هستى ، احاطه ندارد :
«وَ مَا أُوتِيتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَا قَلِيلاً . ۱ و به شما از دانش ، جز اندكى داده نشده است» .
بنا بر اين ، انسان ، بسيارى از چيزهايى را كه در نگاه ابتدايى، شر و زيانبار و بر خلاف عدالت و حكمت مى پندارد، اگر احاطه علمى به همه ابعاد و آثار آنها پيدا كند، خواهد ديد كه واقعا خير و سودمندند و عين عدالت و حكمت اند .
پنج . اقسام خير و شر
خير و شر را به دو قسمت مى توان تقسيم كرد :
۱ . خير و شرّ مطلق
خير مطلق، پديده اى است كه سود محض باشد و براى هيچ چيز و هيچ كس زيانى نداشته باشد. شرّ مطلق نيز آن است كه زيان محض باشد و براى هيچ چيز و هيچ كس ، سودى نداشته باشد.
۲ . خير و شرّ نسبى
كمتر پديده اى را مى توان يافت كه خير مطلق و يا شرّ مطلق باشد و غالبا پديده ها تركيبى از خير و شرّند . از اين رو ، پديده هايى كه سود آنها بر زيانشان غلبه دارد ، «خير» و پديده هايى كه زيان آنها بر سودشان غلبه مى كند ، «شر» ناميده مى شوند .
بنا بر اين ، ممكن است پديده اى براى يكى ، سودآور و خير باشد و براى ديگرى و يا ديگران ، زيانبار و شر . براى نمونه ، نيش حشرات و چنگال و دندان درندگان ـ كه ابزار دفاع و تغذيه آنها هستند ـ براى خودِ آنها خيرند ؛ ولى براى