309
دانش نامه عقايد اسلامي ج9

۶۵۸۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند ، هرگز به مانند [پرستشِ] خرد، پرستش نشده است . خردِ مردى، كامل نمى شود، مگر در آن، ده ويژگى باشد : از او اميد خير برود ، از شرّش احساس امنيّت شود ... .

۶۵۹۰.امام على عليه السلامـ در وصف پرهيزگاران ـ: خير از او اميد مى رود و از شرّ او احساس امنيّت مى شود .

۶۵۹۱.امام على عليه السلامـ در وصف پرهيزگاران ـ: خوبىِ او روى آور ، و شرّش [از همگان ]روى گردان است .

۶۵۹۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در حديثى طولانى و در ميان مسائل بسيارى كه شمعون بن لاوى بن يَهودا (يكى از حواريّون عيسى عليه السلام ) درباره آنها پرسش نمود و پيامبر خدا پاسخ گفت ـ: ... و از صيانت [كه از عفاف، حاصل مى شود]، امورى جوانه مى زند : درستكارى، فروتنى، پارسايى، توبه، فهم، ادب، نيكى، دوستى كردن، خير، و اجتناب از شر . اينها چيزهايى هستند كه به وسيله صيانت [حاصل از عفاف]، نصيب خردمند مى گردند .

ب ـ حيا

۶۵۹۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در حديثى طولانى و در ميان مسائل بسيارى كه شمعون بن لاوى بن يهودا (يكى از حواريّون عيسى عليه السلام ) درباره آنها پرسش نمود و پيامبر خدا پاسخ فرمود ـ: ... از حيا، اينها سرچشمه مى گيرند : نرمى، مهربانى، در نهان و آشكارا متوجّه خدا بودن ، سلامت، اجتناب از شرّ ، خوش رويى، آسانگيرى، و پيروزى .


دانش نامه عقايد اسلامي ج9
308

۶۵۸۹.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :ما عُبِدَ اللّهُ بِمِثلِ العَقلِ ، وما تَمَّ عَقلُ امرِئٍ حَتّى يَكونَ فيهِ عَشرُ خِصالٍ ، الخَيرُ مِنهُ مَأمولٌ ، وَالشَّرُّ مِنهُ مَأمونٌ ... . ۱

۶۵۹۰.الإمام عليّ عليه السلامـ في وَصفِ المُتَّقينَ ـ: الخَيرُ مِنهُ مَأمولٌ ، وَالشَّرُّ مِنهُ مَأمونٌ . ۲

۶۵۹۱.عنه عليه السلامـ في وَصفِ المُتَّقينَ ـ: مُقبِلاً خَيرُهُ مُدبِرا شَرُّهُ . ۳

۶۵۹۲.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ في جُملَةِ خَبرٍ طَويلٍ ومَسائِلَ كَثيرَةٍ سَأَلَ عَنها شَمعونُ بنُ لاوِيَ بنِ يَهودا مِن حَوارِيِّي عيسى عليه السلام فَأَجابَهُ صلى الله عليه و آله ـ: ... وأمَّا الصِّيانَةُ فَيَتَشَعَّبُ مِنهَا : الصَّلاحُ ، وَالتَّواضُعُ ، وَالوَرَعُ ، وَالإِنابَةُ ، وَالفَهمُ ، وَالأَدَبُ ، وَالإِحسانُ ، وَالتَّحَبُّبُ ، وَالخَيرُ ، وَاجتِنابُ الشَّرِ ۴ ، فَهذا ما أصابَ العاقِلَ بِالصِّيانَةِ . ۵

ب ـ الحَياءُ

۶۵۹۳.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ في خَبرٍ طَويلٍ ومَسائِلَ كَثيرَةٍ سَأَلَهُ عَنها راهِبٌ يُعرَفُ بِشَمعونَ بنِ لاوِيَ بنِ يَهودا مِن حَوارِيِّي عيسى عليه السلام فَأَجابَهُ صلى الله عليه و آله ـ: ... أمَّا الحَياءُ فَيَتَشَعَّبُ مِنهُ : اللّينُ ، وَالرَّأفَةُ ، وَالمُراقَبَةُ للّهِِ فِي السِّرِّ وَالعَلانِيَةِ ، وَالسَّلامَةُ ، وَاجتِنابُ الشَّرِّ ، وَالبَشاشَةُ ، وَالسَّماحَةُ ، وَالظَّفَرُ . ۶

1.علل الشرايع : ص ۱۱۶ ح ۱۱ ، الخصال : ص ۴۳۳ ح ۱۷ عن سليمان بن خالد عن الإمام الباقر عليه السلام عنه صلى الله عليه و آله ، الأمالي للطوسي : ص ۱۵۳ ح ۲۵۳ عن زر بن أنس عن الإمام الصادق عليه السلام ، تحف العقول : ص ۴۴۳ عن الإمام الرضا عليه السلام ، معدن الجواهر : ص ۷۰ ، بحار الأنوار : ج ۶۹ ص ۳۹۵ ح ۷۸ .

2.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۳ ، تحف العقول : ص ۱۶۱ ، الأمالي للصدوق : ص ۶۶۹ ح ۸۹۷ عن عبد الرحمن بن كثير الهاشمي عن الإمام الصادق عن أبيه عنه عليهم السلام ، مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۳۹۲ ح ۲۶۶۳ ، كنز الفوائد : ج ۱ ص ۹۱ ، بحار الأنوار : ج ۶۷ ص ۳۱۶ ح ۵۰ .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۳ ، تحف العقول : ص ۱۶۱ ، الأمالي للصدوق : ص ۶۶۹ ح ۸۹۷ عن عبد الرحمن بن كثير الهاشمي عن الإمام الصادق عن أبيه عنه عليهم السلام ، مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۳۹۲ ح ۲۶۶۳ ، كنز الفوائد : ج ۱ ص ۹۱ ، بحار الأنوار : ج ۶۷ ص ۳۱۶ ح ۵۰ .

4.في المصدر «واجتناء البِشر» ، والتصويب من بحار الأنوار .

5.تحف العقول : ص ۱۷ ، بحار الأنوار : ج ۱ ص ۱۱۸ ح ۱۱ وراجع علل الشرايع : ص ۱۱۳ ح ۹ وتهذيب الكمال : ج ۳۱ ص ۱۵۸ .

6.تحف العقول : ص ۱۷ ، بحار الأنوار : ج ۱ ص ۱۱۸ ح ۱۱ وراجع علل الشرايع : ج ۱ ص ۱۱۳ وتهذيب الأحكام : ج ۳۱ ص ۱۵۸ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 52041
صفحه از 447
پرینت  ارسال به