525
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11

۳ / ۱۸

طلاق دادن زن در روزگار شرك

۵۷۰۱.شرح الأخبارـ به نقل از ابو عثمان بدرى ـ: مردى پيش عمر بن خطّاب آمد و گفت : من زنم را يك بار در زمان شرك و دو بار ، وقتى كه اسلام آورده ام ، طلاق داده ام . چه نظر مى دهى؟
عمر ، سكوت كرد .
آن مرد به عمر گفت : نظرت چيست؟
عمر گفت : در همين حال بمان تا على بن ابى طالب بيايد .
على عليه السلام آمد . عمر به آن مرد گفت : داستانت را براى وى تشريح كن [ و او نيزچنين كرد .] على عليه السلام فرمود : «اسلام آوردن ، گذشته را منهدم مى سازد و اين زن ، با حقّ يك طلاق ديگر ، به همسرى تو باقى است» .

۳ / ۱۹

زنى كه با نوجوانى نابالغ ، زنا كرده بود

۵۷۰۲.امام رضا عليه السلام :امير مؤمنان ، درباره زن شوهردارى كه نوجوانى با وى درآميخته بود ،داورى كرد .
عمر ، دستور داد زن را سنگسار كنند كه على عليه السلام فرمود : «سنگسار ، [بر او] واجب نيست ؛ بلكه حد بر وى واجب است ؛ چون كسى كه با وى در آميخته است ،بالغ نيست» .

۳ / ۲۰

كسى كه گاوش شتر ديگرى را كشته بود

۵۷۰۳.المُقنع :مردى به همراه مردى ديگر ، پيش عمر بن خطّاب آمد و گفت : گاو اين مرد ،شكم شتر مرا پاره كرده است .
عمر گفت : پيامبر خدا در آنچه مربوط به كشتن چارپايان است ، مى فرمود كه آن ،از جمله جُبار (چيزى كه نه ديه و نه قصاص دارد) است .
امير مؤمنان عليه السلام فرمود : «پيامبر خدا فرموده است كه : ضررپذيرى و ضرررسانى ،[ در اسلام] نيست . اگر صاحب گاو ، گاوش را در راه شتر بسته بوده است ، ضامن آن است» .
موضوع را بررسى كردند و ديدند كه صاحب گاو ، آن را از مزرعه آورده و در راه شتر ، بسته بوده است .
عمر ، نظر على عليه السلام را پذيرفت و صاحب گاو را ملزَم به پرداخت قيمت شتر كرد .


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
524

۳ / ۱۸

طَلاقُ الزَّوجَةِ فِي الشِّركِ

۵۷۰۱.شرح الأخبار عن أبي عثمان البدري :جاءَ رَجُلٌ إلى عُمَرَ بنِ الخَطّابِ فَقالَ : إنّي طَلَّقتُ امرَأَتي فِي الشِّركِ تَطليقَةً ، وفِي الإِسلامِ تَطليقَتَينِ ، فَما تَرى ؟ فَسَكَتَ عُمَرُ . فَقالَ لَهُ الرَّجُلُ : ما تَقولُ ؟ فَقالَ : كَما أنتَ حَتّى يَجيءَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ .
فَجاءَ عَلِيٌّ عليه السلام فَقالَ لِلرَّجُلِ : قُصَّ عَلَيهِ قِصَّتَكَ . فَقالَ عَلِيٌّ عليه السلام : هَدَمَ الإِسلامُ ما كانَ قَبلَهُ ، هِيَ عِندَكَ عَلى واحِدَةٍ . ۱

۳ / ۱۹

مَن زَنى بِها غُلامٌ صَغيرٌ

۵۷۰۲.الإمام الرضا عليه السلام :قَضى أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام فِي امرَأَةٍ مُحصَنَةٍ فَجَرَ بِها غُلامٌ صَغيرٌ ، فَأَمَر عُمَرُ أن تُرجَمَ ، فَقالَ عليه السلام : لا يَجِبُ الرَّجمُ ، إنَّما يَجِبُ الحَدُّ ؛ لِأَنَّ الَّذي فَجَرَ بِها لَيسَ بِمُدرِكٍ . ۲

۳ / ۲۰

بَقَرَةٌ قَتَلَت جَمَلاً

۵۷۰۳.المقنع :جاءَ رَجُلٌ إلى عُمَرَ بنِ الخَطّابِ ومَعَهُ رَجُلٌ ، فَقالَ : إنَّ بَقَرَةَ هذا شَقَّت بَطنَ جَمَلي ، فَقالَ عُمَرُ : قَضى رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله فيما قَتَلَ البَهائِمُ : أ نَّهُ جُبارٌ ـ والجُبارُ : الَّذي لا دِيَةَ له ولا قِوَدَ ـ .
فَقالَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام : قَضَى النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله : «لا ضَرَرَ ولا ضِرارَ» ، إن كانَ صاحِبُ البَقَرَةِ رَبَطَها عَلى طَريقِ الجَمَلِ فَهُوَ لَهُ ضامِنٌ ، فَنَظَروا فَإِذا تِلكَ البَقَرَةُ جاءَ بِها صاحِبُها مِنَ السَّوادِ ، وَرَبَطها عَلى طَريقِ الجَمَلِ ، فَأَخَذَ عُمَرُ بِرَأيِهِ عليه السلام ، وأغرَمَ صاحِبَ البَقَرَةِ ثَمَنَ الجَمَلِ . ۳

1.شرح الأخبار : ج ۲ ص ۳۱۷ ح ۶۵۴ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۲ ص ۳۶۴ ، بحار الأنوار : ج ۴۰ ص ۲۳۰ ح ۹ كلاهما عن أبي عثمان النهدي .

2.المناقب لابن شهر آشوب : ج ۲ ص ۳۶۰ ، بحار الأنوار : ج ۴۰ ص ۲۲۶ ح ۶ .

3.المقنع : ص ۵۳۷ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج11
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 48066
صفحه از 613
پرینت  ارسال به