215
دانشنامه قرآن و حديث 8

۲۷۷.امام رضا عليه السلامـ در باره اين سخن خداوند بزرگ : «ايشان نزد خدا درجاتى [گوناگون ]دارند» ـ :هر درجه ، به اندازه فاصله آسمان تا زمين است .

۲۷۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مؤمنان در دنيا ، سه دسته اند : «كسانى كه به خدا و پيامبر او ايمان آوردند ، سپس ترديد نكردند و با مال و جان خود ، در راه خدا جهاد كردند» ؛ و كسى كه مردم او را بر مال و جان خود امين مى دانند ؛ و سپس كسى كه هر گاه با طمعى رو به رو شود ، براى خداوند عز و جل آن را ترك گويد .

۲۷۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ايمان ، گفتار و كردار است و افزايش و كاهش مى يابد .

۲۸۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ايمان ، از سيصد و سى و سه شريعت است . هر كه از يكى از آنها وارد شود ، وارد بهشت مى گردد . ۱

۲۸۱.امام على عليه السلام :ايمان ، چون نقطه سفيدى ، در دل ، آشكار مى شود . هر چه ايمان افزوده شود ، آن نقطه افزايش مى يابد .

1.زيرا ايمان ، منظومه به هم پيوسته اى است كه التزام درست و كامل به بخشى از آن ، به زودى منجر به التزام به ساير بخش ها مى گردد. به عبارت ديگر ، ورود صحيح و درست از هر شريعه اى از نهر ايمان، انسان را وارد مجموعه جارى زلال ايمان مى كند. ابن فارس ، در باره معناى ريشه اى «وفى» مى گويد: «كلمة تدلّ على إكمال و إتمام» (معجم مقاييس اللغة : ج ۶ ص ۱۲۹ مادّه «وفى»). همچنين در بيان معناى شرع ، آورده است : «الشريعة : مورد الشاربة الماء، و اشتقّ من ذلك الشرعة فى الدين و الشريعة»؛ يعنى: شريعت ، عبارت است از ورودى به آبگاه (رود يا چشمه) و شريعت دين نيز به از همين واژه گرفته شده است (معجم مقاييس اللغة : ج ۳ ص۲۶۲ مادّه «شرع»).


دانشنامه قرآن و حديث 8
214

۲۷۷.الإمام الرضا عليه السلامـ في قَولِ اللّهِ تَعالى : «هُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ اللَّهِ» ـ :الدَّرَجَةُ ما بَينَ السَّماءِ إلَى الأَرضِ . ۱

۲۷۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :المُؤمِنونَ فِي الدُّنيا عَلى ثَلاثَةِ أجزاءٍ : « الَّذِينَ ءَامَنُواْ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُواْ وَ جَاهَدُواْ بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنفُسِهِمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ » ۲ ، وَالَّذي يَأمَنُهُ النّاسُ عَلى أموالِهِم وأنفُسِهِم ، ثُمَّ الَّذي إذا أشرَفَ عَلى طَمَعٍ تَرَكَهُ للّهِِ عز و جل . ۳

۲۷۹.عنه صلى الله عليه و آله :الإِيمانُ قَولٌ وعَمَلٌ يَزيدُ ويَنقُصُ . ۴

۲۸۰.عنه صلى الله عليه و آله :الإِيمانُ ثَلاثُمِئَةٍ وثَلاثَةٌ وثَلاثونَ شَريعَةً ، مَن وافى بِواحِدَةٍ مِنها دَخَلَ الجَنَّةَ ۵ . ۶

۲۸۱.الإمام عليّ عليه السلام :إنَّ الإِيمانَ يَبدو لُمظَةً ۷ فِي القَلبِ ، كُلَّمَا ازدادَ الإِيمانُ ازدادَتِ
اللُّمظَةُ . ۸

1.تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۲۰۵ ح ۱۵۰ ، بحارالأنوار : ج ۶۹ ص ۱۷۱ ح ۱۳ .

2.الحجرات : ۱۵.

3.مسند ابن حنبل : ج ۴ ص ۱۸ ح ۱۱۰۵۰ ، نوادرالأصول : ج ۲ ص ۱۸۰ ، تفسير ابن كثير : ج ۷ ص ۳۶۹ ، الفردوس : ج ۴ ص ۱۸۶ ح ۶۵۷۷ كلّها عن أبي سعيد الخدري ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۱۶۵ ح ۸۲۴ .

4.كنز العمّال : ج ۱ ص ۹۵ ح ۴۲۲ نقلاً عن ابن النجّار عن عبد اللّه بن أبي أوفى ، تاريخ دمشق : ج ۴۸ص ۲۴۳ عن الأوزاعي من دون إسناد إليه صلى الله عليه و آله .

5.ذلك أنّ الإيمان منظومة مترابطة الأجزاء بنحوٍ لو التزم بقسمٍ منه بشكل كامل فإنّه سيؤدّي إلى الالتزام ببقيّة الأقسام أيضا . وبعبارة اُخرى: إن ورود نهر الإيمان بشكل صحيح من خلال شريعة من شرائعه سيروي الإنسان من عذب مائِه الصافي .

6.المعجم الأوسط : ج ۷ ص ۲۱۵ ح ۷۳۱۰ ، شُعب الإيمان : ج ۶ ص ۳۶۶ ح ۸۵۴۹ ، اُسد الغابة : ج ۳ ص ۵۳۸ الرقم ۳۵۰۵ كلّها عن المغيرة بن عبدالرحمن بن عبيد عن أبيه عن جدّه ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۳۹ ح ۸۳ .

7.اللمظة: مثل النكتة أو نحوها من البياض . وفي قَلبِهِ لمظة : أي نكتة (لسان العرب : ج ۷ ص ۴۶۲ «لمظ») .

8.نهج البلاغة : من غريب كلامه عليه السلام ح ۵ ، بحارالأنوار : ج ۶۹ ص ۱۹۶ ح ۱۲ ؛ تفسير القرطبي : ج ۴ ص ۲۸۰ بزيادة «بيضاء» في آخره .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 8
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 96840
صفحه از 545
پرینت  ارسال به