305
دانشنامه قرآن و حديث 9

۷۶.تفسير القمّى :در باره آيه : «كسان خود را به نماز فرمان ده و خود در آن كار شكيبا باش» آمده است كه : خداوند به پيامبر صلى الله عليه و آله دستور داد تا در ميان مردم، [آن را] تنها به اهلش اختصاص دهد تا مردم بدانند كه خاندان محمّد صلى الله عليه و آله نزد خدا، جايگاه خاصّى دارند كه مردم ، فاقد آن جايگاه اند ؛ زيرا پيامبر صلى الله عليه و آله در ابتدا مردم و اهل بيتش را عموماً و با هم، دستور [به نماز] مى داد ؛ ولى بعداً اختصاصاً به آنان امر مى فرمود .
پس چون خداوند اين آيه را نازل كرد ، پيامبر خدا صلى الله عليه و آله هر روز ، هنگام نماز صبح مى آمد تا بر در خانه على ، فاطمه ، حسن و حسين عليهم السلام مى رسيد و مى فرمود : «درودتان باد و رحمت و بركات خداوند بر شما!» .
على ، فاطمه ، حسن و حسين مى گفتند : و بر تو درود باد ، اى پيامبر خدا! و رحمت و بركات خداوند بر تو! سپس پيامبر صلى الله عليه و آله دو چارچوبِ در را مى گرفت و مى فرمود : «نماز ، نماز! رحمت خدا بر شما باد! «خداوند، خواسته است پليدى را تنها از شما اهل بيت بزدايد و شما را كاملاً پاكيزه گرداند» » .
پيامبر صلى الله عليه و آله ، مادام كه در مدينه بود ، همه روزه چنين مى كرد تا از دنيا رخت بر بست .
ابو حمرا ، خدمتكار پيامبر صلى الله عليه و آله ، گفت : من گواهى مى دهم كه او اين كار را مى كرد .

ر . ك : تفسير الطبرى: ج ۱۲ (جزء ۲۲) ص ۷، الدرّ المنثور : ج ۶ ص ۴۰۳، تاريخ دمشق (ترجمة الإمام الحسين عليه السلام ): ج ۱۳ ص ۶۰ (الأخبار الواردة فى نزول آية التطهير) ، مختصر تاريخ دمشق: ج ۷ ص ۱۱۹، كنز العمّال: ج ۱۳ ص ۶۴۵، شواهد التنزيل: ج ۲ ص ۱۸، ينابيع المودّة: ج ۱ ص ۳۲۹ (باب ۳۵ فى تفسير آية التطهير)، المناقب، خوارزمى: ص ۶۰ (الفصل الخامس)، تفسير فرات:ص ۳۳۱ ، كشف الغمّة: ج ۱ ص ۴۰ (فصل فى تفسير الآل و الأهل) ، إحقاق الحقّ: ج ۲ ص ۵۰۱ و ۵۶۲ و ج ۳ ص ۵۱۳ ـ ۵۳۱ و ج ۹ ص ۱ ـ ۶۹ و ج ۱۴ ص ۴۰ و ۱۰۵ و ج ۱۸ ص ۳۵۹ ـ ۳۸۲؛ بحار الأنوار: ج ۳۵ ص ۲۰۶ (باب فى آية التطهير) .


دانشنامه قرآن و حديث 9
304

۷۶.تفسير القمّي :قَولُهُ : «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْهَا» ۱ : فَإِنَّ اللّهَ أمَرَهُ أن يَخُصَّ أهلَهُ دونَ النّاسِ لِيَعلَمَ النّاسُ أنَّ لِأَهلِ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله عِندَ اللّهِ مَنزِلَةً خاصَّةً لَيسَت لِلنّاسِ ، إذ أمَرَهُم مَعَ النّاسِ عامَّةً ، ثُمَّ أمَرَهُم خاصَّةً ، فَلَمّا أنزَلَ اللّهُ هذِهِ الآيَةَ كانَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَجيءُ كُلَّ يَومٍ عِندَ صَلاةِ الفَجرِ حَتّى يَأتي بابَ عَلِيٍّ وفاطِمَةَ وَالحَسَنِ وَالحُسيَنِ عليهم السلام فَيَقولُ : السَّلامُ عَلَيكُم ورَحمَةُ اللّهِ وبَرَكاتُهُ ، فَيَقولُ عَلِيٌّ وفاطِمَةُ وَالحَسَنُ وَالحُسَينُ عليهم السلام : وعَلَيكَ السَّلامُ يا رَسولَ اللّهِ ورَحمَةُ اللّهِ وبَرَكاتُهُ .
ثُمَّ يَأخُذُ بِعِضادَتَي البابِ ويَقولُ : الصَّلاةَ الصَّلاةَ يَرحَمُكُمُ اللّهُ «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» . فَلَم يَزَل يَفعَلُ ذلِكَ كُلَّ يَومٍ إذا شَهِدَ المَدينَةَ حَتّى فارَقَ الدُّنيا .
وقالَ أبُو الحَمراءِ خادِمُ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله : أنَا أشهَدُ بِهِ يَفعَلُ ذلِكَ . ۲

راجع : تفسير الطبري : ج ۱۲ / الجزء ۲۲ ص ۷ ، الدرّ المنثور : ج ۶ ص ۴۰۳ ، تاريخ دمشق «ترجمة الإمام الحسين عليه السلام » : ج ۱۳ ص ۶۰ (الأخبار الواردة في نزول آية التطهير) ، مختصر تاريخ دمشق : ج ۷ ص ۱۱۹ ، كنز العمّال : ج ۱۳ ص ۶۴۵ ، شواهد التنزيل : ج ۲ ص ۱۸ ، ينابيع المودّة : ج ۱ ص ۳۲۹ الباب ۳۵ (في تفسير آية التطهير) ، المناقب للخوارزمي : ص ۶۰ (الفصل الخامس) ، تفسير فرات : ص ۳۳۱ ، كشف الغمّة : ج ۱ ص ۴۰ (فصل في تفسير الآل والأهل) ، إحقاق الحقّ : ج ۲ ص ۵۰۱ ـ ۵۶۲ ، و ج ۳ ص ۵۱۳ ـ ۵۳۱ ، و ج ۹ ص ۱ ـ ۶۹ ، و ج ۱۴ ص ۴۰ ـ ۱۰۵ ، و ج ۱۸ ص ۳۵۹ ـ ۳۸۲ ، بحار الأنوار : ج ۳۵ ص ۲۰۶ (باب في آية التطهير) .

1.طه : ۱۳۲ .

2.تفسير القمّي : ج ۲ ص ۶۷ ، بحار الأنوار : ج ۳۵ ص ۲۰۷ ح ۲ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 81433
صفحه از 611
پرینت  ارسال به