381
دانش نامه عقايد اسلامي ج9

۶۷۴۱.امام على عليه السلام :نيك بختى، در سايه توفيق است .

۶۷۴۲.امام على عليه السلام :توفيق، سرآمد نيك بختى است.

۶۷۴۳.امام على عليه السلام :توفيق، اوج كاميابى است.

۶۷۴۴.امام على عليه السلام :توفيق انجام دادن كارهاى نيك، از جمله نيك بختى است.

۶۷۴۵.امام على عليه السلام :آن كه توفيق طاعت يابد، به رستگارى مى رسد.

۶۷۴۶.امام صادق عليه السلام :نيكى را همچون نامش ديدم، و چيزى برتر از نيكى نيست، جز پاداش آن و مُراد از آن هم همين است. چنين نيست كه هر كس بخواهد به مردم نيكى كند، بتواند نيكى كند، و چنين نيست كه هر كس نيكى را دوست مى دارد، بر انجام دادن آن [نيز] توانا باشد، و چنين نيست كه هر كسى بر آن توانا باشد، بر انجام دادن آن، اجازه يابد. پس هر گاه شوق و توانايى و اجازه با هم جمع شدند، آن جاست كه نيك بختى براى جوينده و جُسته شده، كامل مى گردد.

۶۷۴۷.امام صادق عليه السلام :چنين نيست كه هر كسى [چيزى را] قصد كند، بر آن توانا باشد، و چنين نيست كه هر كس بر چيزى توانا باشد، براى آن توفيق داشته باشد، و چنين نيست كه هر كه توفيق يابد، به هدف برسد. پس هر گاه قصد و توانايى و توفيق و رسيدن به هدف، با هم گرد آمدند، آن جاست كه نيك بختى، كامل مى گردد.


دانش نامه عقايد اسلامي ج9
380

۶۷۴۱.عنه عليه السلام :بِالتَّوفيقِ تَكونُ السَّعادَةُ . ۱

۶۷۴۲.عنه عليه السلام :التَّوفيقُ رَأسُ السَّعادَةِ . ۲

۶۷۴۳.عنه عليه السلام :التَّوفيقُ رَأسُ النَّجاحِ . ۳

۶۷۴۴.عنه عليه السلام :مِنَ السَّعادَةِ التَّوفيقُ لِصالِحِ الأَعمالِ . ۴

۶۷۴۵.عنه عليه السلام :نالَ الفَوزَ مَن وُفِّقَ لِلطّاعَةِ . ۵

۶۷۴۶.الإمام الصادق عليه السلام :رَأَيتُ المَعروفَ كَاسمِهِ ، ولَيسَ شَيءٌ أفضَلَ مِنَ المَعروفِ إلّا ثَوابُهُ وذلِكَ يُرادُ مِنهُ ، ولَيسَ كُلُّ مَن يُحِبُّ أن يَصنَعَ المَعروفَ إلَى النّاسِ يَصنَعُهُ ، ولَيسَ كُلُّ مَن يَرغَبُ فيهِ يَقدِرُ عَلَيهِ ، ولا كُلُّ مَن يَقدِرُ عَلَيهِ يُؤذَنُ لَهُ فيهِ ، فَإِذَا اجتَمَعَتِ الرَّغبَةُ وَالقُدرَةُ وَالإِذنُ ، فَهُنالِكَ تَمَّتِ السَّعادَةُ لِلطّالِبِ وَالمَطلوبُ إلَيهِ . ۶

۶۷۴۷.عنه عليه السلام :ما كُلُّ مَن نَوى شَيئا قَدَرَ عَلَيهِ ، ولا كُلُّ مَن قَدَرَ عَلى شَيءٍ وُفِّقَ لَهُ ، ولا كُلُّ مَن وُفِّقَ أصابَ لَهُ مَوضِعا ، فَإِذَا اجتَمَعَتِ النِّيَّةُ وَالقُدرَةُ وَالتَّوفيقُ وَالإِصابَةُ ، فَهُنالِكَ تَمَّتِ السَّعادَةُ . ۷

1.غرر الحكم : ح ۴۱۹۶ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۸۵ ح ۳۷۵۰ .

2.غرر الحكم : ح ۸۵۸ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۱ ح ۵۳۷ .

3.غرر الحكم : ح ۹۴۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۱ ح ۹۴۲ .

4.غرر الحكم : ح ۹۲۹۶ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۶۷ ح ۸۵۱۱ .

5.غرر الحكم : ح ۹۹۹۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۹۸ ح ۹۱۸۶ .

6.الكافي : ج ۴ ص ۲۶ ح ۳ عن أبي يقظان ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۵۵ ح ۱۶۸۶ ، الأمالي للطوسي : ص ۴۸۰ ح ۱۰۴۸ عن عبد العزيز بن محمّد بن الدراوردي ، تحف العقول : ص ۳۶۳ كلاهما نحوه ، مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۲۹۴ ح ۹۱۵ ، بحار الأنوار : ج ۷۴ ص ۴۱۴ ح ۳۱ .

7.الإرشاد : ج ۲ ص ۲۰۴ ، كنز الفوائد : ج ۲ ص ۳۳ ، مشكاة الأنوار : ص ۵۷۶ ح ۱۹۲۱ ، نزهة الناظر : ص ۱۱۹ ح ۶۴ ، كشف الغمّة : ج ۲ ص ۳۹۰ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۲۱۰ ح ۵۰ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 52376
صفحه از 447
پرینت  ارسال به