163
دانشنامه قرآن و حديث 1

۶۷.مسند ابن حنبلـ به نقل از ابن عبّاس ، در بيان فضايل امام على عليه السلام ـ :على عليه السلام ، جان خود را سودا كرد . او لباس پيامبر صلى الله عليه و آله را پوشيد و در جاى او خوابيد.

۶۸.اُسْد الغابةـ به نقل از احمد بن محمّد بن ابراهيم ثعلبى مفسّر ـ :در يكى از كتاب ها ديدم كه پيامبر خدا ، چون خواست هجرت كند ، على بن ابى طالب عليه السلام را به جاى خود ، در مكّه گذاشت تا بدهى هاى او را بپردازد و امانت هايى را كه نزدش بود ، به صاحبانشان باز گرداند ، و در آن شبى كه به سوى غار ، خارج شد و مشركان ، خانه اش را در ميان گرفته بودند ، به او دستور داد كه در بسترش بخوابد و به وى فرمود : «آن رداى حَضرَمى سبزْ رنگ مرا بپوش ، كه به خواست خداى متعال ، از آنان به تو گزندى نخواهد رسيد» و على بن ابى طالب عليه السلام چنين كرد .
پس خداوند به جبرئيل و ميكائيل عليهماالسلام وحى فرمود كه : «من ، ميان شما دو تن ، پيوند برادرى افكندم و عمر يكى از شما را درازتر از عمر ديگرى قرار دادم . اكنون ، كدام يك از شما زندگى را براى برادرش بر مى گزيند؟».
هر دوى آنها زندگى را [براى خود] برگزيدند [و حاضر به از خود گذشتگى نشدند] . پس خداوند به آن دو ، وحى فرمود كه : «چرا مانند على بن ابى طالب ، عمل نكرديد؟! من ميان او و پيامبرم محمّد ، پيوند برادرى برقرار كردم و على ، در بستر او خوابيد و جانش را فداى او كرد و زندگى وى را بر زندگى خويش ، ترجيح داد . به زمين فرود آييد و او را از گزند دشمنش نگه داريد» .
آن دو ، فرود آمدند . جبرئيل عليه السلام در بالاى سرِ على عليه السلام قرار گرفت و ميكائيل عليه السلام در پايين پاى او . جبرئيل عليه السلام بانگ مى زد : بَه بَه! كيست همانند تو ـ اى پسر ابو طالب ـ كه خداوند به وجود او بر فرشتگان ، مى نازد؟!
در اين هنگام ، خداوند عز و جل ، بر پيامبر خود كه راهىِ مدينه بود ، اين آيه را در شأن على عليه السلام فرو فرستاد : «و از ميان مردم ، كسى است كه جان خود را در طلب خشنودى خدا مى فروشد» .


دانشنامه قرآن و حديث 1
162

۶۷.مسند ابن حنبل عن ابن عبّاسـ في بَيانِ فَضائِلِ عَلِيٍّ عليه السلام ـ :شَرى عَلِيٌّ عليه السلام نَفسَهُ ؛ لَبِسَ ثَوبَ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله ثُمَّ نامَ مَكانَهُ . ۱

۶۸.اُسد الغابة عن أحمد بن محمّد بن إبراهيم الثعلبي المفسّر :رَأَيتُ في بَعضِ الكُتُبِ أنَّ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله لَمّا أرادَ الهِجرَةَ خَلَّفَ عَلِيَّ بنَ أبي طالِبٍ عليه السلام بِمَكَّةَ لِقَضاءِ دُيونِهِ ورَدِّ الوَدائِعِ الَّتي كانَتِ عندَهُ ، وأمَرَهُ لَيلَةَ خَرَجَ إلَى الغارِ وقَد أحاطَ المُشرِكونَ بِالدّارِ أن يَنامَ عَلى فِراشِهِ ، وقالَ لَهُ : اِتَّشِح بِبُردِيَ الحَضرَمِيِّ الأَخضَرِ ؛ فَإِنَّهُ لا يَخلُصُ إلَيكَ ۲ مِنهُم مَكروهٌ إن شاءَ اللّهُ تَعالى . فَفَعَلَ ذلِكَ .
فَأَوحَى اللّهُ إلى جِبريلَ وميكائيلَ عليهماالسلام : إنّي آخَيتُ بَينَكُما وجَعَلتُ عُمُرَ أحدِكُما أطوَلَ مِن عُمُرِ الآخَرِ ، فَأَيُّكُما يُؤثِرُ صاحِبَهُ بِالحَياةِ ؟ فَاختارا ـ كِلاهُما ـ الحَياةَ . فَأَوحَى اللّهُ عز و جل إلَيهِما : أفَلا كُنتُما مِثلَ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ ؟! آخَيتُ بَينَهُ وَبينَ نَبِيّي مُحَمَّدٍ ، فَباتَ عَلى فِراشِهِ يَفديهِ بِنَفسِهِ ويُؤثِرُهُ بِالحَياةِ! اِهبِطا إلَى الأَرضِ فَاحفَظاهُ مِن عَدُوِّهِ .
فَنَزَلا ، فَكانَ جِبريلُ عِندَ رَأسِ عَلِيٍّ عليه السلام ، وميكائيلُ عِندَ رِجلَيهِ ، وجِبريلُ يُنادي : بَخٍ بَخٍ! مَن مِثلُكَ يَابنَ أبي طالِبٍ ، يُباهِي اللّهُ عز و جل بِهِ المَلائِكَةَ؟!
فَأَنزَلَ اللّهُ عز و جل عَلى رَسولِهِ وهُوَ مُتَوَجِّهٌ إلَى المَدينَةِ في شَأنِ عَلِيٍّ عليه السلام : «وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِى نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ» . ۳

1.مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۷۰۹ ح ۳۰۶۲ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۵ ح ۴۲۶۳ ،خصائص أمير المؤمنين للنسائي : ص ۷۲ ح ۲۳ ، تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۱۰۱ ح ۲۹۳ ، العمدة : ص ۸۶ ح ۱۰۲ ،بحار الأنوار : ج ۳۶ ص ۴۱ ح ۴ .

2.خَلَص إليه : وصل (القاموس المحيط : ج ۲ ص ۳۰۱ «خلص») .

3.اُسد الغابة : ج ۴ ص ۹۸ الرقم ۳۷۸۹ ، تذكرة الخواصّ : ص ۳۵ عن ابن عبّاس ، مجمع البيان : ج ۲ ص ۵۳۵ ، العمدة : ص ۲۳۹ ح ۳۶۷ ، الطرائف : ص ۳۷ كلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج ۱۹ ص ۳۹ ح ۶ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 1
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    22
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 59807
صفحه از 584
پرینت  ارسال به