245
دانش نامه عقايد اسلامي ج9

۶۴۵۶.امام باقر عليه السلام :وقتى اين آيه نازل شد: «هر كس بدى كند، در برابر آن، كيفر مى بيند» ، بعضى از اصحاب پيامبر خدا گفتند: آيه اى از اين، سخت تر نيست.
پيامبر خدا به آنان فرمود: «آيا در كارِ دارايى هايتان و خودتان و فرزندانتان گرفتار نشده ايد؟».
گفتند: چرا.
فرمود: «خدا به خاطر همان، براى شما نيكى ها مى نويسد و با آن، گناهان را محو مى كند».

۶۴۵۷.امام باقر عليه السلام :خداوند عز و جل هر گاه بخواهد بنده اى را كه گناهى كرده است، اكرام نمايد، او را به بيمارى مبتلا مى كند، و اگر چنين نكند، او را به نيازمندى مبتلا مى سازد، و اگر چنين نكند، مرگ را بر او سخت مى گيرد تا بدين وسيله، آن گناه را جبران نمايد.
خداوند، هر گاه بخواهد بر بنده نيكوكارش آسان بگيرد، بدنش را سالم مى گرداند، و اگر چنين نكند، روزىِ او را فراوان مى كند، و اگر چنين نكند، مرگ را بر او آسان مى گيرد تا بدين وسيله، نيكى را جبران نمايد.

۶۴۵۸.تفسير القمّىـ به نقل از اصبغ بن نباته ـ: از او (امام على عليه السلام ) شنيدم كه مى فرمود: «من به شما سخنى مى گويم كه شايسته است هر مسلمانى، آن را به خاطر بسپارد».
سپس رو به ما كرد و فرمود: «خداوند در اين دنيا بنده مؤمنى را كيفر نمى دهد، جز اين كه بردبارتر و بزرگ تر و بخشنده تر از آن است كه در روز رستاخيز، او را دوباره كيفر نمايد و [نيز] خداوند در اين دنيا، [گناه ]بنده مؤمنى را نمى پوشاند و از آن در نمى گذرد، جز اين كه بزرگ تر و نيكوتر و گرامى تر از آن است كه در روز رستاخيز، او را دوباره كيفر دهد».
سپس فرمود: «گاهى خداوند، مؤمن را به گرفتارىِ بدنى يا مالى يا گرفتارى اى در فرزند يا خانواده اش مبتلا مى سازد» و سپس اين آيه را تلاوت فرمود: «و هر [ گونه ]مصيبتى به شما برسد، دستاورد خود شماست و البته [خداوند] از بسيارى در مى گذرد» .


دانش نامه عقايد اسلامي ج9
244

۶۴۵۶.الإمام الباقر عليه السلام :لَمّا نَزَلَت هذِهِ الآيَهُ «مَن يَعْمَلْ سُوءًا يُجْزَ بِهِ» قالَ بَعضُ أصحابِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله : ما أشَدَّها مِن آيَةٍ .
فَقالَ لَهُم رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : أما تُبتَلَونَ في أموالِكُم وأنفُسِكُم وذَرارِيِّكُم ؟
قالوا : بَلى .
قالَ : هذا مِمّا يَكُتبُ اللّهُ لَكُم بِهِ الحَسَناتِ ويَمحو بِهِ السَّيِّئاتِ . ۱

۶۴۵۷.عنه عليه السلام :إنَّ اللّهَ عز و جل إذا كانَ مِن أمرِهِ أن يُكرِمَ عَبدا ولَهُ ذَنبٌ ابتَلاهُ بِالسُّقمِ ، فَإِن لَم يَفعَل ذلِكَ لَهُ ابتَلاهُ بِالحاجَةِ ، فَإِن لَم يَفعَل بِهِ ذلِكَ شَدَّدَ عَلَيهِ المَوتَ لِيُكافِيَهُ بِذلِكَ الذَّنبِ .
قالَ : وإذا كانَ مِن أمرِهِ أن يُهينَ عَبدا ولَهُ عِندَهُ حَسَنَةٌ صَحَّحَ بَدَنَهُ ، فَإِن لَم يَفعَل بِهِ ذلِكَ وَسَّعَ عَلَيهِ في رِزقِهِ ، فَإِن هُوَ لَم يَفعَل ذلِكَ بِهِ هَوَّنَ عَلَيهِ المَوتَ لِيُكافِيَهُ بِتِلكَ الحَسَنَةِ . ۲

۶۴۵۸.تفسير القمّي عن الأصبغ بن نباتة عن الإمام عليّ عليه السلام ، قال :سَمِعتُهُ يَقولُ : إنّي اُحَدِّثُكُم بِحَديثٍ يَنبَغي لِكُلِّ مُسلِمٍ أن يَعِيَهُ .
ثُمَّ أقبَلَ عَلَينا فَقالَ : ما عاقَبَ اللّهُ عَبدا مُؤمِنا في هذِهِ الدُّنيا إلّا كانَ اللّهُ أحلَمَ وأمجَدَ وأجوَدَ مِن أن يَعودَ في عِقابِهِ يَومَ القِيامَةِ ، وما سَتَرَ اللّهُ عَلى عَبدٍ مُؤمِنٍ في هذِهِ الدُّنيا وعَفا عَنهُ إلّا كانَ اللّهُ أمجَدَ وأجوَدَ وأكرَمَ مِن أن يَعودَ في عُقوبَتِهِ يَومَ القِيامَةِ .
ثُمَّ قالَ عليه السلام : وقَد يَبتَلِي اللّهُ المُؤمِنَ بِالبَلِيَّةِ في بَدَنِهِ أو مالِهِ أو وَلَدِهِ أو أهلِهِ ، ثُمَّ تَلا هذِهِ الآيَةَ : «وَ مَا أَصَـبَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ ...» . ۳

1.تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۲۷۷ ح ۲۷۸ ، تفسير نور الثقلين : ج ۱ ص ۵۵۳ ح ۵۷۶ كلاهما عن محمّد بن مسلم .

2.الكافي : ج ۲ ص ۴۴۴ ح ۱ ، التمحيص : ص ۳۸ ح ۳۵ كلاهما عن حمران بن أعين ، مشكاة الأنوار : ص ۲۷۴ ح ۸۲۰ ، المؤمن : ص ۱۸ ح ۱۱ ، أعلام الدين : ص ۴۳۳ كلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۸۱ ص ۱۹۸ ح ۵۴ .

3.تفسير القمّي : ج۲ ص۲۷۶ ، تحف العقول : ص۲۱۳ وفيه «عفوه» بدل «عقوبته» ، بحارالأنوار : ج۸۱ ص۱۷۹ ح۲۵ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 52191
صفحه از 447
پرینت  ارسال به