223
دانش نامه عقايد اسلامي ج9

«و قطعاً غير از آن عذاب بزرگ تر ، از عذاب اين دنيا [ نيز ] به آنان مى چشانيم . اميد كه آنها [ به سوى خدا ]باز گردند» .

«به سبب آنچه دست هاى مردم فراهم آورده اند ، فساد ، در خشكى و دريا نمودار شده است، تا [ سزاىِ ]بعضى از آنچه را كرده اند ، به آنان بچشاند . باشد كه باز گردند» .

حديث

۶۴۱۵.امام على عليه السلام :هر گاه ديدى كه خداوند سبحان پى در پى بر تو بلا مى فرستد، در حقيقت، بيدارت مى كند و هر گاه ديدى كه خداوند سبحان همراه گناهان [تو] ، پى در پى بر تو نعمت مى فرستد، آن براى تو نابودى تدريجى است .

۶۴۱۶.امام على عليه السلام :خداوند ، بندگانش را هنگام ارتكاب كارهاى بد، به كمبود محصولات و باز داشت بركت ها و بسته شدن گنجينه هاى خير ، گرفتار مى سازد تا توبه كار ، توبه كند و جدا شونده [از گناه] ، جدا شود و پندپذير، پند بپذيرد و بازداشته شده ، خوددارى كند .

۶۴۱۷.امام على عليه السلام :رويدادها، دارايى هر كس را بربايند، احتياط كردن را براى او به ارمغان مى آورند .

۶۴۱۸.امام صادق عليه السلام :هيچ مؤمنى نيست ، جز اين كه به خاطر بلايى كه در هر چهل روز به خودش ، يا دارايى و فرزندانش مى رسد ، متذكّر مى گردد ـ تا خداوند بر پايه آن ، به او پاداش دهد ـ و يا به اندوهى متذكّر مى گردد كه نمى داند از كجاست .

۶۴۱۹.امام صادق عليه السلام :هر گاه خداوند براى بنده اى خيرى بخواهد، چون آن بنده مرتكب گناهى شود ، در پى آن ، عذابى مى فرستد و او را به ياد استغفار (آمرزش خواهى) مى اندازد . و هر گاه براى بنده اى شرّى بخواهد، چون بنده مرتكب گناهى شود ، در پى آن، نعمتى مى فرستد تا استغفار را از ياد وى ببرد و نعمت را برايش تداوم مى بخشد، و اين ، معناى آن سخن خداوند عز و جلاست كه : «به تدريج، از جايى كه نمى دانند ، گريبانشان را خواهيم گرفت» ، [يعنى] با نعمت ها هنگام ارتكاب گناهان .


دانش نامه عقايد اسلامي ج9
222

«وَ لَنُذِيقَنَّهُم مِّنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَى دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» . ۱

«ظَهَرَ الْفَسَادُ فِى الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِى النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» . ۲

الحديث

۶۴۱۵.الإمام عليّ عليه السلام :إذا رَأَيتَ اللّهَ سُبحانَهُ يُتابِعُ عَلَيكَ البَلاءَ فَقَد أيقَظَكَ . إذا رَأَيتَ اللّهَ سُبحانَهُ يُتابِعُ عَلَيكَ النِّعَمَ مَعَ المَعاصي فَهُوَ استِدراجٌ لَكَ . ۳

۶۴۱۶.عنه عليه السلام :إنَّ اللّهَ يَبتَلي عِبادَهُ عِندَ الأَعمالِ السَّيِّئَةِ بِنَقصِ الثَّمَراتِ ، وحَبسِ البَرَكاتِ ، وإغلاقِ خَزائِنِ الخَيراتِ ، لِيَتوبَ تائِبٌ ، ويُقلِعَ مُقلِعٌ ، ويَتَذَكَّرَ مُتَذَكِّرٌ ، ويَزدَجِرَ مُزدَجِرٌ . ۴

۶۴۱۷.عنه عليه السلام :مَن سَلَبَتهُ الحَوادِثُ مالَهُ ، أفادَتهُ الحَذَرَ . ۵

۶۴۱۸.الإمام الصادق عليه السلام :ما مِن مُؤمِنٍ إلّا وهُوَ يُذَكَّرُ لِبَلاءٍ ۶ يُصيبُهُ في كُلِّ أربَعينَ يَوما أو بِشَيءٍ مِن مالِهِ ووُلدِهِ ، لِيَأجُرَهُ اللّهُ عَلَيهِ ، أو بِهَمٍّ لا يَدري مِن أينَ هُوَ ؟ ۷

۶۴۱۹.عنه عليه السلام :إنَّ اللّهَ إذا أرادَ بِعَبدٍ خَيرا فَأَذنَبَ ذَنبا أتبَعَهُ بِنَقِمَةٍ ويُذَكِّرُهُ الاِستِغفارَ ، وإذا أراد بِعَبدٍ شَرّا فَأَذنَبَ ذَنبا أتبَعَهُ بِنِعمَةٍ لِيُنسِيَهُ الاِستِغفارَ ويَتمادى بِها ، وهُوَ قَولُ اللّهِ عز و جل : «سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ» ۸ بِالنِّعَمِ عِندَ المَعاصي . ۹

1.السجدة : ۲۱ .

2.الروم : ۴۱ .

3.غرر الحكم : ح ۴۰۴۶ و ۴۰۴۷ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۳۵ ح ۳۰۶۹ و ۳۰۷۴ .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۱۴۳ ، أعلام الدين : ص ۲۸۵ عن الإمام الصادق عنه عليهماالسلام ، التمحيص : ص ۴ ، بحار الأنوار : ج ۹۱ ص ۳۱۲ ح ۳ .

5.غرر الحكم : ح ۹۱۴۳ .

6.في المصدر : «البلاء» والصواب ما أثبتناه كما في بحار الأنوار . وفي جامع الأخبار : «ببلاء» .

7.التمحيص : ص ۳۳ ح ۱۶ عن معاوية بن عمّار ، جامع الأخبار : ص ۳۱۲ ح ۸۶۴ ، مشكاة الأنوار : ص ۳۱۲ ح ۸۶۴ كلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۶۷ ص ۲۴۱ ح ۲۸ وراجع المؤمن : ص ۲۲ ح ۲۷ .

8.الأعراف : ۱۸۲ .

9.الكافي : ج۲ ص۴۵۲ ح۱، علل الشرايع : ص۵۶۱ ح۱ ، تنبيه الخواطر : ج۲ ص۱۶۰ كلّها عن سفيان بن السمط ، مشكاة الأنوار : ص ۵۷۹ ح ۱۹۲۶ وليس فيه صدره إلى «ويذكره الاستغفار» ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۲۱۷ ح ۹ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 52385
صفحه از 447
پرینت  ارسال به