61
دانش نامه عقايد اسلامي ج9

۶۱۷۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند براى هر بنده اى ، پنج چيز را از پيش تعيين كرده است : اَجَلش را، روزى اش را، عملش را و بدبختى يا خوش بختى او را .

۶۱۷۶.امام على عليه السلامـ در تفسير علم غيب ـ: خداوند سبحان ، آنچه را در رَحِم هاست (اعم از : مرد و زن ، زشت و زيبا ، سخاوتمند و بخيل ، بدبخت و خوش بخت ، و آن كه هيزم آتش جهنّم است و يا در بهشت همراه پيامبران است)، مى داند .

۶۱۷۷.امام على عليه السلام :خدايا! اى گستراننده زمين و برپادارنده آسمان ها و پديد آورنده دل ها (چه بدبخت آنها و چه خوش بخت آنها) بر پايه فطرتشان ... !

۶۱۷۸.امام زين العابدين عليه السلامـ در دعايش ـ: اى كاش مى دانستم كه مادرم مرا براى بدبختى به دنيا آورد يا براى رنج ، بزرگم كرد ! اى كاش مرا نمى زاييد و بزرگم نمى كرد ! اى كاش مى دانستم كه آيا مرا از خوش بختان قرار دادى و مرا به قُرب و همجوارى ات ويژه ساختى ، تا بِدان ، چشمم روشن شود و جانم آرام گيرد !

۶۱۷۹.امام زين العابدين عليه السلامـ در دعايش ـ: هر كه از خوش بختان بود ، سعادت را سرانجام او قرار دادى و هر كه از بدبختان بود ، به خاطر بدبختى ، او را خوار ساختى .


دانش نامه عقايد اسلامي ج9
60

۶۱۷۵.عنه صلى الله عليه و آله :فَرَغَ اللّهُ إلى كُلِّ عَبدٍ مِن خَمسٍ : مِن أجَلِهِ ورِزقِهِ وأثَرِهِ وشَقِيٌّ أم سَعيدٌ . ۱

۶۱۷۶.الإمام عليّ عليه السلامـ في تَفسيرِ عِلمِ الغَيبِ ـ: يَعلَمُ اللّهُ سُبحانَهُ ما فِي الأَرحامِ مِن ذَكَرٍ أو اُنثى ، وقَبيحٍ أو جَميلٍ ، وسَخِيٍّ أو بَخيلٍ ، وشَقِيٍّ أو سَعيدٍ ، ومَن يَكونُ فِي النّارِ حَطَبا أو فِي الجِنانِ لِلنَّبِيّينَ مُرافِقا . ۲

۶۱۷۷.عنه عليه السلام :اللّهُمَّ داحِيَ المَدحُوّاتِ ۳ ، وداعِمَ المَسموكاتِ ، وجابِلَ القُلوبِ عَلى فِطرَتِها ، شَقِيِّها وسَعيدِها ... . ۴

۶۱۷۸.الإمام زين العابدين عليه السلامـ في دُعائِهِ ـ: لَيتَ شِعري أَ لِلشَقاءِ وَلَدَتني اُمّي أم لِلعَناءِ رَبَّتني؟ فَلَيتَها لَم تَلُدني وَلَم تَرَبَّني وَلَيتَني عَلِمتُ أمِن أهلِ السَّعادَةِ جَعَلتَني ؟ وبِقُربِكَ وجِوارِكَ خَصَصتَني ؟ فَتَقِرَّ بِذلِكَ عَيني وتَطمَئِنَّ لَهُ نَفسي . ۵

۶۱۷۹.عنه عليه السلامـ في دُعائِهِ ـ: مَن كانَ مِن أهلِ السَّعادَةِ خَتَمتَ لَهُ بِها ، ومَن كانَ مِن أهلِ الشَّقاوَةِ خَذَلتَهُ لَها . ۶

1.مسند ابن حنبل : ج ۸ ص ۱۶۹ ح ۲۱۷۸۲ ، السنّة لابن أبي عاصم : ص ۱۳۴ ح ۳۰۷ وفيه «مضجعه» بدل «أثره» ، تاريخ دمشق : ج ۱۶ ص ۲۹۰ ح ۳۹۳۱ بزيادة «ومضجعه» بعد «أثره» وكلّها عن أبي الدرداء ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۱۰۷ ح ۴۹۲ .

2.نهج البلاغة : الخطبة ۱۲۸ ، بحار الأنوار : ج ۳۲ ص ۲۵۰ ح ۱۹۷ ؛ ينابيع المودّة : ج ۳ ص ۴۳۵ .

3.داحي المدحوّات : الدّحُو : البَسطُ ، والمدحوّات : الأرضون (النهاية : ج ۲ ص ۱۰۶ «دحا») .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۷۲ ، الغارات : ج ۱ ص ۱۵۹ عن أبي سلام الكندي ، فلاح السائل : ص ۴۴۳ ح ۳۰۳ عن فاطمة عليهاالسلاموفيهما «بارئ» بدل «داعم» ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۲۹۷ ح ۵ .

5.بحار الأنوار : ج ۹۴ ص ۱۴۳ .

6.الصحيفة السجّاديّة : ص ۱۸۲ الدعاء ۴۶ ، المزار الكبير : ص ۴۵۹ ، مصباح المتهجّد : ص ۳۷۰ ح ۵۰۰ ، جمال الاُسبوع : ص ۲۶۳ ؛ شرح نهج البلاغة : ج ۶ ص ۱۷۹ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 52373
صفحه از 447
پرینت  ارسال به