درباره سودمند و يا زيانبار بودن آن ، داورى كند . داورى سطحىِ عقل درباره موضوعى كه تمام ابعادش روشن نيست ، از نظر علمى ، فاقد اعتبار است ؛ زيرا چه بسا چيزهايى هستند كه در نظر ابتدايى ، سودمند جلوه مى كنند ؛ ولى با تأمّل ، معلوم مى شود كه در واقع براى انسان زيانبارند و نيز چه بسا چيزهايى كه در ديد ابتدايى، زيانبار جلوه مى كنند ؛ ولى با تأمّل و بررسى آثار آنها ، سودمند بودنشان مشخّص مى گردد.
سه . خير و شر در جهان بينى اسلامى
در جهان بينى اسلامى ، خير، سودى است كه براى زندگىِ هميشگى انسان ، زيانبار نباشد و شر، زيانى است كه براى زندگىِ هميشگى انسان ، سودمند باشد . امام على عليه السلام مى فرمايد :
ما شَرٌّ بِشَرٍّ بَعدَهُ الجَنَّةُ ، وما خَيرٌ بِخَيرٍ بَعدَهُ النّارُ وكُلُّ نَعيمٍ دونَ الجَنَّةِ مَحقورٌ ، وكُلُّ بَلاءٍ دونَ النّارِ عافِيَةٌ . ۱ شرّى كه پس از آن ، بهشت باشد ، شر نيست . خيرى كه پس از آن ، آتش باشد ، خير نيست . هر نعمتى غير از بهشت ، كوچك است و هر بلايى جز آتش ، عافيت .
و در احاديثى ديگر مى فرمايد :
لا تَعُدَّنَّ خَيرا ما أدرَكتَ بِهِ شَرّا. ۲ خيرى را كه با آن ، شر عايدت مى شود ، خير نشمار . لا تَعُدَّنَّ شَرّا ما أدرَكتَ بِهِ خَيرا . ۳ شرى را كه با آن ، خير به دست مى آورى ، شر نشمار .