241
دانش نامه عقايد اسلامي ج9

۶۴۴۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :همانا مَثَل بنده مؤمن، زمانى كه درد يا تب به او مى رسد، همانند آهن است كه در آتش، داخل مى شود تا ناخالصى اش زدوده شود و خالص گردد.

۶۴۵۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ مصيبتى به مسلمان نمى رسد، جز اين كه خداوند به خاطر آن، از او در مى گذرد، حتّى خارى كه در تنش فرو مى رود.

۶۴۵۱.امام حسين عليه السلام :امير مؤمنان، على بن ابى طالب عليه السلام ، از سلمان فارسى عيادت كرد و فرمود: «اى ابو عبد اللّه ! با بيمارى ات چه طورى؟».
گفت: اى امير مؤمنان! خدا را بسيار مى ستايم و از شدّت ناراحتى، به تو شِكوه مى كنم.
فرمود: «اى ابو عبد اللّه ! ناراحت نباش. به هيچ يك از شيعيان ما دردى نمى رسد، جز به خاطر گناهى كه در گذشته از او سر زده است و اين درد، براى او پاك كننده است».
سلمان گفت: اگر چنين است كه فرمودى ـ و البتّه چنين است كه فرمودى ـ ، ما از بابت آن، جز پاكى [از گناه] ، پاداش ديگرى نداريم.
على عليه السلام فرمود: «اى سلمان! همانا به خاطر صبر بر آن و زارى به سوى خداوندِ گرامى نام و دعا در درگاه او، پاداش داريد. به خاطر آن دو (صبر و دعا) ، پاداش هاى نيك براى شما نوشته مى شود و درجاتتان بالا مى رود؛ امّا درد، به خودى خود، پاك كردن [از گناه] است و كفّاره محسوب مى شود».


دانش نامه عقايد اسلامي ج9
240

۶۴۴۹.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّما مَثَلُ العَبدِ المُؤمِنِ حينَ يُصيبُهُ الوَعكُ أوِ الحُمّى ، كَمَثَلِ حَديدَةٍ تُدخَلُ النّارَ فَيَذهَبُ خَبَثُها ويَبقى طيبُها . ۱

۶۴۵۰.عنه صلى الله عليه و آله :ما مِن مُصيبَةٍ تُصيبُ المُسلِمَ إلّا كَفَّرَ اللّهُ بِها عَنهُ ، حَتَّى الشَّوكَةِ يُشاكُها . ۲

۶۴۵۱.الإمام الحسين عليه السلام :عادَ أميرُ المُؤمِنينَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام سَلمانَ الفارِسِيَّ فَقالَ : يا أبا عَبدِ اللّهِ ، كَيفَ أصبَحتَ مِن عِلَّتِكَ ؟
فَقالَ : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، أحمَدُ اللّهَ كَثيرا ، وأشكو إلَيكَ كَثرَةَ الضَّجَرِ .
قالَ : فَلا تَضجَر يا أبا عَبدِ اللّهِ ، فَما مِن أحَدٍ مِن شيعَتِنا يُصيبُهُ وَجَعٌ إلّا بِذَنبٍ قَد سَبَقَ مِنهُ ، وذلِكَ الوَجَعُ تَطهيرٌ لَهُ .
قالَ سَلمانُ : فَإِن كانَ الأَمرُ عَلى ما ذَكَرتَ ـ وهُوَ كَما ذَكَرتَ ـ فَلَيسَ لَنا في شَيءٍ مِن ذلِكَ أجرٌ خَلَا التَّطهيرَ!
قالَ عَلِيٌّ عليه السلام : يا سَلمانُ ، إنَّ لَكُمُ الأَجرَ بِالصَّبرِ عَلَيهِ وَالتَّضَرُّعِ إلَى اللّهِ عَزَّ اسمُهُ ، وَالدُّعاءِ لَهُ، بِهِما يُكتَبُ لَكُمُ الحَسَناتُ ويُرفَع لَكُمُ الدَّرَجاتُ ، وأمَّا الوَجَعُ فَهُوَ خاصَّة تَطهيرٌ وكَفّارَةٌ . ۳

1.المستدرك على الصحيحين : ج ۱ ص ۴۹۹ ح ۱۲۸۸ و ص ۱۴۵ ح ۲۴۶ وفيه «الرعد» بدل «الوعك» ، السنن الكبرى : ج ۳ ص ۵۲۴ ح ۶۵۴۴ ، تاريخ دمشق : ج ۳۴ ص ۱۸۵ ح ۶۹۷۰ كلّها عن عبد الرحمن بن أزهر ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۳۲۰ ح ۶۷۴۸ .

2.صحيح البخاري : ج ۵ ص ۲۱۳۷ ح ۵۳۱۷ ، صحيح مسلم : ج ۴ ص ۱۹۹۲ ح ۴۹ ، مسند ابن حنبل : ج ۹ ص ۳۷۴ ح ۲۴۶۲۷ ، السنن الكبرى : ج ۳ ص ۵۲۳ ح ۶۵۳۷ كلّها عن عائشة ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۳۲۹ ح ۶۷۹۴ .

3.طبّ الأئمّة لابني بسطام : ص ۱۵ عن محمّد بن سنان عن الإمام الصادق عن أبيه عن جدّه عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۸۱ ص ۱۸۵ ح ۳۹ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 52398
صفحه از 447
پرینت  ارسال به