33
دانش نامه عقايد اسلامي ج9

۶۱۲۶.امام صادق عليه السلام :خداوند، برتر از آن است كه در سلطنتش، چيزى را كه نمى خواهد، وجود داشته باشد.

۶۱۲۷.امام صادق عليه السلام ـ وقتى پرسشگرى از او پرسيد:ـ وقتى پرسشگرى از او پرسيد: آياكارشان به خودشان واگذار شده است ؟ ـامام صادق عليه السلام ـ وقتى پرسشگرى از او پرسيد: آياكارشان به خودشان واگذار شده است ؟ ـ : خداوند، برتر از آن است كه در [قلمرو ]حكومتش، چيزى را كه نمى خواهد ، روا بداند.

۶۱۲۸.تفسير القمّىـ به نقل از امام صادق عليه السلام ، وقتى پرسشگرى از وى پرسيد: آيا خدا كارى را به بندگان وا گذاشته است؟ ـ: خداوند ، برتر و بزرگ تر از آن است.

۶۱۲۹.التوحيدـ به نقل از محمّد بن عجلان ـ: به امام صادق عليه السلام گفتم : آيا خدا كار را به بندگان سپرده است؟ فرمود: «خداوند، گرامى تر از آن است كه [كار را] به آنان وا گذارد» .

۶۱۳۰.الكافىـ به نقل از حسن بن على وشّاء ـ: از امام رضا عليه السلام پرسيدم: آيا خدا كار را به بندگان سپرده است؟ فرمود: «خداوند، برتر از آن است».

۶۱۳۱.الطرائف :روايت شده كه فضل بن سهل در نزد مأمون از امام رضا عليه السلام پرسيد و گفت : اى ابو الحسن! آيا مردم مجبورند؟
فرمود: «خداوند، دادگرتر از آن است كه آفريدگانش را مجبور كند و سپس كيفرشان دهد» .
گفت : پس رهايند؟
فرمود: «خداوند ، حكيم تر از آن است كه بنده اش را رها كند و به خودش وا گذارد» .


دانش نامه عقايد اسلامي ج9
32

۶۱۲۶.عنه عليه السلام :اللّهُ أعَزَّ مِن أن يَكونَ في سُلطانِهِ ما لا يُريدُ . ۱

۶۱۲۷.عنه عليه السلامـ وقَد سَأَلَهُ سائِلٌ : هَل أمرُهُم مُفَوَّضٌ إلَيهِم ؟ ـ: اللّهُ أعَزُّ مِن أن يُجَوِّزَ في مُلكِهِ ما لا يُريدُ . ۲

۶۱۲۸.تفسير القمّي :سُئِلَ الصّادِقُ عليه السلام : أفَوَّضَ اللّهُ إلَى العِبادِ أمرا ؟ فَقالَ : اللّهُ أجَلُّ وأعظَمُ مِن ذلِكَ . ۳

۶۱۲۹.التوحيد عن محمّد بن عجلان :قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام : فَوَّضَ اللّهُ الأَمرَ إلَى العِبادِ ؟
فَقالَ : اللّهُ أكرَمُ مِن أن يُفَوِّضَ إلَيهِم . ۴

۶۱۳۰.الكافي عن الحسن بن عليّ الوشّاء عن الإمام الرضا عليه السلام ، قال :سَأَلتُهُ ، فَقُلتُ : اللّهُ فَوَّضَ الأَمرَ إلَى العِبادِ ؟ قالَ : اللّهُ أعَزُّ مِن ذلِكَ . ۵

۶۱۳۱.الطرائف :رُوِيَ أنَّ الفَضلَ بنَ سَهلٍ سَأَلَ عَلِيَّ بنَ موسَى الرِّضا عليه السلام بَينَ يَدَيِ المَأمونِ ، فَقالَ : يا أبَا الحَسَنِ الخَلقُ مَجبورونَ ؟
فَقالَ : اللّهُ أعدَلُ مِن أن يُجبِرَ خَلقَهُ ثُمَّ يُعَذِّبَهُم .
قالَ : فَمُطلَقونَ ؟
قالَ : اللّهُ أحكَمُ مِن أن يُهمِلَ عَبدَهُ ويَكِلَهُ إلى نَفسِهِ . ۶

1.الكافي : ج ۱ ص ۱۶۰ ح ۱۴ ، التوحيد : ص ۳۶۰ ح ۴ ، المحاسن : ج ۱ ص ۴۶۱ ح ۱۰۶۸ كلّها عن هشام بن سالم ، مشكاة الأنوار : ص ۲۵۷ ح ۷۵۸ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۴۱ ح ۶۴ .

2.إحقاق الحقّ : ج ۱۹ ص ۵۲۷ نقلاً عن الإنصاف في التنبيه على المعاني والأسباب .

3.تفسير القمّي : ج ۱ ص ۲۴ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۱۱۶ ح ۴۶ .

4.التوحيد : ص ۳۶۱ ح ۶ ، مختصر بصائر الدرجات : ص ۱۳۳ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۵۱ ح ۸۳ .

5.الكافي : ج ۱ ص ۱۵۷ ح ۳ ، التوحيد : ص ۳۶۲ ح ۱۰ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۱۴۳ ح ۴۶ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۱۵ ح ۲۰ .

6.الطرائف : ص۳۳۰، العدد القويّة : ص۲۹۹ ح۳۴، نزهة الناظر : ص۱۳۲ ح۲۳، بحار الأنوار : ج۵ ص۵۹ ح۱۱۰ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 52161
صفحه از 447
پرینت  ارسال به