221
دانش نامه عقايد اسلامي ج9

۶۴۱۱.امام على عليه السلام :مؤمن با بلا آزموده مى شود ، همان گونه كه خالص بودن [چيزى مانند طلا] ، با آتش ، آزمايش مى گردد.

۶۴۱۲.امام على عليه السلام :به ثروت و آسايش، خوش حال مباش و به خاطر نيازمندى و بلا غمگين مشو ؛ چرا كه طلا با آتش ، آزمايش مى شود و مؤمن با بلا .

۶۴۱۳.امام حسين عليه السلام :[پدرم] بيمار شد و برادرانش از ايشان عيادت كردند و گفتند : اى امير مؤمنان! چگونه اى؟
فرمود: «[گرفتارِ] شر!
گفتند : سبحان اللّه ! از همانند تو ، چنين سخنى؟!
فرمود: «خداوند ـ تبارك و تعالى ـ مى فرمايد: «و به راستى ، شما را به «شر» و «خير» ، خواهيم آزمود و به سوى ما باز گردانيده مى شويد» . خير ، همان سلامتى و بى نيازى است ، و شر ، بيمارى و نيازمندى است براى ابتلاء و آزمودن .

۶۴۱۴.إحياء علوم الدين :لقمان به پسرش گفت: «اى پسرم! طلا با آتش، و بنده خوب با بلا آزمايش مى شود . خداوند ، هر گاه گروهى را دوست بدارد، گرفتارشان مى نمايد . پس هر كس خشنود باشد ، خشنودى [خدا] براى اوست، و هر كس ناخشنود باشد ، خشم [خدا] براى اوست» .

۲ / ۲

يادآورى و پندپذيرى

قرآن

«و در حقيقت، ما فرعونيان را به خشك سالى و كمبود محصولات ، دچار كرديم ، باشد كه عبرت گيرند» .


دانش نامه عقايد اسلامي ج9
220

۶۴۱۱.الإمام عليّ عليه السلام :يُمتَحَنُ المُؤمِنُ بِالبَلاءِ ، كَما يُمتَحَنُ بِالنّارِ الخِلاصُ ۱ . ۲

۶۴۱۲.عنه عليه السلام :لا تَفرَح بِالغَناءِ وَالرَّخاءِ ، ولا تَغتَمَّ بِالفَقرِ وَالبَلاءِ ، فَإِنَّ الذَّهَبَ يُجَرَّبُ بِالنّارِ ، وَالمُؤمِنُ يُجَرَّبُ بِالبَلاءِ . ۳

۶۴۱۳.الإمام الحسين عن الإمام عليّ عليهماالسلام :مَرِضَ فَعادَهُ إخوانُهُ فَقالوا : كَيفَ أصبَحتَ يا أميرَ المُؤمِنينَ ؟
فَقالَ : بِشَرٍّ .
فَقالوا : سُبحانَ اللّهِ ، هذا مِن كَلامِ مِثلِكَ ؟!
فَقالَ عليه السلام : يَقولُ اللّهُ تَبارَكَ وتَعالى : «وَ نَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً وَ إِلَيْنَا تُرْجَعُونَ» ۴ ، فَالخَيرُ الصِّحَّةُ وَالغِنى ، وَالشَّرُّ المَرَضُ وَالفَقرُ ابتِلاءً وَاختِبارا . ۵

۶۴۱۴.إحياء علوم الدين :قالَ لُقمانُ لِابنِهِ : يا بُنَيَّ إنَّ الذَّهَبَ يُجَرَّبُ بِالنّارِ ، وَالعَبدَ الصّالِحَ يُجَرَّبُ بِالبَلاءِ ، فَإِذا أحَبَّ اللّهُ قَوما ابتَلاهُم ، فَمَن رَضِيَ فَلَهُ الرِّضا ، ومَن سَخِطَ فَلَهُ السَّخَطُ . ۶

۲ / ۲

التَّذَكُّرُ وَالاِتِّعاظُ

الكتاب

«وَلَقَدْ أَخَذْنَا ءَالَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِينَ وَنَقْصٍ مِّنَ الثَّمَرَ تِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ» . ۷

1.الخِلاصُ : ما أخلصته النار من الذهب وغيره (النهاية : ج ۲ ص ۶۲ «خلص») .

2.غرر الحكم : ح ۱۱۰۲۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۵۰ ح ۱۰۱۵۱ .

3.غرر الحكم : ح ۱۰۳۹۴ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۲۰ ح ۹۴۳۷ .

4.الأنبياء : ۳۵ .

5.الجعفريّات : ص ۲۳۳ عن الإمام الكاظم عن آبائه عليهم السلام ، الدعوات : ص ۱۶۸ ح ۴۶۹ ، مجمع البيان : ج ۷ ص ۷۴ كلاهما عن الإمام الصادق عليه السلام نحوه ، بحار الأنوار : ج ۸۱ ص ۲۰۹ ح ۲۵ .

6.إحياء علوم الدين : ج۴ ص۱۹۴ ؛ المحجّة البيضاء : ج ۷ ص ۲۳۴ .

7.الأعراف : ۱۳۰ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 52155
صفحه از 447
پرینت  ارسال به