87
دانش نامه عقايد اسلامي ج9

۶۲۰۱.امام صادق عليه السلام :كسانى كه به خاطر گناهان مى ميرند ، بيش از كسانى هستند كه به خاطر اَجَل ها [يشان ]مى ميرند ، و كسانى كه به سبب نيكوكارى زندگى مى كنند ، بيش از كسانى هستند كه به خاطر عمرها[ى طبيعى ]زندگى مى كنند .

۱۰ / ۲

نقش جهاد در سرنوشت نيك

۶۲۰۲.امام على عليه السلامـ در وصف ياران پيامبر خدا ـ: وقتى خداوند ، راستى ما را [در ايمان و فداكارى] ديد ، بر دشمن ما خوارى [و شكست] ، و براى ما يارى [و پيروزى ]فرو فرستاد ، تا اين كه اسلام ، همچون شترى كه هنگام استراحت ، سينه و گردن خود را بر زمين مى نهد ، استقرار يافت و در جايگاه خود قرار گرفت .

۶۲۰۳.امام على عليه السلامـ از سخنانش در روز صفّين ـ: همانا مردى از ما و مردى از دشمن ما ، همانند دو حيوان نر با هم گلاويز مى شدند و به جان يكديگر مى افتادند تا يكى از آن دو ، ديگرى را از جام مرگ، سيراب مى كرد . گاهى ما پيروز مى شديم و گاهى دشمن ، چيره مى گشت . وقتى خداوند عز و جل شكيب ها و راستى هاى ما را ديد ، دشمن ما را خوارى [و شكست] ، و ما را يارى [و پيروزى] نصيب كرد .

۶۲۰۴.نهج السعادةـ به نقل از امام على عليه السلام در پيشگويى آنچه پس از وى رخ مى داد ـ: «هلا! پس از من ، بلا (گرفتارى و سختى) پيوسته دامنگيرتان خواهد بود ، به طورى كه دوست و پيرو من ، در ميان مردم روزگار خود ، از كنيززاده ، خوارتر مى شود» .
گفتند : چرا؟
فرمود : «اين ، نتيجه عملكرد شماست ، به خاطر اين كه به پَستى در دين رضايت مى دهيد . اگر يكى از شما وقتى ستم ستمگران را ديد ، جانش را به پروردگارش تقديم بدارد و با جهاد ، حقّش را بستاند ، به يقين ، دين خدا پايدار مى ماند ...» .


دانش نامه عقايد اسلامي ج9
86

۶۲۰۱.الإمام الصادق عليه السلام :مَن يَموتُ بِالذُّنوبِ أكثَرُ مِمَّن يَموتُ بِالآجالِ ، ومَن يَعيشُ بِالإِحسانِ أكثَرُ مِمَّن يَعيشُ بِالأَعمارِ . ۱

۱۰ / ۲

دَورُ الجِهادِ في حُسنِ القَضاءِ

۶۲۰۲.الإمام عليّ عليه السلامـ في صِفَةِ أصحابِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ـ: فَلَمّا رَأَى اللّهُ صِدقَنا أنزَلَ بِعَدُوِّنَا الكَبتَ ۲ وأنزَلَ عَلَينَا النَّصرَ ، حَتَّى استَقَرَّ الإِسلامُ مُلقِيا جِرانَهُ ۳ ومُتَبَوِّئا أوطانَهُ . ۴

۶۲۰۳.عنه عليه السلامـ مِن كَلامِهِ يَومَ صِفّينَ ـ: لَقَد كانَ الرَّجُلُ مِنّا وَالآخَرُ مِن عَدُوِّنا يَتَصاوَلانِ تَصاوُلَ الفَحلَينِ ، يَتَخالَسانِ أنفُسَهُما أيُّهُما يَسقي صاحِبَهُ كَأسَ المَنونِ ، فَمَرَّةً لَنا مِن عَدُوِّنا ومَرَّةً لِعَدُوِّنا مِنّا ، فَلَمّا رَآنَا اللّهُ صُبُرا صُدُقا أنزَلَ اللّهُ بِعَدُوِّنَا الكَبتَ ، وأنزَلَ عَلَينَا النَّصرَ . ۵

۶۲۰۴.نهج السعادة عن الإمام عليّ عليه السلامـ فِي الإِخبارِ عَمّا يَقَعُ بَعدَهُ ـ: ألا وإنَّهُ لا يَزالُ البَلاءُ بِكُم مِن بَعدي حَتّى يَكونَ المُحِبُّ لي وَالمُتَّبِعُ أذَلَّ في أهلِ زَمانِهِ مِن فَرخِ الأَمَةِ ! قالوا : ولِمَ ذلِكَ ؟
قالَ : ذلِكَ بِما كَسَبَت أيديكُم ، بِرِضاكُم بِالدَّنِيَّةِ فِي الدّينِ ، فَلَو أنَّ أحَدَكُم إذا ظَهَرَ الجَورُ مِن أئِمَّةِ الجَورِ باعَ نَفسَهُ مِن رَبِّهِ وأخَذَ حَقَّهُ مِنَ الجِهادِ لَقامَ دينُ اللّهِ ... . ۶

1.الأمالي للطوسي : ص ۳۰۵ ح ۶۱۱ عن الفضيل بن يسار عن أبيه و ص ۷۰۱ ح ۱۴۹۸ وفيه «بالأعمال» بدل «بالأعمار» ، تنبيه الخواطر : ج۲ ص ۸۷ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۱۴۰ ح ۶ .

2.الكَبتُ : الصَّرفُ والإذلال (الصحاح : ج ۱ ص ۲۶۲ «كبت») .

3.جِرانُ البعير ـ بالكسر ـ : مقدّم عنقه ، من مذبحه إلى منحرهِ ، فإذا برك البعير ومدّ عنقه على الأرض ، قيل : ألقى جرانه بالأرض (مجمع البحرين : ج ۱ ص ۲۸۷ «جرن») .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۵۶ ، بحار الأنوار : ج ۳۰ ص ۳۲۸ .

5.وقعة صفّين : ص ۵۲۱ عن الشعبي ، الإرشاد : ج ۱ ص ۲۶۸ ، نهج السعادة : ج ۲ ص ۲۵۹ .

6.نهج السعادة : ج ۳ ص ۲۹۸ ح ۸۰ نقلاً عن تيسير المطالب عن زاذان .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 52245
صفحه از 447
پرینت  ارسال به