423
دانشنامه قرآن و حديث 6

۲۶۶.امام هادى عليه السلامـ در پاسخ مسائلى كه يحيى بن اكثم پرسيد و يكى از سؤالاتش اين بود: مردى كه اقرار به لواط كرده، آيا حد مى خورد يا حدّش بخشوده مى شود؟ ـ :... مردى كه خود اعتراف به لواط كرده باشد ، نيازى نيست كه گواه بر او اقامه شود . او خود ، داوطلبانه اعتراف كرده است و در اين صورت ، امامِ منصوب از جانب خدا ، همان گونه كه حق دارد از جانب خداوند مجازات كند ، حق دارد از جانب خدا منّت نهد [و ببخشد] . مگر نشنيده اى اين سخن خداوند را كه : «اين ، بخشش ماست. [آن را ]بى شمار ببخش، يا نگاه بدار» ؟!

۲۶۷.تهذيب الأحكامـ به نقل از يكى از اهل بيت عليهم السلام ـ :مردى نزد امير مؤمنان عليه السلام آمد و اعتراف به دزدى كرد . امير مؤمنان عليه السلام به او فرمود : «آيا بلدى چيزى از كتاب خدا بخوانى؟».
مرد گفت : آرى، سوره بقره را .
فرمود : «دستت را به سوره بقره بخشيدم» .
اشعث گفت : آيا حدّى از حدود خدا را وا مى نهى؟
فرمود : «تو چه مى دانى كه اين چيست؟! هر گاه گواه آورده شود ، امام حق ندارد ببخشد ؛ امّا هر گاه كسى ، خود، اقرار كند ، اختيار آن با امام است كه اگر خواست ، مى بخشد و اگر خواست، [دست را ]قطع مى كند» .


دانشنامه قرآن و حديث 6
422

۲۶۶.الإمام الهادي عليه السلامـ في جَوابِهِ عَلى مَسائِلَ سَأَلَها يَحيى بنُ أكثَمَ وَالَّتي مِن جُملَتِها سُؤالُهُ عَن رَجُلٍ أقَرَّ بِاللِّواطِ عَلى نَفسِهِ ، أيُحَدُّ أم يُدرَأُ عَنهُ الحَدُّ ؟ ـ :. . . أمَّا الرَّجُلُ الَّذِي اعتَرَفَ بِاللِّواطِ فَإِنَّهُ لَم تَقُم عَلَيهِ بَيِّنَةٌ ، وإنَّما تَطَوَّعَ بِالإِقرارِ مِن نَفسِهِ ، وإذا كانَ لِلإِمامِ الَّذي مِنَ اللّهِ أن يُعاقِبَ عَنِ اللّهِ كانَ لَهُ أن يَمُنَّ عَنِ اللّهِ ، أما سَمِعتَ قَولَ اللّهِ : «هَذَا عَطَاؤُنَا» الآية ۱
. ۲

۲۶۷.تهذيب الأحكام عن بعض الصادقين عليهم السلام :جاءَ رَجُلٌ إلى أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام فَأَقرَّ بِالسَّرِقَةِ.
فَقالَ لَهُ أميرُ المُؤمِنينَ: أتَقرَأُ شَيئا مِن كِتابِ اللّهِ ؟ قالَ : نَعَم ، سورَةُ البَقَرَةِ ، قالَ : قَد وَهَبتُ يَدَكَ لِسورَةِ البَقَرَةِ .
قالَ : فَقالَ الأَشعَثُ : أتُعَطِّلُ حَدّا مِن حُدودِ اللّهِ؟!
فَقالَ : وَما يُدريكَ ما هذا ؟! إذا قامَتِ البَيِّنَةُ فَلَيسَ لِلإِمامِ أن يَعفُوَ ، وَإِذا أقَرَّ الرَّجُلُ عَلى نَفسِهِ فَذلِكَ إلَى الإِمامِ ، إن شاءَ عَفا وإن شاءَ قطَعَ. ۳

1.ص : ۳۹ ، وتمام الآية : «هَذَا عَطَاؤُنَا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِكْ بِغَيْرِ حِسَابٍ» .

2.تحف العقول : ص ۴۸۱ ، بحار الأنوار : ج ۱۰ ص ۳۹۰ ح ۱ .

3.تهذيب الأحكام : ج ۱۰ ص ۱۲۹ ح ۵۱۶ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۶۲ ح ۵۱۰۶ من دون إسنادٍ إلى بعض الصّادقين عليهم السلام ، عوالي اللآلي : ج ۳ ص ۵۷۲ح ۱۰۲ ، وسائل الشيعة : ج ۱۸ ص ۳۳۱ ح ۳۴۱۴۰ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 6
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 65799
صفحه از 576
پرینت  ارسال به