103
دانشنامه قرآن و حديث 10

۴ / ۳ ـ ۸

الهام

۵۴۵.امام رضا عليه السلام :هر گاه خداوند ، بنده اى را براى امور بندگانش برگزيند ، براى اين كار، سينه اش را گشاده مى گرداند و چشمه هاى حكمت را به دل او مى سپارد و علم را به كمال، بر او الهام مى نمايد و از اين پس ، او ديگر در پاسخى درمانده نمى گردد و در [تشخيصِ ]صواب سرگشته نمى شود . او معصوم است و تأييد شده [از جانب خدا ]و توفيق يافته و ره نمون گشته و از خطا و لغزش و افتادن ، در امان است . خداوند ، او را به اين امور اختصاص داده تا حجّتش بر بندگانش و گواهش بر خلقش باشد و «اين، فضل خداست كه به هر كس بخواهد ، مى دهد و خدا صاحب فضل بزرگ است» .

۵۴۶.الكافىـ به نقل از حارث بن مغيره ـ :[به امام صادق عليه السلام ] گفتم : مرا از علم عالِمتان آگاه گردان .
فرمود : «ارثى است از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و على عليه السلام » .
گفتم : ما مى گوييم كه آن به دل شما الهام و در گوشتان نجوا مى شود .
فرمود : «اين هم هست» .

۵۴۷.الأمالى، طوسىـ به نقل از حارث نصرى ـ :به امام صادق عليه السلام گفتم : اگر نكته اى از امام بپرسند و او نداند ، از كجا بدان آگاهى مى يابد؟
فرمود : «به دلش الهام مى گردد يا در گوشَش نجوا مى شود» .

۵۴۸.الأمالى، طوسىـ به نقل از ابو بصير ـ :امام صادق عليه السلام فرمود : «على عليه السلام ، محدَّث بود و سلمان هم محدَّث بود» .
گفتم : نشانه محدَّث چيست؟
فرمود : «فرشته اى نزد او مى آيد و به دلش چنين و چنان الهام مى كند» .


دانشنامه قرآن و حديث 10
102

۴ / ۳ ـ ۸

الإِلهامُ

۵۴۵.الإمام الرضا عليه السلام :إنَّ العَبدَ إذَا اختارَهُ اللّهُ عز و جل لِاُمورِ عِبادِهِ شَرَحَ صَدرَهُ لِذلِكَ ، وأودَعَ قَلبَهُ يَنابيعَ الحِكمَةِ ، وألهَمَهُ العِلمَ إلهاما ، فَلَم يَعيَ بَعدَهُ بِجَوابٍ ، ولا يَحيرُ فيهِ عَنِ الصَّوابِ ، فَهُوَ مَعصومٌ مُؤَيَّدٌ ، مُوَفَّقٌ مُسَدَّدٌ ، قَد أمِنَ الخَطايا وَالزَّلَلَ وَالعِثارَ ، يَخُصُّهُ اللّهُ بِذلِكَ لِيَكونَ حُجَّتَهُ عَلى عِبادِهِ ، وشاهِدَهُ عَلى خَلقِهِ ، و «ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَآءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ» ۱ . ۲

۵۴۶.الكافي عن الحارث بن المغيرة عن الإمام الصّادق عليه السلام ، قال :قُلتُ [لَهُ عليه السلام ] : أخبِرني عَن عِلمِ عالِمِكُم . قالَ : وِراثَةٌ من رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ومِن عَلِيٍّ عليه السلام . قُلتُ : إنّا نَتَحَدَّثُ أنَّهُ يُقذَفُ في قُلوبِكُم ويُنكَتُ في آذانِكُم ! قالَ : أو ذاكَ . ۳

۵۴۷.الأمالي للطوسي عن الحارث النّصريّ :قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام : الَّذي يُسأَلُ عَنهُ الإِمامُ ولَيسَ عِندَهُ فيهِ شَيءٌ ، مِن أينَ يَعلَمُهُ؟ قالَ : يُنكَتُ فِي القَلبِ نَكتا ، أو يُنقَرُ فِي الاُذُنِ نَقرا . ۴

۵۴۸.الأمالي للطوسي عن أبي بصير :قالَ أبو عَبدِ اللّهِ عليه السلام : كانَ عَلِيٌّ عليه السلام مُحَدَّثاً ، وكانَ سَلمانُ مُحَدَّثاً . قُلتُ : فَما آيَةُ المُحَدَّثِ ؟ قالَ : يَأتيهِ مَلَكٌ ، فَيَنكُتُ في قَلبِهِ كَيتَ وكَيتَ . ۵

1.الجمعة : ۴ ، الحديد : ۲۱ .

2.الكافي : ج ۱ ص ۲۰۲ ح ۱ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۲۲۱ ح۱ ، معاني الأخبار : ص ۱۰۱ ح ۲ ، كمال الدين : ص ۶۸۰ ح ۳۱ ، الاحتجاج : ج ۲ ص ۴۴۶ ح ۳۱۰ كلّها عن عبد العزيز بن مسلم ، بحار الأنوار : ج ۲۵ ص ۱۲۷ ح ۴ .

3.الكافي : ج ۱ ص ۲۶۴ ح ۲ ، بصائر الدرجات : ص ۳۲۶ ح ۳ وفيه «قلوبهم وينكت في آذانهم» بدل «قلوبكم وينكت في آذانكم» و ص ۳۲۷ ح ۵ ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۱۷۴ ح ۱۰ .

4.الأمالي للطوسي : ص ۴۰۸ ح ۹۱۶ ، بصائر الدرجات : ص ۳۱۶ ح ۱ عن أبي بصير وص ۳۱۷ ح ۷ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۲۶ ص ۱۹ ح ۲ .

5.الأمالي للطوسي : ص ۴۰۷ ح ۹۱۴ ، رجال الكشّي : ج ۱ ص ۶۴ ح ۳۶ نحوه ، مختصر بصائر الدرجات : ص ۱۱۳ ، الخرائج والجرائح : ج ۲ ص ۸۳۰ ح ۴۶ وليس فيهما «وكان سلمان محدّثا» ، بصائر الدرجات : ص ۳۲۲ ح۴ ، بحار الأنوار : ج ۲۲ ص ۳۲۷ ح ۳۱ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 10
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 47333
صفحه از 594
پرینت  ارسال به