65
دانش نامه عقايد اسلامي ج9

۹ / ۲

معناى خوش بختى و بدبختى نوزاد ، پيش از تولّدنقش قضا و قدر در خوش بختى و بدبختى

۶۱۸۳.التوحيدـ به نقل از محمّد بن ابى عمير ـ: از امام كاظم عليه السلام درباره معناى اين سخن پيامبر خدا كه : «بدبخت ، كسى است كه در رَحِم مادرش بدبخت گشته است و خوش بخت ، كسى است كه در رَحِم مادرش خوش بخت شده است» پرسيدم .
فرمود : «بدبخت ، كسى است كه خدا در حالى كه او در رَحِم مادرش است ، مى داند كه او كارهاى بدبختان را خواهد كرد ، و خوش بخت ، كسى است كه خدا در حالى كه او در رَحِم مادرش است ، مى داند كه او كارهاى خوش بختان را خواهد كرد» .
به ايشان گفتم : پس معناى اين سخن پيامبر خدا كه : «عمل كنيد ، كه هر كس براى آنچه آفريده شده موفّق است» ، چيست؟
فرمود : «خداوند عز و جل جن و انس را آفريد تا او را بپرستند و آنان را نيافريد كه نافرمانى اش كنند ، و اين [به دليل ]سخن خداوند عز و جل است كه : «و جن و انس را نيافريدم ، جز براى آن كه مرا بپرستند» . اين چنين [خداوند ، راه رسيدن] هر كس را به فلسفه آفرينش خود ، هموار ساخته است . پس ، واى بر كسى كه گم راهى را بر هدايت ترجيح دهد !

۶۱۸۴.امام على عليه السلام :در بقيع غَرقَد ۱ كنار جنازه اى بوديم كه پيامبر صلى الله عليه و آله ، در حالى كه چوب دستى اى همراه داشت ، پيش ما آمد و نشست و ما نيز اطراف او نشستيم . [پيامبر صلى الله عليه و آله ]چوب دستى اش را سر و ته كرد و شروع به زمين زدن آن نمود و سپس فرمود : «هيچ يك از شما نيست (/ هيچ مولودى نيست) ، مگر اين كه مكان او در بهشت و جهنّم ، مقرّر شده است و بدبختى و خوش بختى او ، از پيش ، معيّن شده است» .
مردى گفت : اى پيامبر خدا! [ بدين ترتيب ]آيا نبايد به آنچه درباره ما تقدير شده ، تكيه كنيم و عمل را رها نماييم؟! از ميان ما ، آن كه سعادتمند است ، به سمت عمل سعادتمندان خواهد رفت و از ميان ما ، آن كه بدبخت است ، به سمت عمل بدبختان خواهد رفت .
فرمود : «سعادتمندان ، به عمل سعادت آميز ، موفق مى شوند و بدبختان ، به عمل بدبختانه» . آن گاه [اين آيه را] قرائت فرمود : «امّا آن كه [ حقّ خدا را ]داد و پروا داشت و [پاداش ]نيكوتر را تصديق كرد، به زودى، راه آسانى را پيش پاى او خواهيم گذاشت و امّا آن كه بخل ورزيد و خود را بى نياز ديد و [پاداش] نيكوتر را به دروغ گرفت، به زودى، راه دشوارى را به او هموار خواهيم نمود» .

1.قبرستان بقيع معروف در مدينه ، اين گورستان بدان جهت «بقيع غرقد» ناميده شده كه درخت غرقد در آن بوده است .


دانش نامه عقايد اسلامي ج9
64

۹ / ۲

مَعنى سَعادَةِ المَولودِ وشَقاوَتِهِ قَبلَ وِلادَتِهِ

۶۱۸۳.التوحيد عن محمّد بن أبي عمير :سَأَلتُ أبَا الحَسَنِ موسَى بنَ جَعفَرٍ عليه السلام عَن مَعنى قَولِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله : «الشَّقِيُّ مَن شَقِيَ في بَطنِ اُمِّهِ ، وَالسَّعيدُ مَن سَعِدَ في بَطنِ اُمِّهِ» ، فَقالَ : الشَّقِيُّ مَن عَلِمَ اللّهُ وهُوَ في بَطنِ اُمِّهِ أنَّهُ سَيَعمَلُ أعمالَ الأَشقِياءِ ، وَالسَّعيدُ مَن عَلِمَ اللّهُ وهُوَ في بَطنِ اُمِّهِ أنَّهُ سَيَعمَلُ أعمالَ السُّعَداءِ .
قُلتُ لَهُ : فَما مَعنى قَولِهِ صلى الله عليه و آله : اِعمَلوا فَكُلٌّ مُيَسَّرٌ لِما خُلِقَ لَهُ .
فَقال : إنَّ اللّهَ عز و جل خَلَقَ الجِنَّ وَالإِنسَ لِيَعبُدوهُ ولَم يَخلُقهُم لِيَعصوهُ ، وذلِكَ قَولُهُ عز و جل : «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْاءِنسَ إِلَا لِيَعْبُدُونِ» ۱ فَيَسَّرَ كُلّاً لِما خُلِقَ لَهُ ، فَالوَيلُ ۲ لِمَنِ استَحَبَّ العَمى عَلَى الهُدى . ۳

۶۱۸۴.الإمام عليّ عليه السلام :كُنّا في جِنازَةٍ في بَقيعِ الغَرقَدِ ۴ ، فَأَتانَا النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله فَقَعَدَ وقَعَدنا حَولَهُ ومَعَهُ مِخصَرَةٌ ۵ فَنَكَّسَ فَجَعَلَ يَنكُتُ بِمِخصَرَتِهِ ، ثُمَّ قالَ : ما مِنكُم مِن أحَدٍ ـ ما مِن نَفسٍ مَنفوسَةٍ ـ إلّا كُتِبَ مَكانُها مِنَ الجَنَّةِ وَالنّارِ ، وإلّا قَد كُتِبَ شَقِيَّةً أو سَعيدَةً .
فَقالَ رَجُلٌ : يا رَسولَ اللّهِ ، أفَلا نَتَّكِلُ عَلى كِتابِنا ونَدَعُ العَمَلَ ، فَمَن كانَ مِنّا مِن أهلِ السَّعادَةِ فَسَيَصيرُ إلى عَمَلِ أهلِ السَّعادَةِ ، وأمّا مَن كانَ مِنّا مِن أهلِ الشَّقاوَةِ فَسَيَصيرُ إلى عَمَلِ أهلِ الشَّقاوَةِ .
قالَ : أمّا أهلُ السَّعادَةِ فَيُيَسَّرونَ لِعَمَلِ السَّعادَةِ ، وأمّا أهلُ الشَّقاوَةِ فَيُيَسَّرونَ لِعَمَلِ الشَّقاوَةِ ، ثُمَّ قَرَأَ : «فَأَمَّا مَنْ أَعْطَى وَ اتَّقَى * وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنَى * فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَى» ۶ . ۷

1.الذاريات : ۵۶ .

2.الوَيلُ : كلمة عذاب ، وقيل : وادٍ في جهنّم لو اُرسِلت فيه الجبال لماعت من حرّه (الصحاح : ج ۵ ص ۱۸۴۶ «ويل») .

3.التوحيد : ص ۳۵۶ ح ۳ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۱۵۷ ح ۱۰ .

4.بقيع الغرقد : موضع بظاهر المدينة فيه قبور أهلها (النهاية : ج ۱ ص ۱۴۶ «بقع») .

5.المخصَرَةُ : ما يختصره الإنسان بيده فيمسكه من عصا أو عُكّازة أو مِقرعة أو قضيب ، وقد يتّكئ عليه (النهاية : ج ۲ ص ۳۶ «خصر») .

6.اللّيل : ۵ ـ ۷ .

7.صحيح البخاري : ج ۱ ص ۴۵۸ ح ۱۲۹۶ ، صحيح مسلم : ج ۴ ص ۲۰۳۹ ح ۶ ، مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۲۷۳ ح ۱۰۶۷ ، مسند أبي يعلى : ج ۱ ص ۲۹۰ ح ۵۷۸ كلّها عن أبي عبد الرحمن والثلاثة الأخيرة نحوه .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 52133
صفحه از 447
پرینت  ارسال به