393
دانشنامه قرآن و حديث 1

و ـ توشه بر گرفتن

۱۳۳.امام على عليه السلام :آيا كسى نيست كه پيش از نزديك شدن زمان كوچيدنش [از دنيا ،] براى آخرتش توشه بر گيرد؟

۱۳۴.امام على عليه السلام :اى مردم! بينديشيد و بينا شويد و درس عبرت بگيريد و پند بياموزيد و براى آخرت توشه برداريد تا سعادتمند شويد.

۱۳۵.امام على عليه السلام :اى بندگان خدا! كوشش خود را در اين دنيا صرف توشه بر گرفتن از اين چند روزِ كوتاهِ آن براى دوره طولانى آخرت كنيد ؛ زيرا دنيا سراى كار است و آخرت ، سراى اقامت و پاداش.

۱۳۶.لقمان عليه السلامـ در اندرز به فرزندش ـ :پسرم! از همان زمان كه از شكم مادرت افتادى ، دنيا را پشت سر خود نهادى و آخرت را پيش رويت قرار دادى ، و تو در هر روز ، به آنچه پيش رو دارى ، نزديك تر مى شوى تا به آنچه پشت سر دارى . پس براى سرايى كه پيش رو دارى ، توشه برگير و بر تو باد تقوا كه سودمندترين سوداگرى است.

۲ / ۷

آثار اهمّيت دادن به آخرت

۱۳۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :كسى كه آخرتْ همّ و غم او باشد ، خداوند ، دلش را بى نياز مى گرداند و پريشانى اش را سامان مى دهد و دنيا به رغم ميلش ، به او روى مى آورد ؛ و كسى كه دنيا همّ و غم او باشد ، خداوند ، فقر را در پيشانى او (/ در پيش چشمانش) قرار مى دهد و خاطرش را آشفته مى سازد و از دنيا جز همان كه برايش مقدّر شده است ، نصيب او نمى شود .


دانشنامه قرآن و حديث 1
392

و ـ التَّزَوُّد

۱۳۳.الإمام عليّ عليه السلام :ألا مُتَزَوِّدٌ لِاخِرَتِهِ قَبلَ اُزوفِ ۱ رِحلَتِهِ . ۲

۱۳۴.عنه عليه السلام :تَفَكَّـروا أيُّهَـا النّـاسُ وتَبَصَّـروا وَاعتَبِـروا وَاتَّعِظـوا ، وتَـزَوَّدوا لِلآخِـرَةِ تَسعَدوا . ۳

۱۳۵.عنه عليه السلام :اِجعَلوا عِبادَ اللّهِ اجتِهادَكُم في هذِهِ الدُّنيا التَّزَوُّدَ مِن يَومِهَا القَصيرِ لِيَومِ الآخِرَةِ الطَّويلِ ؛ فَإِنَّها دارُ عَمَلٍ ، وَالآخِرَةُ دارُ القَرارِ وَالجَزاءِ . ۴

۱۳۶.لقمان عليه السلامـ لِابنِهِ وهُوَ يَعِظُهُ ـ :يا بُنَيَّ ، مِن حينِ سَقَطتَ مِن بَطنِ اُمِّكَ استَدبَرتَ الدُّنيا وَاستَقبَلتَ الآخِرَةَ ، وأنتَ في كُلِّ يَومٍ إلى مَا استَقبَلتَ أقرَبُ مِنكَ إلى مَا استَدبَرتَ ، فَتَزَوَّد لِدارٍ أنتَ مُستَقبِلُها ، وعَلَيكَ بِالتَّقوى ؛ فَإِنَّهُ أربَحُ التِّجاراتِ . ۵

۲ / ۷

آثارُ الاِهتِمامِ بِالآخِرَةِ

۱۳۷.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَن كانَتِ الآخِرَةُ هَمَّهُ جَعَلَ اللّهُ غِناهُ في قَلبِهِ ، وجَمَعَ لَهُ شَملَهُ وأتَتهُ الدُّنيا وهِيَ راغِمَةٌ ، ومَن كانَتِ الدُّنيا هَمَّهُ جَعَلَ اللّهُ فَقرَهُ بَينَ عَينَيهِ ، وفَرَّقَ عَلَيهِ شَملَهُ ولَم يَأتِهِ مِنَ الدُّنيا إلّا ما قُدِّرَ لَهُ . ۶

1.أزِفَ : دنا وقَرُب (النهاية : ج ۱ ص ۴۵ «أزف») .

2.غرر الحكم : ج ۲ ص ۳۲۹ ح ۲۷۵۵ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۰۸ ح ۲۳۷۸ .

3.غرر الحكم : ج ۴ ص ۴۳۲ ح ۶۵۸۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۵۹ ح ۶۰۸۹ .

4.الكافي : ج ۸ ص ۱۷۴ ح ۱۹۴ عن الإمام الصادق عليه السلام ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۱۵۰ ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۳۵۱ ح ۳۱.

5.إرشاد القلوب : ص ۷۲ ، الاختصاص : ص ۳۳۸ عن الأوزاعي نحوه ، بحار الأنوار : ج ۱۳ ص ۴۲۹ ح ۲۳ .

6.سنن الترمذي : ج ۴ ص ۶۴۲ ح ۲۴۶۵ عن أنس ، سنن ابن ماجة : ج ۲ ص ۱۳۷۵ ح ۴۱۰۵ ، سنن الدارمي : ج ۱ ص ۸۰ ح ۲۳۳ ، مسند ابن حنبل : ج ۸ ص ۱۴۰ ح ۲۱۶۴۶ كلّها عن زيد بن ثابت ،المعجم الكبير : ج ۱۱ ص ۲۱۳ ح ۱۱۶۹۰ عن ابن عبّاس وكلّها نحوه ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۲۰۵ ح ۶۱۸۶ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 1
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59803
صفحه از 584
پرینت  ارسال به