513
دانشنامه قرآن و حديث 9

۲۸۳.امام على عليه السلام :اگر خداوند ـ تبارك و تعالى ـ بخواهد ، خود را به بندگانش مى شناساند ؛ ليكن ما را درها و راه خود گردانيد و طريق و سويى قرار داد كه از آن مى آيند . پس هر كه از ولايت ما كناره گيرد ، يا ديگرى را بر ما برترى دهد ، از راه، منحرف شده است . پس كسانى كه مردم بديشان چنگ در مى زنند ، ۱ [در هدايت ]يك سان نيستند و كسانى كه مردم را به چشمه هاى كدر و آلوده راه مى برند ، برابر نيستند، و آنها كه با ما باشند ، به چشمه هايى گوارا مى رسند كه به امر پروردگارشان در جوشش اند و هيچ خشكى و پايانى ندارند .

۲۸۴.امام صادق عليه السلام :اوصيا همان درهاى خداوند عز و جل هستند كه از آن وارد مى شوند و اگر ايشان نبودند ، خداوند عز و جل شناخته نمى شد . خداوند ـ تبارك و تعالى ـ با آنها بر خلقش حجّت مى آورد .

۳ / ۱ ـ ۱۳

كدخدايان خدا

۲۸۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ به على عليه السلام ـ :سه چيز است كه به حق بودنشان سوگند مى خورم : اين كه تو و اوصياى پس از تو، كدخدايانى هستيد كه خداوند، جز از راه شناختِ شما شناخته نمى شود و كدخدايانى هستيد كه كسى به بهشت وارد نمى شود ، مگر كسى كه شما را بشناسد و شما هم او را بشناسيد و كدخدايانى هستيد كه در آتش وارد نمى شود ، مگر كسى كه شما را [بر حق] نشناسد و شما هم او را [بر صراط حق ]نشناسيد .

1.فيض كاشانى مى گويد : كسانى كه بديشان چنگ در مى زنند ، در هدايت ، برابر نيستند و كسانى كه از آبشخور آنان مى نوشند نيز يك سان نيستند ؛ بلكه برخى از آنان ، مردم را به حق و به راه مستقيم ، ره نمون مى شوند و از چشمه هاى خالص مى نوشانند ، و برخى ديگر، مردم را به باطل و گم راهى مى برند و از چشمه هاى آلوده مى آشامانند .


دانشنامه قرآن و حديث 9
512

۲۸۳.عنه عليه السلام :إنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى لَو شاءَ لَعَرَّفَ العِبادَ نَفسَهُ ، ولكِن جَعَلَنا أبوابَهُ وصِراطَهُ ، وسَبيلَهُ وَالوَجهَ الَّذي يُؤتى مِنهُ ، فَمَن عَدَلَ عَن وَلايَتِنا أو فَضَّلَ عَلَينا غَيرَنا فَإِنَّهُم عَنِ الصِّراطِ لَناكِبونَ ، فَلا سَواءٌ مَنِ اعتَصَمَ النّاسُ بِهِ ۱ ، ولا سَواءٌ حَيثُ ذَهَبَ النّاسُ إلى عُيونٍ كَدِرَةٍ يَفرُغُ بَعضُها في بَعضٍ ، وذَهَبَ مَن ذَهَبَ إلَينا إلى عُيونٍ صافِيَةٍ تَجري بِأَمرِ رَبِّها ، لا نَفادَ لَها ولَا انقِطاعَ . ۲

۲۸۴.الإمام الصادق عليه السلام :الأَوصِياءُ هُم أبوابُ اللّهِ عز و جل الَّتي يُؤتى مِنها ، ولَولاهُم ما عُرِفَ اللّهُ عز و جل ، وبِهِمُ احتَجَّ اللّهُ تَبارَكَ وتَعالى عَلى خَلقِهِ . ۳

۳ / ۱ ـ ۱۳

عُرفاءُ اللّهِ عز و جل

۲۸۵.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ لِعَلِيٍّ عليه السلام ـ :ثَلاثٌ اُقسِمُ أنَّهُنَّ حَقٌّ : إنَّكَ وَالأَوصِياءَ مِن بَعدِكَ عُرفاءُ لا يُعرَفُ اللّهُ إلّا بِسَبيلِ مَعرِفَتِكُم ، وعُرفاءُ لا يَدخُلُ الجَنَّةَ إلّا مَن عَرَفَكُم وعَرَفتُموهُ ، وعُرفاءُ لا يَدخُلُ النّارَ إلّا مَن أنكَرَكُم وأنكَرتُموهُ . ۴

1.قال الفيض الكاشانيّ قدس سره : يعنيليس كلّ من اعتصم به الناس سواء في الهداية ، ولا سواء فيما يسقيهم ، بل بعضهم يهديهم إلى الحقّ وإلى صراط مستقيم ، ويسقيهم من عيون صافية ، وبعضهم يذهب بهم إلى الباطل وإلى طريق الضلال، ويسقيهم من عيون كدرة، كما يفسّره فيما بعد، «يفرغ» أي يصبّ بعضها في بعض حتّى يفرغ (الوافي : ج ۲۲ ص ۸۷) .

2.الكافي : ج ۱ ص ۱۸۴ ح ۹ ، بصائر الدرجات : ص ۴۹۷ ح ۸ ، مختصر بصائر الدرجات : ص ۵۵ كلّها عن مقرن عن الإمام الصادق عليه السلام ، تفسير فرات : ص ۱۴۳ ح ۱۷۴ عن الأصبغ بن نباتة وكلاهما نحوه ، تأويل الآيات الظاهرة : ج ۱ ص ۱۷۶ ح ۱۳ وفيه صدره إلى «لناكبون» ، بحار الأنوار : ج ۲۴ ص ۲۵۳ ح ۱۴ .

3.الكافي : ج ۱ ص ۱۹۳ ح ۲ ، تأويل الآيات الظاهرة : ج ۱ ص ۸۶ ح ۷۲ كلاهما عن أبي بصير .

4.الخصال : ص ۱۵۰ ح ۱۸۳ ، بصائر الدرجات : ص ۴۹۸ ح ۱۰ و ص ۴۹۹ ح ۱۲ ، بحار الأنوار : ج ۲۳ ص ۹۹ ح ۲ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 81096
صفحه از 611
پرینت  ارسال به