99
دانش نامه عقايد اسلامي ج9

۶۲۲۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :همانا مجوس اين امّت ، قَدَرهاى خداى متعال را تكذيب مى كنند . اگر بيمار شدند ، عيادتشان نكنيد و اگر مُردند ، بر [جنازه] آنان حاضر نشويد و اگر به آنان برخورديد ، سلامشان ندهيد .

۶۲۲۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سه كس اند كه روز رستاخيز ، هيچ عمل واجب يا مستحبى از آنان ۱ پذيرفته نمى شود : بدرفتار با پدر و مادر ، منّت گذار ، و تكذيب كننده قَدَر .

۶۲۲۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :چهار كس اند كه خداوند در روز رستاخيز ، به آنان نگاه نمى كند : بدرفتار با پدر و مادر ، منّت گذار ، تكذيب كننده قَدَر ، و مى گسار .

۶۲۳۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :شش كس اند كه خداوند و هر پيامبرِ اجابت شده اى ، آنها را نفرين كرده اند : افزاينده به كتاب خدا ، تكذيب كننده قَدَر ، ترك كننده سنّت من ، حلال شمارنده چيزى كه خدا آن را درباره خاندانم حرام نموده ، زورگويى كه كسى را كه خدا عزيزش كرده ، خوار مى كند و كسى را كه خدا ذليلش كرده ، عزيز مى گرداند و كسى كه فَىْ ء ۲ را به انحصار خود درآورد و آن را بر خويشتن روا بشمارد .

1.براى صرف و عدل (كه در متن عربى حديث آمده است) معانى گوناگونى ذكر شده است ، گفته شده : صرف ، به معناى واجب و عدل به معناى مستحب است ، و نيز گفته شده : صرف به معناى توبه و عدل به معناى فديه دادن است . در حديث است كه از پيامبر سؤال شد : عدل چيست؟ فرمود : فديه دادن . و سؤال شد : صرف چيست؟ فرمود : توبه . نيز گفته شده : صرف ، چاره انديشى و عدل يارى كردن است .

2.فى ء ، بر چيزهايى اطلاق مى شود كه مى توان به مسالمت از كفار گرفت و نيز زمين هايى را كه ساكنان آنها به موجب عهدنامه اى تسليم شده باشند ، در بر مى گيرد .


دانش نامه عقايد اسلامي ج9
98

۶۲۲۷.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ مَجوسَ هذِهِ الاُمَّةِ المُكَذِّبونَ بِأَقدارِ اللّهِ ، إن مَرِضوا فَلا تَعودوهُم ، وإن ماتوا فَلا تَشهَدوهُم ، وإن لَقيتُموهُم فَلا تُسَلِّموا عَلَيهِم . ۱

۶۲۲۸.عنه صلى الله عليه و آله :ثَلاثَةٌ لا يُقبَلُ مِنهُم يَومَ القِيامَةِ صَرفٌ ولا عَدلٌ ۲ : عاقٌّ ، ومَنّانٌ ۳ ، ومُكَذِّبٌ بِقَدَرٍ . ۴

۶۲۲۹.عنه صلى الله عليه و آله :أربَعَةٌ لا يَنظُرُ اللّهُ إلَيهِم يَومَ القِيامَةِ : عاقٌّ ، ومَنّانٌ ، ومُكَذِّبٌ بِالقَدَرِ ، ومُدمِنُ خَمرٍ . ۵

۶۲۳۰.عنه صلى الله عليه و آله :سِتَّةٌ لَعَنَهُمُ اللّهُ وكُلُّ نَبِيٍّ مُجابٍ : الزّائِدُ في كِتابِ اللّهِ ، وَالمُكَذِّبُ بِقَدَرِ اللّهِ ، وَالتّارِكُ لِسُنَّتي ، وَالمُستَحِلُّ مِن عِترَتي ما حَرَّمَ اللّهُ ، وَالمُتَسَلِّطُ بِالجَبَروتِ لِيُذِلَّ مَن أعَزَّهُ اللّهُ ويُعِزَّ مَن أذَلَّهُ اللّهُ ، وَالمُستَأثِرُ بِفَيءِ المُسلِمينَ المُستَحِلُّ لَهُ . ۶

1.سنن ابن ماجة : ج ۱ ص ۳۵ ح ۹۲ ، المعجم الأوسط : ج ۴ ص ۳۶۸ ح ۴۴۵۵ ، السنّة لابن أبي عاصم : ص ۱۴۴ ح ۳۲۸ وفيه «فلا تصلوا» بدل «فلا تشهدوا» وكلّها عن جابر بن عبداللّه ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۱۱۸ ح ۵۵۵ .

2.. أي لا يقبل منهم فرض ولا نفل . وقيل الصرف التوبة والعدل الفداء وفي الحديث: فقيل يا رسول اللّه ما العدل؟ قال: الفدية. قال: فقيل: فما الصرف يا رسول اللّه ؟ قال: التوبة (بحار الأنوار : ج ۲۷ ص ۶۶ ). وقيل : الصرف ، الحيلة والعدل، النصرة .

3.المَنّان : الّذي لا يُعطي شيئا إلّا مَنَّهُ واعتدّ به على من أعطاه (النهاية : ج ۴ ص ۳۶۶ «منن») .

4.المعجم الكبير : ج ۸ ص ۱۱۹ ح ۷۵۴۷ ، تاريخ دمشق : ج ۴۵ ص ۳۹۵ ح ۹۹۱۹ و ج ۶۰ ص ۲۶۴ ح ۱۲۴۶۰ وليس فيهما «يوم القيامة» وكلّها عن أبي اُمامة ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۳۲ ح ۴۳۸۱۲ .

5.الخصال : ص ۲۰۳ ح ۱۸ عن أبي اُمامة ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۸۷ ح ۳ ؛ المعجم الكبير : ج ۸ ص ۲۴۱ ح۷۹۳۸ عن أبي اُمامة ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۶۷ ح ۴۳۹۶۷ .

6.الخصال : ص ۳۳۸ ح ۴۱ عن عبد اللّه بن ميمون عن الإمام الصادق عن أبيه عن جدّه عليهم السلام ، المحاسن : ج ۱ ص ۷۴ ح ۳۳ عن عبد المؤمن الأنصاري عن الإمام الصادق عليه السلام عنه صلى الله عليه و آله وفيه «سبعة» بدل «ستّة» بزيادة «والمحرّم ما أحلّ اللّه » في آخره ، المناقب للكوفي : ج ۲ ص ۱۷۲ ح ۶۵۰ عن سلمان وكلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۸۸ ح ۴ ؛ سنن الترمذي : ج ۴ ص ۴۵۷ ح ۲۱۵۴ ، صحيح ابن حبّان : ج ۱۳ ص ۶۰ ح ۵۷۴۹ ، المعجم الكبير : ج ۳ ص ۱۲۷ ح ۲۸۸۳ كلّها عن عائشة نحوه ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۸۵ ح ۴۴۰۲۴ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 52372
صفحه از 447
پرینت  ارسال به