9
دانش نامه عقايد اسلامي ج9

۶۰۹۴.امام صادق عليه السلام :توانمندى ، پيش از انجام دادن كار ست . خداوند عز و جل به انجام دادن و ندادنِ كارى فرمان نمى دهد ، مگر وقتى كه بنده توانمندى آن را داشته باشد .

۶۰۹۵.امام صادق عليه السلام :خداوند، بندگان را به انجام دادن تكليفى موظّف نمى كند و از چيزى باز نمى دارد ، مگر اين كه [ابتدا ]براى آنان توانمندى قرار مى دهد و سپس امر و نهيشان مى نمايد . پس، بنده انجام دهنده يا ترك كننده نيست، مگر اين كه پيش از امر و نهى ، و پيش از انجام دادن و ندادن ، و پيش از تنگنايى و گشايش، توانمندى اى داشته باشد.

۶۰۹۶.امام صادق عليه السلام :بنده هيچ كار و حركتى نمى كند، مگر اين كه توانمندى اى از جانب خداوند عز و جل همراه اوست ، و تكليف از طرف خدا، تنها پس از توانمندى است . بنا بر اين ، بنده به انجام دادن كار، موظّف نيست، جز وقتى كه توانمند باشد.

۶۰۹۷.امام صادق عليه السلام :هيچ انجام دادن و ندادنى به وسيله بنده اتّفاق نمى افتد، مگر اين كه توانمندى، پيش از انجام دادن و ندادن است .

۶۰۹۸.التوحيدـ به نقل از عوف بن عبد اللّه ازدى، از عمويش ـ: از امام صادق عليه السلام درباره توانمندى پرسيدم . فرمود: «آيا [اين گم راهى ها را در دين] پديد آورده اند؟» .
گفتم : بله . آنان گمان برده اند كه توانمندى، تنها در حال انجام دادن كار و [همزمان با] اراده همراه كار است و پيش تر از آن نيست .
فرمود: «آن قوم، مشرك شده اند» .


دانش نامه عقايد اسلامي ج9
8

۶۰۹۴.الإمام الصادق عليه السلام :الاِستِطاعَةُ قَبلَ الفِعلِ ، لَم يَأمُرِ اللّهُ عز و جل بِقَبضٍ ولا بَسطٍ إلّا وَالعَبدُ لِذلِكَ مُستَطيعٌ . ۱

۶۰۹۵.عنه عليه السلام :ما كَلَّفَ اللّهُ العِبادَ كُلفَةَ فِعلٍ ولا نَهاهُم عَن شَيءٍ حَتّى جَعَلَ لَهُمُ الاِستِطاعَةَ ، ثُمَّ أمَرَهُم ونَهاهُم فَلا يَكونُ العَبدُ آخِذا ولا تارِكا إلّا بِاستِطاعَةٍ مُتَقَدِّمَةٍ قَبلَ الأَمرِ وَالنَّهيِ ، وقَبلَ الأَخذِ وَالتَّركِ ، وقَبلَ القَبضِ وَالبَسطِ . ۲

۶۰۹۶.عنه عليه السلام :لا يَكونُ العَبدُ فاعِلاً ولا مُتَحَرِّكا إلّا وَالاِستِطاعَةُ مَعَهُ مِنَ اللّهِ عز و جل ، وإنَّما وَقَعَ التَّكليفُ مِنَ اللّهِ بَعدَ الاِستِطاعَةِ ، فَلا يَكونُ مُكَلَّفا لِلفِعلِ إلّا مُستَطيعا . ۳

۶۰۹۷.عنه عليه السلام :لا يَكونُ مِنَ العَبدِ قَبضٌ ولا بَسطٌ إلّا بِاستِطاعَةٍ مُتَقَدِّمَةٍ لِلقَبضِ وَالبَسطِ . ۴

۶۰۹۸.التوحيد عن عوف بن عبد اللّه الأزدي عن عمّه :سَأَلتُ أبا عَبدِ اللّهِ عليه السلام عَنِ الاِستِطاعَةِ ، فَقالَ : وقَد فَعَلوا ؟ ۵
فَقُلتُ : نَعَم ، زَعَموا أنَّها لا تَكونُ إلّا عِندَ الفِعلِ وإرادَةٍ في حالِ الفِعلِ لا قَبلَهُ .
فَقالَ : أشرَكَ القَومُ . ۶

1.التوحيد : ص ۳۵۲ ح ۲۱ عن أبي بصير ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۳۸ ح ۵۹ .

2.التوحيد : ص ۳۵۲ ح ۱۹ عن هشام بن سالم ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۳۸ ح ۵۷ .

3.التوحيد : ص ۳۴۵ ح ۲ عن سهل بن أبي محمّد المصيصي و ص ۳۵۱ ح ۱۸ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۳۵ ح ۴۶ .

4.التوحيد : ص ۳۵۲ ح ۲۰ عن سليمان بن خالد ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۳۸ ح ۵۸ .

5.هذا إخبار ، أي وقد فعلوا ما يوجب أمثال هذه الضلالات في الدِّين (هامش المصدر) .

6.التوحيد : ص ۳۵۰ ح ۱۲ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۳۴ ح ۴۶ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 52367
صفحه از 447
پرینت  ارسال به