483
دانشنامه قرآن و حديث 1

۳۳۷.امام على عليه السلام :كسى كه آخرتش را به دنيايش بفروشد ، هر دو را باخته است.

۳۳۸.امام كاظم عليه السلام :كسى كه از خداوند به دنيا رضايت دهد ، به پَست ، رضايت داده است.

۳۳۹.الكافىـ به نقل از على بن عيسى ، كه سند آن را به پيامبر صلى الله عليه و آله يا اهل بيت عليهم السلام مى رسانَد ـ :خداوند متعال با موسى نجوا كرد و در نجوايش با او گفت : « ... اى موسى! دنيا ، اندك آبى تيره است و نه پاداشى [در خور] براى مؤمن و نه كيفرى [مناسب] براى بى ايمان است . پس واى و صد واى بر كسى كه پاداش مَعادش را به ليسيدنى ناماندگار و گاز زدنى ناپايدار فروخت!

۳۴۰.لقمان عليه السلام :فرزندم! دنيايت را به آخرتت بفروش تا هر دوى آنها را سود بَرى ، و آخرتت را به دنيايت مفروش كه هر دوى آنها را مى بازى .

۵ / ۴

نكوهش آن كه آخرتش را به دنياى ديگران بفروشد

۳۴۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بدترينِ مردم ، كسى است كه آخرتش را به دنيايش بفروشد ، و بدتر از او ، كسى است كه آخرت خويش را براى دنياى ديگرى بفروشد.


دانشنامه قرآن و حديث 1
482

۳۳۷.عنه عليه السلام :مَن باعَ آخِرَتَهُ بِدُنياهُ خَسِرَهُما . ۱

۳۳۸.الإمام الكاظم عليه السلام :مَن رَضِيَ مِنَ اللّهِ بِالدُّنيا فَقَد رَضِيَ بِالخَسيسِ . ۲

۳۳۹.الكافي عن عليّ بن عيسى رفعه :إنَّ موسى عليه السلام ناجاهُ اللّهُ ـ تَبارَكَ وتَعالى ـ ، فَقالَ لَهُ في مُناجاتِهِ : ... يا موسى ، الدُّنيا نُطفَةٌ ۳ لَيسَت بِثَوابٍ لِلمُؤمِنِ ولا نَقِمَةٍ مِن فاجِرٍ ؛ فَالوَيلُ الطَّويلُ لِمَن باعَ ثَوابَ مَعادِهِ بِلَعقَةٍ لَم تَبقَ ، وبِلَعسَةٍ ۴ لَم تَدُم . ۵

۳۴۰.لقمان عليه السلام :يا بُنَيَّ ، بِع دُنياكَ بِآخِرَتِكَ تَربَحهُما جَميعا ، ولا تَبِع آخِرَتَكَ بِدُنياكَ تَخسَرهُما جَميعا . ۶

۵ / ۴

ذَمُّ مَن باعَ آخِرَتَهُ بِدُنيا غَيرِهِ

۳۴۱.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :شَرُّ النّاسِ مَن باعَ آخِرَتَهُ بِدُنياهُ ، وشَرٌّ مِن ذلِكَ مَن باعَ آخِرَتَهُ بِدُنيا غَيرِهِ . ۷

1.غرر الحكم : ج ۵ ص ۲۵۷ ح ۸۲۳۷ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۴۵ ح ۷۸۱۷ .

2.تحف العقول : ص ۳۹۱ ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۳۰۶ ح ۱ .

3.الدنيا نُطْفةٌ : أي ماء قليل مكدّر . قال في القاموس : النُّطفة ـ بالضمّ ـ : الماء الصافي قلّ أو كثر ، أو قليل ماء يبقى في دلو أو قربة . أي الدنيا شيء قليل ؛ لا يصلح نعمتها ـ لحقارتها ـ أن تكون ثوابا للمؤمن ، ولا بلاؤها وشدّتها ـ لقلّتها ـ أن تكون عذابا وانتقاما من فاجر (مرآة العقول : ج ۲۵ ص ۱۰۳) .

4.اللَّعْس ـ بالفتح ـ : العَضّ ، والمراد هنا ما يقطعه بأسنانه من شيء مأكول مرّة واحدة (مرآة العقول : ج ۲۵ ص ۱۰۳) .

5.الكافي : ج ۸ ص ۴۲ و ۴۷ ح ۸ ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۳۷ ح ۷ .

6.تنبيه الخواطر : ج ۱ ص ۱۳۷ ، بحار الأنوار : ج ۱۳ ص ۴۲۲ ح ۱۷ ؛ البداية والنهاية : ج ۹ ص ۲۷۳ .

7.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۳۵۳ ح ۵۷۶۲ عن حمّاد بن عمرو وأنس بن محمّد عن أبيه جميعا عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام ، مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۳۱۹ ح ۲۶۵۶ عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام عنه صلى الله عليه و آله ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۴۶ ح ۳ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 1
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59688
صفحه از 584
پرینت  ارسال به