283
دانشنامه قرآن و حديث 1

۳۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مزد اجير را پيش از آن كه نَم عرقش خشك شود ، پرداخت كنيد.

۳۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سه كس است كه خداوند در روز قيامت به آنان نظر نمى كند : آزادى كه [انسانِ] آزادى را بفروشد ، آزادى كه خودش را بفروشد ، و مردى كه در پرداخت مزد اجير ، چندان تأخير كند كه نَم عرق او خشك شود.

۳۴.امام صادق عليه السلامـ در باره باربَر و كارگر ـ :عرقش خشك نشده ، مزدش را به او بده.

۳۵.الكافىـ به نقل از شعيب ـ :عدّه اى را براى كار كردن در يكى از باغ هاى امام رضا عليه السلام اجير كرديم و مدّتشان تا عصر بود . چون كارشان تمام شد ، امام عليه السلام به مُعتِّب فرمود : «پيش از آن كه عرقشان خشك شود ، مزدشان را پرداخت كن» .

۵ / ۵

جلوگيرى نكردن از رفتن اجير به نماز جمعه

۳۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس اجيرى را به خدمت گرفت ، او را از شركت در نماز جمعه باز ندارد و [در غير اين صورت،] گناه كرده است . و اگر مانع او از شركت در نماز جمعه نشد ، هر دو در پاداش [آن] ، شريك اند.


دانشنامه قرآن و حديث 1
282

۳۲.عنه صلى الله عليه و آله :أعطُوا الأَجيرَ أجرَهُ قَبلَ أن يَجِفَّ رَشحُهُ ۱ . ۲

۳۳.عنه صلى الله عليه و آله :ثَلاثَةٌ لا يَنظُرُ اللّهُ إلَيهِم يَومَ القِيامَةِ : حُرٌّ باعَ حُرّا ، وحُرٌّ باعَ نَفسَهُ ، ورَجُلٌ أمطَلَ ۳ كِراءَ أجيرٍ حَتّى جَفَّ رَشحُهُ . ۴

۳۴.الإمام الصادق عليه السلامـ فِي الحَمّالِ وَالأَجيرِ ـ :لا يَجِفُّ عَرَقُهُ حَتّى تُعطِيَهُ اُجرَتَهُ . ۵

۳۵.الكافي عن شعيب :تَكارَينا لِأَبي عَبدِاللّهِ عليه السلام قَوما يَعمَلونَ في بُستانٍ لَهُ وكانَ أجَلُهُم إلَى العَصرِ ، فَلَمّا فَرَغوا ، قالَ لِمُعَتِّبٍ : أعطِهِم اُجورَهُم قَبلَ أن يَجِفَّ عَرَقُهُم . ۶

۵ / ۵

عَدَمُ حَبسِ الأَجيرِ عَنِ الجُمُعَةِ

۳۶.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَنِ استَأجَرَ أجيرا فَلا يَحبِسهُ عَنِ الجُمُعَةِ فَيَأثَمَ ، وإن لَم يَحبِسهُ عَنِ الجُمُعَةِ اشتَرَكا فِي الأَجرِ . ۷

1.الرَّشْح : ندى العَرَقِ على الجسد (لسان العرب : ج ۲ ص ۴۴۹ «رشح»).

2.مسند أبي يعلى : ج ۶ ص ۱۳۶ ح ۶۶۵۲ عن أبي هريرة ، كنزالعمّال : ج ۳ ص ۹۰۷ ح ۹۱۳۱ نقلاً عن سنن سعيد بن منصور عن ابن عمر وفيه «ما دام في رشحه» بدل «قبل أن يجفّ رشحه».

3.المَطْل : التسويف والمُدافعة بالعِدَة والدَّين (لسان العرب : ج ۱۱ ص ۶۲۴ «مطل»).

4.كنزالعمّال : ج ۱۶ ص ۳۵ ح ۴۳۸۲۳ نقلاً عن معجم الإسماعيلي : ج ۲ ص ۶۱۳ عن ابن عمر وفي الطبعة التي بأيدينا «أبطل» بدل «أمطل».

5.الكافي : ج ۵ ص ۲۸۹ ح ۲ ، تهذيب الأحكام : ج ۷ ص ۲۱۱ ح ۹۲۹ كلاهما عن هشام بن الحكم ، وسائل الشيعة : ج ۱۳ ص ۲۴۶ ح ۲۴۲۴۹ .

6.الكـافـي : ج ۵ ص ۲۸۹ ح ۳ ، تهـذيب الأحـكـام : ج ۷ ص ۲۱۱ ح ۹۳۰ ، بحـار الأنـوار : ج ۴۷ ص ۵۷ ح ۱۰۵ .

7.الجعفريّات : ص ۳۵ ، النوادر للراوندي : ص ۱۵۰ ح ۲۱۴ نحوه وكلاهما عن الإمام الكاظم عن آبائه عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۸۹ ص ۱۹۷ ح ۴۴ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 1
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59555
صفحه از 584
پرینت  ارسال به