489
دانشنامه قرآن و حديث 2

درآمد

ايذاء ، در لغت

ايذاء ، از ريشه «أذى» به معناى آزار رساندن به ديگرى است . ابن فارس مى گويد :
الهَمزَةُ وَ الذّالُ وَ الياءُ : أصلٌ واحِدٌ ، وَ هَوَ الشَّى ءُ تَتَكَرَّهُهُ وَ لا تَقِرُّ عَلَيهِ . ۱
همزه و ذال و ياء ، يك ريشه معنايى دارد ۲ و آن ، چيزى است كه از آن، نفرت دارى و آن را نمى پذيرى .
راغب مى نويسد:
الأَذى ما يَصِلُ إلَى الحَيَوانِ مِنَ الضَّرَرِ ، إمّا فى نَفسِهِ أو جِسمِهِ أو تَبعاتِهِ دُنيَوِيّا كانَ أو اُخرَوِيّا . ۳
أذى ، زيانى است كه به جاندار مى رسد ، به جانش ، يا به جسمش ، يا به پيامدهاى دنيوى و يا اخروى اش .

1.معجم مقاييس اللغة : ج ۱ ص ۷۸ مادّه «أذى» .

2.اصل ، در اصطلاح ابن فارس ، يعنى معناى اصلى يك لفظ. بنا بر اين ، وقتى مى گويد فلان كلمه داراى دو اصل است ، بدين معناست كه اين كلمه در اصل براى دو معنا وضع شده است (ر. ك : مباحثى در فقه اللغه و زبان شناسى عربى ، رمضان عبد التوّاب ، ترجمه حميدرضا شيخى ، ص ۲۱) .

3.مفردات ألفاظ القرآن : ص ۷۱ مادّه «أذى» .


دانشنامه قرآن و حديث 2
488

۱۱ . آزاررسانى

درآمد

فصل يكم : نكوهش آزاررسانى

فصل دوم : فضيلت ، حكمت و بركات آزار نرساندن

فصل سوم : نكوهش همه انواع آزاررسانى

فصل چهارم : بدترين نوع آزاررسانى

فصل پنجم : سزاى مردم آزار

فصل ششم : تحمّل آزار در راه خدا

فصل هفتم : گوناگون

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 2
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 83114
صفحه از 592
پرینت  ارسال به