259
دانش نامه عقايد اسلامي ج9

۶۴۸۱.امام حسن عليه السلام :از جدّم، پيامبر خدا، شنيدم كه مى فرمود: «در بهشت، درختى است كه به آن، درخت بلا گفته مى شود. روز رستاخيز، گرفتاران را مى آورند و براى آنان حساب و كتاب و محكمه اى داير نمى شود [و] بر آنان، پاداش، فراوان ريخته مى شود، و اين آيه را قرائت فرمود: «بى ترديد، شكيبايان، پاداش خود را بى حساب [ و ]به تمام، خواهند يافت» ».

۶۴۸۲.مصباح الشريعةـ در آنچه به امام صادق عليه السلام نسبت داده است ـ: ... بدان كه بلاهاى خداوند، با كرامت هاى هميشگى او همراه اند و سختى هاى او، خشنودى و نزديكى او را در پى دارند، هر چند پس از روزگارى باشد.

۶۴۸۳.امام صادق عليه السلام :بلا، زينت مؤمن و [مايه ]كرامت خردمند است؛ زيرا در همراهى با آن و شكيبايى بر آن و پايدارى در برابر آن، كامل شدن ايمان است.
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «سخت ترين بلاها، از آنِ ما گروه پيامبران است، و مؤمن به نسبت درجه ايمانش، پس از ماست. هر كس مزه بلا را در زير پوشش حفاظت خدا بچشد، بيشتر از لذّت نعمت، از آن، لذّت مى برد و هر گاه آن را از دست بدهد، مشتاق آن مى شود؛ زيرا زير آتش بلا و سختى، نورهاى نعمت است و زير نورهاى نعمت، آتش بلا و سختى است. بسيارى، از آن، نجات مى يابند و بسيارى در نعمت، نابود مى گردند».
خداى متعال، هيچ بنده اى را از زمان آدم عليه السلام تا زمان محمّد صلى الله عليه و آله ، جز پس از گرفتار شدن وى و وفا نمودنش به حقّ بندگى، نستوده است. پس در حقيقت، كرامت هاى خداى متعال، پايان هايى هستند كه آغاز آنها گرفتارى است و نيز آغازهايى هستند كه پايان آنها، گرفتارى است.
هر كس از دام بلا [پيروزمندانه] بيرون بيايد، چراغ مؤمنان و همدم مقرّبان و راهنماى سالكان، قرار داده مى شود.


دانش نامه عقايد اسلامي ج9
258

۶۴۸۱.الإمام الحسن عليه السلام :سَمِعتُ جَدّي رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَقولُ : إنَّ فِي الجَنَّةِ شَجَرَةً يُقالُ لَها شَجَرَةُ البَلوى ، يُؤتى بِأَهلِ البَلاءِ يَومَ القِيامَةِ ، فَلا يُرفَعُ لَهُم ديوانٌ ۱ ولا يُنصَبُ لَهُم ميزانٌ ، يُصَبُّ عَلَيهِمُ الأَجرُ صَبّا ، وقَرَأَ : «إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّـبِرُونَ أَجْرَهُم بِغَيْرِ حِسَابٍ» ۲ . ۳

۶۴۸۲.مصباح الشريعةـ فيما نَسَبَهُ إلَى الإِمامِ الصّادِقِ عليه السلام ـ: ... اِعلَم أنَّ بَلاياهُ مَحشُوَّةٌ بِكَراماتِهِ الأَبَدِيَّةِ ، ومِحَنَهُ مورِثَةٌ رِضاهُ وقُربَهُ ولَو بَعدَ حينٍ . ۴

۶۴۸۳.الإمام الصادق عليه السلام :البَلاءُ زَينُ المُؤمِنِ ، وكَرامَةٌ لِمَن عَقَلَ ؛ لِأَنَّ في مُباشَرَتِهِ وَالصَّبرِ عَلَيهِ وَالثَّباتِ عِندَهُ تَصحيحَ نِسبَةِ الإِيمانِ .
قالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله : نَحنُ مَعاشِرَ الأَنبِياءِ أشَدُّ بَلاءً ، وَالمُؤمِنُ الأَمثَلُ فَالأَمثَلُ ، ومَن ذاقَ طَعمَ البَلاءِ تَحتَ سِترِ حِفظِ اللّهِ لَهُ تَلَذَّذَ بِهِ أكثَرَ مِن تَلَذُّذِهِ بِالنِّعمَةِ ، ويَشتاقُ إلَيهِ إذا فَقَدَهُ ؛ لِأَنَّ تَحتَ نيرانِ البَلاءِ وَالمِحنَةِ أنوارَ النِّعمَةِ ، وتَحتَ أنوارِ النِّعمَةِ نيرانَ البَلاءِ وَالمِحنَةِ ، وقَد يَنجو مِنهُ كَثيرٌ ، ويَهلِكُ فِي النِّعمَةِ كَثيرٌ .
وما أثنَى اللّهُ تَعالى عَلى عَبدٍ مِن عِبادِهِ مِن لَدُن آدَمَ عليه السلام إلى مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله إلّا بَعدَ ابتِلائِهِ ووَفاءِ حَقِّ العُبودِيَّةِ فيهِ ، فَكَراماتُ اللّهِ تَعالى فِي الحَقيقَةِ نِهاياتٌ ، بِداياتُها البَلاءُ ، وبِداياتٌ نِهاياتُهَا البَلاءُ .
ومَن خَرَجَ مِن شَبَكَةِ البَلوى جُعِلَ سِراجَ المُؤمِنينَ ومُؤنِسَ المُقَرَّبينَ ، ودَليلَ القاصِدينَ. ۵

1.الدِيوان : هو الدفتر الّذي يكتب فيه أسماء الجيش وأهل العطاء (النهاية : ج ۲ ص ۱۵۰ «ديوان») .

2.الزمر : ۱۰ .

3.المعجم الكبير : ج ۳ ص ۹۳ ح ۲۷۶۰ ، تاريخ أصبهان : ج ۱ ص ۷۰ ، الدعاء للطبراني : ص ۳۴۷ ح ۱۱۳۸ كلّها عن الأصبغ بن نباتة ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۳۳۶ ح ۶۸۲۴ ؛ مسكّن الفؤاد : ص ۴۸ ، بحار الأنوار : ج ۸۲ ص ۱۳۷ ح ۲۲ .

4.مصباح الشريعة : ص ۴۰۳ ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۲۰۰ ح ۲۷ .

5.مسكّن الفؤاد : ص ۵۸ ، مصباح الشريعة : ص ۴۸۶ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۶۷ ص ۲۳۱ ح ۴۷ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 52399
صفحه از 447
پرینت  ارسال به