن الإمام المهديّ عليه السلام نحوه ، بحار الأنوار : ج ۲۶ ص ۵۹ ح ۱۳۲ .

4.الكافي : ج ۱ ص ۲۶۴ ح ۳ ، الإرشاد : ج ۲ ص ۱۸۶ ، الاحتجاج : ج ۲ ص ۲۹۴ ح ۲۴۶ ، روضة الواعظين : ص ۲۳۲ كلّها عن الإمام الصادق عليه السلام نحوه ، بصائر الدرجات : ص ۳۱۸ ح ۲ عن محمّد بن الفضيل ، بحار الأنوار : ج ۲۶ ص ۱۸ ح ۱ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 10
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 47555
صفحه از 594
پرینت  ارسال به