231
دانش نامه عقايد اسلامي ج9

۶۴۲۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ بيمارى اى نيست ، جز به خاطر گناهى ، و آنچه خداوند عز و جلاز آن مى گذرد، بيشتر است .

۶۴۲۹.الأمالى ، مفيدـ به نقل از عبد اللّه بن محمّد ، از عقيل ـ: از امام زين العابدين عليه السلام شنيدم كه مى فرمود : «هيچ برگى نمى لرزد و مؤمنى درد نمى كشد ، جز به خاطر گناه او ، و آنچه خدا از آن در مى گذرد ، بيشتر است» . نيز هر گاه مى ديد كه بيمارى بهبود يافته، مى فرمود: «پاكى از گناهان ، مباركت باد! پس ، عمل [خوب] را از سر بگير» .

۶۴۳۰.مسند أبي يعلى به نقل از ابو سُخيلة :امام على عليه السلام فرمود: آيا شما را از برترين آيه كتاب خدا كه پيامبر خدا درباره آن برايم سخن گفته است ، آگاه نكنم؟ «هر مصيبتى به شما برسد، به سبب دستاورد خود شماست ، و خدا از بسيارى در مى گذرد» .
پيامبر خدا فرمود: «اى على! اكنون ، آن را براى تو تفسير مى كنم . آنچه از بلا يا بيمارى يا كيفر در دنيا به شما مى رسد، خداوند ، برتر از آن است كه كيفرش را در آخرت بر شما تكرار نمايد، و آنچه خدا در دنيا بخشيده، او بردبارتر از آن است كه از بخشش خويش برگردد» .

۶۴۳۱.بحار الأنوارـ به نقل از مفضّل بن عمر ، در حديثى كه امام صادق عليه السلام در آن ، حكمت روييدن مو در چهره مرد و نروييدن آن در چهره زن را بيان فرموده است ـ: گفتم : اى سَرور من! كسى را ديدم كه به حالت خود باقى مانده است و هر چند به حال پيرى رسيده ، مو در صورتش نمى رويد .
فرمود: «اين به خاطر آن چيزهايى است كه از پيش فرستاده اند و البتّه خدا نسبت به بندگان ، ستمكار نيست» .


دانش نامه عقايد اسلامي ج9
230

۶۴۲۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :ما تَكونُ مِن عِلَّةٍ إلّا مِن ذَنبٍ ، وما يَعفُو اللّهُ عز و جل عَنهُ أكثَرُ . ۱

۶۴۲۹.الأمالي للمفيد عن عبد اللّه بن محمد عن عقيل :سَمِعتُ عَلِيَّ بنَ الحُسَينِ زَينَ العابِدينَ عليه السلام يَقولُ : «مَا اختَلَجَ عِرقٌ ولا صُدِعَ مُؤمِنٌ إلّا بِذَنبِهِ ، وما يَعفُو اللّهُ عَنهُ أكثَرُ» .
وكانَ إذا رَأَى المَريضَ قَد بَرِئَ قالَ : «لِيَهنِئكَ الطُّهرُ مِنَ الذُّنوبِ ، فَاستَأنِفِ العَمَلَ» . ۲

۶۴۳۰.مسند أبي يعلى عن أبي سُخيلة عن الإمام عليّ عليه السلام :ألا اُخبِرُكُم بِأَفضَلِ آيَةٍ في كِتابِ اللّهِ حَدَّثَني بِها رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله ؟ قالَ : «مَا أَصَـبَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُواْ عَن كَثِيرٍ» .
قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : سَاُفَسِّرُها لَكَ يا عَلِيُّ ، ما أصابَكُم فِي الدُّنيا مِن بَلاءٍ أو مَرَضٍ أو عُقوبَةٍ ، فَاللّهُ أكرَمُ مِن أن يُثَنِّيَ عَلَيكُمُ العُقوبَةَ فِي الآخِرَةِ ، وما عَفا عَنهُ فِي الدُّنيا فَاللّهُ أحلَمُ مِن أن يَعودَ بَعدَ عَفوِهِ . ۳

۶۴۳۱.بحارالأنوار عن المفضّل بن عمرـ في حَديثٍ عَنِ الإِمامِ الصّادِقِ عليه السلام يَذكُرُ فيهِ حِكمَةَ إنباتِ الشَّعرِ في وَجهِ الرَّجُلِ دونَ المَرأَةِ ـ: فَقُلتُ : يا مَولايَ ، فَقَد رَأَيتُ مَن يَبقى عَلى حالَتِهِ ولا يَنبُتُ الشَّعرُ في وَجهِهِ وإن بَلَغَ حالَ الكِبَرِ ؟
فَقالَ : ذلِكَ بِما قَدَّمت أيديهِم وإنَّ اللّهَ لَيسَ بِظَلّامٍ لِلعَبيدِ . ۴

1.مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۱۷۹ ح ۲۴۶۲ ، الكافي : ج ۲ ص ۲۶۹ ح ۴ عن الفضيل بن يسار عن الإمام الباقر عليه السلام وفيه «نكبة» بدل «علّة» ، الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا عليه السلام : ص ۳۴۰ عن العالم عليه السلام وكلاهما نحوه .

2.الأمالي للمفيد : ص ۳۵ ح ۱ ، الأمالي للطوسي : ص ۶۳ ح ۱۳۰۰ ، بحار الأنوار : ج ۸۱ ص ۱۸۶ ح ۴۱ .

3.مسند أبي يعلى : ج ۱ ص ۲۴۰ ح ۴۴۹ و ص ۳۰۰ ح ۶۰۴ ، مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۱۸۵ ح ۶۴۹ نحوه ، المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۴۲۹ ح ۸۱۶۶ وليس فيه من «قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله » إلى «أو مرض أو عقوبة»، كنز العمّال : ج۲ ص۴۹۷ ح۴۵۹۱؛ الدعوات : ص ۱۶۷ ح ۴۶۵ ، بحار الأنوار : ج ۸۱ ص ۱۸۸ ح ۴۵.

4.بحار الأنوار : ج ۳ ص ۶۳ نقلاً عن الخبر المشتهر بتوحيد المفضّل .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 52295
صفحه از 447
پرینت  ارسال به