369
دانشنامه قرآن و حديث 1

۸۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دنيا را فرزندانى است و آخرت را نيز فرزندانى . شما از فرزندان آخرت باشيد و از فرزندان دنيا مباشيد ؛ زيرا هر بچّه اى ، دنبال مادر خود حركت مى كند . همانا دنيا پشت كرده و مى رود ، و آخرت ، روى كرده و مى آيد.

۸۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اين دنيا ، پشت كرده و مى رود و اين آخرت ، روى كرده و مى آيد ، و براى هر يك از اين دو ، فرزندانى است . پس چنانچه مى توانيد از فرزندان آخرت باشيد و از فرزندان دنيا نباشيد ، چنين كنيد . امروز ، شما در سرايى هستيد كه جاى عمل است و حسابرسى نيست ، و فردا در سرايى خواهيد بود كه جاى حسابرسى است و عمل نيست.

۸۴.امام على عليه السلام :پيشرو ۱ بايد به كسان خود ، راست بگويد و خِردَش را به كار بگيرد و فرزند [و اهلِ] آخرت باشد ؛ زيرا از آن جا آمده و به آن جا بر مى گردد.

1.واژه «رائد» كه در متن عربى حديث آمده ، به معناى كسى است كه جلوتر از كاروان حركت مى كند تا براى آنها چراگاه و آبگاه بيابد (النهاية : ج ۲ ص ۲۷۵ مادّه «رود») . احتمال دارد كه مراد از «پيشرو» در اين جا خودِ انسان باشد ؛ زيرا انسان در دنيا چونان پيشرو براى خويشتن است كه در آن ، براى آخرت خود ، آب و چراگاه جستجو مى كند ... ؛ يعنى انسان بايد خيرخواه خويشتن باشد و با امروز و فردا كردن و تعلّل ورزيدن ، به خود ، خيانت و ناراستى نكند . يا احتمال دارد معناى حديث اين باشد : هر يك از شما بايد با خانواده و عشيره و افراد تحت تكفّل خود ، روراست و صادق باشد و حقيقت را به آنها بگويد و از فضايل و علوّ درجات ما ، آنچه را مى داند ، به آنان نيز معرّفى كند (بحار الأنوار : ج ۲۹ ص ۶۰۲) .


دانشنامه قرآن و حديث 1
368

۸۲.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ لِلدُّنيا أبناءً ولِلآخِرَةِ أبناءً ، فَكونوا مِن أبناءِ الآخِرَةِ ولا تَكونوا مِن أبناءِ الدُّنيا ؛ فَإِنَّ كُلَّ وَلَدٍ يَتبَعُ بِاُمِّهِ ، وإنَّ الدُّنيا قَد تَرَحَّلَت مُدبِرَةً ، وَالآخِرَةَ قَد تَجَمَّلَت مُقبِلَةً . ۱

۸۳.عنه صلى الله عليه و آله :هذِهِ الدُّنيا قَدِ ارتَحَلَت مُدبِرَةً وهذِهِ الآخِرَةُ قَدِ ارتَحَلَت مُقبِلَةً ولِكُلِّ واحِدَةٍ مِنهُما بَنونَ ؛ فَإِنِ استَطَعتُم أن تَكونوا مِن أبناءِ الآخِرَةِ ولا تَكونوا مِن أبناءِ الدُّنيا فَافعَلوا ؛ فَإِنَّكُمُ اليَومَ في دارِ عَمَلٍ ولا حِسابَ ، وأنتُم غَدا في دارِ حِسابٍ ولا عَمَلَ . ۲

۸۴.الإمام عليّ عليه السلام :فَليَصدُق رائِدٌ ۳ أهلَهُ ، وَليُحضِر عَقلَهُ ، وَليَكُن مِن أبناءِ الآخِرَةِ ؛ فَإِنَّهُ مِنها قَدِمَ ، وإلَيها يَنقَلِبُ . ۴

1.إرشاد القلوب : ص ۲۱ ، أعلام الدين : ص ۳۴۵ ح ۳۹ عن أبي هريرة ، فقه الرضا : ص ۳۷۰ عن العالم عليه السلام وليس فيهما «فإنّ كلّ ولد يتبع باُمّه» وكلاهما نحوه .

2.الخصال : ص ۵۱ ح ۶۲ عن جابر بن عبداللّه ، الكافي : ج ۸ ص ۵۸ ح ۲۱ عن سليم بن قيس عن الإمام عليّ عليه السلام ، الأمالي للمفيد : ص ۹۳ ح ۱ عن حبّة العرني عن الإمام عليّ عليه السلام كلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۱۱۷ ح ۱۳ ؛ المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۸ ص ۱۵۵ ح ۱ عن الإمام عليّ عليه السلام ، شُعب الإيمان : ج ۷ ص ۳۷۰ ح ۱۰۶۱۶ عن جابر بن عبداللّه نحوه ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۸۱۹ ح ۸۸۵۶ .

3.أصل الرائد : الذي يتقدّم القوم يبصر لهم الكلأ ومساقط الغيث (النهاية : ج ۲ ص ۲۷۵ «رود») . ويحتمل أن يكون المراد بالرائد ـ هنا ـ الإنسان نفسه ؛ فإنّه كالرائد لنفسه في الدنيا يطلب فيه لآخرته ماءً ومرعى . . . أي لينصح نفسه ولا يغشّها بالتسويف والتعليل . أو المعنى : ليصدق كلّ منكم أهله وعشيرته ومن يعنيه أمره ، وليبلّغهم ما عرف من فضلنا وعلوّ درجتنا (بحار الأنوار : ج ۲۹ ص ۶۰۳) .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۱۵۴ ، غرر الحكم : ج ۴ ص ۴۱۸ ح ۶۵۵۸ ، بحار الأنوار : ج ۱ ص ۲۰۹ ح ۱۱ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 1
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59869
صفحه از 584
پرینت  ارسال به