267
دانش نامه عقايد اسلامي ج9

۶۴۹۴.الترغيب و الترهيبـ به نقل از انس ـ: پيامبر خدا فرمود: «همواره [ذكر] لا إله إلّا اللّه ، به گوينده آن، سود مى رساند و از او عذاب و رنج را بر مى گرداند، مادام كه حقّ آن را سبُك نشمارد».
گفتند: اى پيامبر خدا! سبك شمردن حقّ آن به چيست؟
فرمود: « [اين كه] نافرمانى از خدا [و ارتكاب گناهان ،] آشكار گردد؛ ولى انكار نشود و اصلاح نگردد».

۶۴۹۵.امام على عليه السلامـ از سفارشش به امام حسن و امام حسين عليهماالسلام، پس از اين كه ابن ملجم به او ضربت زد ـ: امر به معروف و نهى از منكر را رها نكنيد، وگرنه بدترينِ شما بر شما حكمرانى خواهد كرد. آن گاه دعا مى كنيد؛ ولى اجابت نمى شود .

۶۴۹۶.قصص الأنبياءـ به نقل از ابن عبّاس ـ: عُزَير [پيامبر] گفت: پروردگارا! من به همه كارهاى تو و حُكم هاى آنها نگريستم و دادگرى تو را با خرد خود دريافتم؛ ولى يك باب باقى ماند كه آن را ندانستم: تو بر گرفتاران، خشم مى گيرى و عذابت را بر آنان همه گير مى نمايى، در حالى كه كودكان در ميان آنها هستند.
خداى متعال به او دستور داد كه به بيابان برود، در حالى كه هوا به شدّت گرم بود. [عُزَير ،] درختى را ديد و به زير سايه آن رفت و خوابيد. آن گاه مورچه اى آمد و او را نيش زد. او دو پايش را به زمين كشيد و مورچه هاى بسيارى را كشت. اين جا بود كه فهميد كار او، مثالى است كه [برايش ]زده شده است. پس به او گفته شد: «اى عُزَير! هر گاه قومى سزاوار عذاب من شدند، زمان نازل شدن آن را هنگام فرا رسيدنِ اَجَل هاى كودكان قرار مى دهم. آن گاه آنان به اَجَل هايشان مى ميرند و اينان به عذاب من هلاك مى شوند». ۱

1.علّامه مجلسى رحمه الله مى گويد: چه بسا خداوند، ماجراى مورچه را به عُزَير نشان داد تا حكمت همه گير بودن بلا و انتقام را در برخى موارد ـ كه به خاطر مصالح عمومى انجام مى گيرد ـ بيان كند. حاصل جواب، اين است كه: چنان كه خداوند، اطفال را تك تك به جهت مصالح خود آنان، يا پدرانشان و يا نظام عالَم مى ميراند، همان گونه و براى همان مصالح، گاهى مرگ دسته جمعى و همزمان را برايشان مقرّر مى كند و اين، نه به خاطر خشم خدا بر آنان، بلكه به خاطر رحمتش به آنهاست؛ چرا كه خداوند مى داند كه آنها اگر بمانند و به بزرگ سالى برسند، كافر مى شوند، يا اين كه در آخرت، به آنان عوض خواهد داد و يا آنان را مى ميراند تا مردمان را از كارهايى كه خشم خداوند را بر مى انگيزاند، باز دارد و يا غير اين جهات. به علاوه، بر خداوند، لازم نيست كه براى هميشه بنده اش را نگه بدارد و اين امكان، وجود دارد كه همان مصلحتى كه مرگ آنان را در بزرگ سالى رقم مى زند، در خردسالى هم رقم بزند و خداوند، به آن دانا است (بحار الأنوار : ج ۵ ص ۲۸۶) .


دانش نامه عقايد اسلامي ج9
266

۶۴۹۴.الترغيب والترهيب عن أنس عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله :لا تَزالُ «لا إلهَ إلَا اللّهُ» تَنفَعُ مَن قالَها ، وتَرُدُّ عَنهُمُ العَذابَ وَالنَّقِمَةَ ، ما لَم يَستَخِفّوا بِحَقِّها .
قالوا : يا رَسولَ اللّهِ ، ومَا الاِستِخفافُ بِحَقِّها ؟
قالَ : يَظهَرُ العَمَلُ بِمَعاصِي اللّهِ ، فَلا يُنكَرُ ، ولا يُغَيَّرُ . ۱

۶۴۹۵.الإمام عليّ عليه السلام :ـ مِن وَصِيَّتِهِ لِلحَسَنَينِ عليهماالسلام بَعدَ أن ضَرَبَهُ ابنُ مُلجَمٍ ـ: لا تَترُكُوا الأَمرَ بِالمَعروفِ وَالنَّهيَ عَنِ المُنكَرِ فَيُوَلّى عَلَيكُم شِرارُكُم ثُمَّ تَدعونَ فَلا يُستَجابُ لَكُم . ۲

۶۴۹۶.قصص الأنبياء عن ابن عبّاس :قالَ عُزَيرٌ : يا رَبِّ إنّي نَظَرتُ في جَميعِ اُمورِكَ وأحكامِها فَعَرَفتُ عَدلَكَ بِعَقلي وبَقِيَ بابٌ لَم أعرِفهُ إنَّكَ تَسخَطُ عَلى أهلِ البَلِيَّةِ فَتَعُمُّهُم بِعَذابِكَ وفيهِمُ الأَطفالُ فَأَمَرَهُ اللّهُ تَعالى أن يَخرُجَ إلَى البَرِّيَّةِ وكانَ الحَرُّ شَديدا فَرَأى شَجَرَةً فَاستَظَلَّ بِها ونامَ فَجاءَت نَملَةٌ فَقَرَصَتهُ فَدَلَكَ الأَرضَ بِرِجلِهِ فَقَتَلَ مِنَ النَّملِ كَثيرا فَعَرَفَ أنَّهُ مَثَلٌ ضُرِبَ فَقيلَ لَهُ : يا عُزَيرُ إنَّ القَومَ إذَا استَحَقّوا عَذابي قَدَّرتُ نُزولَهُ عِندَ انقِضاءِ آجالِ الأَطفالِ فَماتَ اُولئِكَ بِآجالِهِم وهَلَكَ هؤُلاءِ بِعَذابي ۳ . ۴

1.الترغيب والترهيب : ج ۳ ص ۲۳۱ ح ۲۳ نقلاً عن الأصفهاني .

2.نهج البلاغة : الكتاب ۴۷ ، بحار الأنوار : ج ۱۰۰ ص ۹۰ ح ۷۵ .

3.قال العلامة المجلسي : لعلّه تعالى إنّما أراه قصّة النمل لبيان أنّ الحكمة قد تقتضي تعميم البليّة والانتقام لرعاية المصالح العامّة ، وحاصل الجواب : إنّ اللّه تعالى كما أنّه يميت الأطفال متفرّقا ؛ إمّا لمصلحتهم أو لمصلحة آبائهم أو لمصلحة النظام الكلّي ، كذلك قد يقدّر موتهم جميعا في وقت واحد لبعض تلك المصالح ، وليس ذلك على جهة الغضب عليهم بل هي رحمة لهم ؛ لعلمه تعالى بأنّهم يصيرون بعد بلوغهم كفّارا ، أو يعوّضهم في الآخرة ويميتهم لردع سائر الخلق عن الاجتراء على مساخط اللّه ، أو غير ذلك ، مع أنّه ليس يجب على اللّه تعالى إبقاء الخلق أبدا ، فكلّ مصلحة تقتضي موتهم في كبرهم يمكن جريانها في موتهم عند صغرهم ، واللّه تعالى يعلم (بحار الأنوار : ج ۵ ص ۲۸۶) .

4.قصص الأنبياء : ص ۲۴۰ ح ۲۸۱ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۲۸۶ ح ۸ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 52270
صفحه از 447
پرینت  ارسال به