411
دانش نامه عقايد اسلامي ج9

۶۸۲۵.امام على عليه السلام :از كمال نيك بختى ، تلاش در جهت صلاح همگان است .

۶۸۲۶.امام على عليه السلام :هر كه جانش از پستىِ طمع ها متنفّر شود ، نيكويى هايش كامل مى گردد ، و هر كه نيكويى هايش كامل گردد ، ستوده مى شود و ستوده، محبوب است . هرگز بندگان، بنده اى را دوست ندارند، جز پس از اين كه خداوند عز و جلاو را دوست بدارد. پس، دوستى، درجه اى است براى رسيدن [او ]به صلاح زندگانى اش در عين تأمين معادش . اين دو صفت، در هر كس جمع شوند ، نيك بختى اش كامل مى گردد و تيره بخت كامل، كسى است كه خلاف آن باشد .

۶۸۲۷.امام صادق عليه السلام :نيكى را مانند نامش ديدم و چيزى برتر از نيكى نيست، جز پاداش آن، و همين، از آن مراد است . چنين نيست كه هر كس دوست داشته باشد به مردم نيكى كند ، بتواند ، و چنين نيست كه هر كس به كار نيك علاقه داشته باشد ، بر آن توانا باشد ، و چنين نيست كه هر كس بر آن توانا باشد، اجازه انجام دادن آن را داشته باشد . پس، هر گاه ميل و قدرت (توانايى) و اجازه با هم گرد آمدند ، آن جاست كه سعادت براى جوينده و جُسته شده، كامل مى گردد .

۲ / ۸

آنچه تيره بختان را نيك بخت كند

۶۸۲۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : «خدا هر چه را بخواهد، محو يا اثبات مى كند و اصل كتاب، نزد اوست» . صدقه و نيكوكارى و صله رحم و نيكى به پدر و مادر ، بدبختى را به نيك بختى تبديل مى كنند ، عمر را زياد مى نمايند ، و از مرگ هاى بد، نگه مى دارند .


دانش نامه عقايد اسلامي ج9
410

۶۸۲۵.عنه عليه السلام :مِن كَمالِ السَّعادَةِ السَّعيُ في صَلاحِ الجُمهورِ . ۱

۶۸۲۶.عنه عليه السلام :مَن عَزَفَت نَفسُهُ عَن دَنِيِّ المَطامِعِ كَمُلَت مَحاسِنُهُ . ومَن كَمُلَت مَحاسِنُهُ حُمِدَ ، وَالمَحمودُ مَحبوبٌ . ولَن يُحِبَّ العِبادُ عَبدا إلّا بَعدَ حُبِّ اللّهِ عز و جل إيّاهُ ، فَتَكونُ المَحَبَّةُ دَرَجَةً إلى نَيلِ صَلاحِ مَعاشِهِ مَعَ وُفورِ مَعادِهِ . ومَنِ اجتَمَعَت لَهُ الخَصلَتانِ كَمُلَت سَعادَتُهُ ، وَالشَّقِيُّ الكامِلُ الشَّقاءِ مَن كانَ بِخِلافِ ذلِكَ . ۲

۶۸۲۷.الإمام الصادق عليه السلام :رَأَيتُ المَعروفَ كَاسمِهِ ، ولَيسَ شَيءٌ أفضَلَ مِنَ المَعروفِ إلّا ثَوابُهُ وذلِكَ يُرادُ مِنهُ ، ولَيسَ كُلُّ مَن يُحِبُّ أن يَصنَعَ المَعروفَ إلَى النّاسِ يَصنَعُهُ ، ولَيسَ كُلُّ مَن يَرغَبُ فيهِ يَقدِرُ عَلَيهِ ، ولا كُلُّ مَن يَقدِرُ عَلَيهِ يُؤذَنُ لَهُ فيهِ ، فَإِذَا اجتَمَعَتِ الرَّغبَةُ وَالقُدرَةُ وَالإِذنُ ، فَهُنالِكَ تَمَّتِ السَّعادَةُ لِلطّالِبِ وَالمَطلوبِ إلَيهِ . ۳

۲ / ۸

ما يُحَوِّلُ الأَشقِياءَ سُعَداءَ

۶۸۲۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله : «يَمْحُواْ اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِندَهُ أُمُّ الْكِتَـبِ» ، ۴ الصَّدَقَةُ وَاصطِناعُ المَعروفِ وصِلَةُ الرَّحِمِ وبِرُّ الوالِدَينِ ، يُحَوِّلُ الشَّقاءَ سَعادَةً ، ويَزيدُ مِنَ العُمُرِ ، ويَقي مَصارِعَ السَّوءِ . ۵

1.غرر الحكم : ح ۹۳۶۱ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۶۹ ح ۸۵۵۹ .

2.دستور معالم الحكم : ص ۱۱۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۶۶ ح ۸۴۸۹ و ۸۴۹۰ وليس فيه ذيله من «فتكون المحبّة ...» .

3.الكافي : ج ۴ ص ۲۶ ح ۳ عن أبي يقظان ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۵۵ ح ۱۶۸۶ ، الأمالي للطوسي : ص ۴۸۰ ح ۱۰۴۸ عن عبد العزيز بن محمّد بن الدراوردي ، تحف العقول : ص ۳۶۳ كلاهما نحوه ، مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۲۹۴ ح ۹۱۵ ، بحار الأنوار : ج ۷۴ ص ۴۱۴ ح ۳۱ .

4.الرعد : ۳۹ . واُمُّ الكتاب : أي اللَّوحُ المحفوظ وذلك لكون العلوم كلّها منسوبة إليه ومتولّدة منه (مفردات ألفاظ القرآن : ص ۸۵ «أمم») .

5.الفردوس : ج ۵ ص ۲۶۲ ح ۸۱۳۰ عن الإمام عليّ عليه السلام .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 52123
صفحه از 447
پرینت  ارسال به